Forfatter Emne: Klonk-lyde fra kæden..  (Læst 6272 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Klonk-lyde fra kæden..
« Dato: April 21, 2008, 10:09:29 pm »
Har lagt mærke til at min cykel kommer med små klonk-lyde fra kæden.
Det er i sær hvis jeg triller i frigear, eller tager koblingen, at jeg kan mærke det. Og jeg synes ikke det var der sidste år. Jeg kan også mærke det i venstre fodhviler. Små fine stød, eller hvad man skal kalde det.

Kan dog ikke mærke det, når jeg kører, der er det motorens gang der kan mærkes. Men mon ikke den også gør det der.

Havde den også lige på baghjulsløfteren, og det er som om den hopper lidt i kæden - den kører ikke helt "jævn" når den står og triller i 1. gear.

Nogen der kan hjælpe???

På forhånd tak

/Mads
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #1 Dato: April 21, 2008, 10:15:09 pm »
Har du tjekket kæden for døde led? Altså led der ikke længere kan bevæge sig frit, pga. skidt eller rust. Har du også tjekket at sporingen mellem forreste og bagerste tandhjul er som den skal være?

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #2 Dato: April 21, 2008, 10:37:18 pm »
Hvornår har du sidst smurt den??  Kig den efter for stive led og motionér dem lidt, hvis du finder nogen.

Havde den også lige på baghjulsløfteren, og det er som om den hopper lidt i kæden - den kører ikke helt "jævn" når den står og triller i 1. gear.

Den vil sjældent køre jævnt i tomgang i 1. gear på baghjulsløfteren. Der skal være træk på. Kør på vejen, giv gas og se om kæden hænger i en fin bue fra for- til bagtandhjul. Kig selv, eller få en anden til det. Hvis den hopper og danser er den gal.
Enten er der stive led, eller også er kæden ikke lige lang i alle led = ny kæde. Dette kan også kontrolleres ved at se hvor slap/stram kæden er, dreje hjulet en kvart omgang, kontrollér igen, drej en kvart... osv. Der skal helst være samme "slack" hele tiden.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #3 Dato: April 21, 2008, 10:39:07 pm »
Har du tjekket kæden for døde led? Altså led der ikke længere kan bevæge sig frit, pga. skidt eller rust. Har du også tjekket at sporingen mellem forreste og bagerste tandhjul er som den skal være?

Hygge

Nej og nej. Men begge dele lyder meget sandsynlig, eftersom jeg skiftede dæk lige inden slutningen på sidste sæson, og at den så har stået stille hele vinteren.

Men hvordan tjekker jeg det....

Nogen omkring Århus, der måske har tid til at hjælpe med at se på det i morgen??? (Mads)

/Mads
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #4 Dato: April 21, 2008, 10:39:56 pm »
Hvornår har du sidst smurt den??  Kig den efter for stive led og motionér dem lidt, hvis du finder nogen.

Havde den også lige på baghjulsløfteren, og det er som om den hopper lidt i kæden - den kører ikke helt "jævn" når den står og triller i 1. gear.

Den vil sjældent køre jævnt i tomgang i 1. gear på baghjulsløfteren. Der skal være træk på. Kør på vejen, giv gas og se om kæden hænger i en fin bue fra for- til bagtandhjul. Kig selv, eller få en anden til det. Hvis den hopper og danser er den gal.
Enten er der stive led, eller også er kæden ikke lige lang i alle led = ny kæde. Dette kan også kontrolleres ved at se hvor slap/stram kæden er, dreje hjulet en kvart omgang, kontrollér igen, drej en kvart... osv. Der skal helst være samme "slack" hele tiden.

