Forfatter Emne: Stram håndbremse  (Læst 2674 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

SValle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 35
Stram håndbremse
« Dato: April 28, 2008, 08:56:12 pm »
Jeg har et problem med min håndbremse på min SV 650s 02'er. Den glider glat i starten når jeg tager greb og den bider fint, men hvis jeg skal bremse noget hårdere bliver håndtaget ligesom strammere og derved sværere at styre trykket på skiven. Den kører nærmest i ryk, så glider den fint så bliver den over et kort interval stram og så glider den fint igen.

Jeg har ikke den store erfaring inden for dette så mente dette ville være det oplagte sted at spørge. Bremsevæskemængden er fin.

På forhånd mange tak

/SValle

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Stram håndbremse
« Svar #1 Dato: April 29, 2008, 12:05:12 am »
Jeg har et problem med min håndbremse på min SV 650s 02'er. Den glider glat i starten når jeg tager greb og den bider fint, men hvis jeg skal bremse noget hårdere bliver håndtaget ligesom strammere og derved sværere at styre trykket på skiven. Den kører nærmest i ryk, så glider den fint så bliver den over et kort interval stram og så glider den fint igen.

Jeg har ikke den store erfaring inden for dette så mente dette ville være det oplagte sted at spørge. Bremsevæskemængden er fin.

På forhånd mange tak

/SValle

Din bremsevæske er sikkert fin!

Du kan garanteret løse det problem ved at afmontere og smøre bolten som holder selve bremseklingen (grebet). Du skal blot løsne 5 og 6 på tegningen herunder. Du starter med at fjerne møtrikken for derefter at skrue bolten fri. Herefter kan klingen fjernes.

Bolten renses - eks med WD40 og en klud. Det samme gøres med hullet i klingen hvor bolten har været. Begge dele smøres herefter med noget ikke alt for tyndt smørelse. Jeg bruger selv et produkt fra bilXperten som kaldes White Grease.

Der er ingen grund til at spare på smørrelsen her - overskydende smørrelse kan tørres af med kluden!

Saml herefter delene igen og sæt først møtrikken på når bolten er spændt. Dette vil garanteret løse dit problem og er meget nemt at fikse selv  :D
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

SValle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 35
Re: Stram håndbremse
« Svar #2 Dato: April 29, 2008, 04:06:21 am »
super det vil jeg prøve!
mange tak

/SValle

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Stram håndbremse
« Svar #3 Dato: April 29, 2008, 08:33:53 am »
Any time :-)

Husk at fortæl om det hjalp...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Stram håndbremse
« Svar #4 Dato: April 29, 2008, 09:30:52 am »
HVIS det ikke er selve grebet den er gal med - kunne det måske være en af kaliberne der ikke glider helt som den skal ?

Jeg vil dog ligesom skurken først prøve at kigge på grebet ...
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Stram håndbremse
« Svar #5 Dato: April 29, 2008, 11:02:16 am »
HVIS det ikke er selve grebet den er gal med - kunne det måske være en af kaliberne der ikke glider helt som den skal ?

Jeg vil dog ligesom skurken først prøve at kigge på grebet ...

Dude, der er sq da hydraulisk forbremse på SVinet  :afro: Det er ikke en mountainbike  :wink:
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Stram håndbremse
« Svar #6 Dato: April 29, 2008, 11:37:08 am »
HVIS det ikke er selve grebet den er gal med - kunne det måske være en af kaliberne der ikke glider helt som den skal ?

Jeg vil dog ligesom skurken først prøve at kigge på grebet ...

Dude, der er sq da hydraulisk forbremse på SVinet  :afro: Det er ikke en mountainbike  :wink:
Hydraulisk ja, men glidekalibere (stemplet trykker kun på den ene side) Men hvis der er vrøvl med gliderne vil kaliberen hænge og det finder man hurtigt ud af på mc.
Jeg tror også på grebet...
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Stram håndbremse
« Svar #7 Dato: April 29, 2008, 11:59:53 am »
Dude, der er sq da hydraulisk forbremse på SVinet  :afro: Det er ikke en mountainbike  :wink:

Hehe ja det ved jeg .. Jeg tror heller ikke jeg har set en mc med kalibre som havde kabel til bremsen :)
Men hvis nu kaliberen ikke kan glide ordenligt og trykke på bremseklodsen kunne de måske føles som ryk ... jeg ved det ikke :)

Som sagt tror jeg også mest på grebet  :blink:
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Brian Lund

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 435
Re: Stram håndbremse
« Svar #8 Dato: April 29, 2008, 01:08:00 pm »
En skæv bremseskive eller flydende ophængt som sidder fast føles som pulserende bremsnings, næsten som abs, det er vel ikke sådan noget?

Hov du har vel ikke abs på? :D
SV1000S K6 - blå.

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Stram håndbremse
« Svar #9 Dato: April 29, 2008, 01:12:45 pm »
En skæv bremseskive eller flydende ophængt som sidder fast føles som pulserende bremsnings, næsten som abs, det er vel ikke sådan noget?

Hov du har vel ikke abs på? :D

Nej det er en old-school.

Og hvis det skulle være skiven ville problemet ikke være der når man holder stille. Hvilket jeg går ud fra du også har prøvet.
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

SValle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 35
Re: Stram håndbremse
« Svar #10 Dato: April 29, 2008, 01:18:49 pm »
Problemet er der også når jeg holder stille så tvivler på det er bremseskiven. Jeg vil prøve at skille det ad når jeg lige får tid.. Men tusinde tak for alle de gode råd og jeg skal nok lige skrive om det hjalp'

/SValle

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Stram håndbremse
« Svar #11 Dato: April 29, 2008, 07:54:04 pm »
Din bremsevæske er sikkert fin!

Saml herefter delene igen og sæt først møtrikken på når bolten er spændt. Dette vil garanteret løse dit problem og er meget nemt at fikse selv  :D


Jeg er enig med Skurken, men kun fordi han også kan li PATTAR  :respekt:

Nå, tilbage til sagen: Du kan passende give din fodbremse og geararm samme om gang med rens og smørring. De trænger sikkert :-)

Happy workshop,
Nælz  :afro:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Stram håndbremse
« Svar #12 Dato: April 30, 2008, 07:25:01 am »
HVIS det ikke er selve grebet den er gal med - kunne det måske være en af kaliberne der ikke glider helt som den skal ?

Jeg vil dog ligesom skurken først prøve at kigge på grebet ...

Dude, der er sq da hydraulisk forbremse på SVinet  :afro: Det er ikke en mountainbike  :wink:
Hydraulisk ja, men glidekalibere (stemplet trykker kun på den ene side) Men hvis der er vrøvl med gliderne vil kaliberen hænge og det finder man hurtigt ud af på mc.
Jeg tror også på grebet...

D'oh!!! Det er sq da også forbandet med alt det hassss vi ryger inde på kontoret - jeg læste "kalibere" som "kablerne"....

Note to self: Ryg mindre hasss i arbejdstiden!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4