Det må jeg også prøve...
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #5 Dato: April 21, 2008, 11:36:39 pm »
er kæden stram nok.....
   

teamupsidedown

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 401
  • Vil du i vrimlen frem - Hold kablet stramt
    • SorteDaek.dk
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #6 Dato: April 22, 2008, 07:11:24 am »
I mine ører lyder det som et stift kædeled = byt til nyt
Gixxxer til gaden
VTR til banen
SV650 Til Konen
Futtog på ryggen
SorteDaek.dk - gummi til madkassen

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #7 Dato: April 22, 2008, 07:56:48 am »
I mine ører lyder det som et stift kædeled = byt til nyt

Kan man bare bytte den???? fedt nok... Så skal muldvarpeskindet ikke op i denne omgang  :mrgreen: :mrgreen:
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #8 Dato: April 22, 2008, 08:09:47 am »

Den vil sjældent køre jævnt i tomgang i 1. gear på baghjulsløfteren. Der skal være træk på.

Prøv lige at træde lidt på bagbremsen mens den er på baghjulsløfteren, og se om det ændre på noget. Det lyder som de andre skriver som døde led...  :undecided:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #9 Dato: April 22, 2008, 08:31:15 am »
Jeg havde samme problem, med klonk-lyde mv., og det var fordi kæden var så løs, at den skrabede på udstødningen..
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #10 Dato: April 22, 2008, 06:48:34 pm »
Var forbi Pitværkstedet i Aidt (Jylland) - og Claus, der ejer stedet, sagde han ikke var i tvivl... Der skulle nyt kædekit på.

1495,- for originalt + 1 times montering.
11??,- MC-nøglens + 1 times montering.

Hvilket skal man tage? eller et helt andet?
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #11 Dato: April 22, 2008, 07:17:59 pm »
Var forbi Pitværkstedet i Aidt (Jylland) - og Claus, der ejer stedet, sagde han ikke var i tvivl... Der skulle nyt kædekit på.

1495,- for originalt + 1 times montering.
11??,- MC-nøglens + 1 times montering.

Hvilket skal man tage? eller et helt andet?
Sorry jeg ikke lige fik svaret dig - havde ellers været frisk, men er næsten lige kommet ind af døren. Var lige ude og nyde det herlige vejr efter arbejde! :D

Har du prøvet at kigge ved Louis? De har DID til omkring 1000 bobs, og det har vidst et rigtigt godt ry! Jeg regner med at bestille lidt grej fra louis inden længe, så du kunne jo evt. få det med der.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #12 Dato: April 22, 2008, 07:19:26 pm »
Når du nu skal skifte alligevel skulle du overveje at geare den om. (2 tænder mere bag eks.  :thumbsup:)

Det giver noget mere optræk, og du har alligevel ikke råd til at køre hurtigere end 160, så hvis den kun løber 190 betyder måske ikke alverden i forhold til optrækket.  :D
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #13 Dato: April 22, 2008, 08:54:40 pm »
Var forbi Pitværkstedet i Aidt (Jylland) - og Claus, der ejer stedet, sagde han ikke var i tvivl... Der skulle nyt kædekit på.

1495,- for originalt + 1 times montering.
11??,- MC-nøglens + 1 times montering.

Hvilket skal man tage? eller et helt andet?

Ok, men sagde han hvorfor der skulle nyt på? Var det dødt led eller?
Ville helt sikkert geare den 3 tænder op bag hvis jeg stod for udskiftning eller én ned foran (giver det samme)

Ring evt. til Claus fra KJ Motorcykler i Herlev, han ved vist en del om kædekit og mulighederne for ændret gearing.

SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: Klonk-lyde fra kæden..
« Svar #14 Dato: April 22, 2008, 10:03:51 pm »
Overvejer også at geare den om. Dog max 2 tænder bag i forhold til en N, som vist er gearet 1 i forhold til S.

Topfart er ikke nødvendigt.

Har set på Louis at de har D.I.D til 99,99 € - men ved sgu ikke om jeg kan sætte det på. Ellers vil jeg da gerne have et sådan med fra Louis (Mads)

Han mente at kæden havde været for tør, så fedtet var rendt ud af et led, og at jeg så havde kørt med det. Synes ellers jeg smører tit - ca. pr. 300 km og oftere hvis det er i regnvejr. Har dog mistanke om at den ikke har godt af at jeg har renset den med lampeolie et par gange. Kører den ellers varm efterfølgende, og smører med det samme den er varm (ca. 8-10 km)

Men tak for svarende

Hvad skal gearingen så hedde, for at komme 2 op bagpå?

/Mads
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet