Forfatter Emne: Samle forgaffel, lidt hjælp ønskes  (Læst 4769 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

henrikm.dk

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 12
    • HenrikM.dk
Samle forgaffel, lidt hjælp ønskes
« Dato: April 21, 2008, 09:16:42 pm »
Hej med Jer !

Så er jeg så småt ved at samle min ged (650 '99) igen efter et gennemgribende vinterprojekt.

jeg er nået til forgaflen, der er afmonteret gaffelbroen.

Jeg har skruet den øverste prop af begge for at tømme olien af. Nu hvor jeg har hældt olie på igen (102 mm fra toppen af inderrøret uden fjedre eller andet i) er jeg stødt ind i et lille problem. Jeg går ud fra at man skal skrue proppen på igen med inderrøret helt i bund ? Der skal jo ikke være luft i dæmperen, eller hvad ? Nu kommer problemet så - hvad gør man hvis man ikke har vægt nok til at presse skidtet i bund således at proppen kan få fat i inderrøret ?

Nogen der har et lille trick eller rettelse til min fremgangsmåde ?

Henrik
plov, Akrapovic, Jet-kit, sædeskal, diodeblink, sædebund/slanket bagende, nylakkeret sort, kromstafferinger, tonet kåbeglas, K/N filter, nyligt lavet for ALT rust !

http://henrikm.dk

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Samle forgaffel, lidt hjælp ønskes
« Svar #1 Dato: April 21, 2008, 10:44:46 pm »
Hej med Jer !

Så er jeg så småt ved at samle min ged (650 '99) igen efter et gennemgribende vinterprojekt.

jeg er nået til forgaflen, der er afmonteret gaffelbroen.

Jeg har skruet den øverste prop af begge for at tømme olien af. Nu hvor jeg har hældt olie på igen (102 mm fra toppen af inderrøret uden fjedre eller andet i) er jeg stødt ind i et lille problem. Jeg går ud fra at man skal skrue proppen på igen med inderrøret helt i bund ? Der skal jo ikke være luft i dæmperen, eller hvad ? Nu kommer problemet så - hvad gør man hvis man ikke har vægt nok til at presse skidtet i bund således at proppen kan få fat i inderrøret ?

Nogen der har et lille trick eller rettelse til min fremgangsmåde ?

Henrik

 :respekt: hvis du kan presse fjederen sammen og skrue toppen på i helt sammenpresset tilstand  :shock:

Kør inderrøret langsomt op og ned et par gange så du får fyldt dæmperen med olie. Kontrollér oliestanden igen.
Pyt fjederen i. Put skiven i. Put afstandstykket i. Hiv inderbenet så langt op som muligt. Pres fjederen en smule sammen med toppen og skru toppen fast. Vær opmærksom på at presse og skrue samtidig, så toppen får fat med mere end et halvt gevind - ellers risikerer du at rive det    :|
Toppen skal ikke voldspændes, men hvis ikke du kan spænde den til angivne moment kan du vente til den er monteret i gaffelbroerne. Dog skal du kun spænde den nederste gaffelbro indtil du har spændt proppen helt fast.
Du kan også lige prøve at trykke gaffelbenene lidt sammen og se om du har ramt nogenlunde ens.

Happy screwing,
Niels  :afro:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Samle forgaffel, lidt hjælp ønskes
« Svar #2 Dato: April 22, 2008, 09:09:42 am »
Jo, der skal være luft i.

Du hiver bare inderbenet op og skruer toppen på.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

henrikm.dk

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 12
    • HenrikM.dk
Re: Samle forgaffel, lidt hjælp ønskes
« Svar #3 Dato: April 24, 2008, 08:40:19 pm »
He, det var jo nemt nok... Nu viser det sig sørme at pakningerne i begge gaffelben er blevet utætte i løbet af vinteren... nogen der har et link til en pusher der forhandler disse ?

Hvad med disse her (sv650/s 2001-2) [link slettet for at undgå misforståelse]

EDIT: Fandt dem her - http://www.atmcteknik.dk/reservedele/index.php?todo=itemdelete&deleteid=2&usersel=31895
Nu håber jeg bare ikke det er skader på inderrørene der er skyld i utætheden. Så må der jo en USD gaffel på :) Den er nok billigere brugt end to nye inderrør :P

Henrik
« Senest Redigeret: April 24, 2008, 11:41:43 pm af henrikm.dk »
plov, Akrapovic, Jet-kit, sædeskal, diodeblink, sædebund/slanket bagende, nylakkeret sort, kromstafferinger, tonet kåbeglas, K/N filter, nyligt lavet for ALT rust !

http://henrikm.dk

sv1000sk4

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 125
  • stay loud - stay proud
Re: Samle forgaffel, lidt hjælp ønskes
« Svar #4 Dato: April 25, 2008, 12:34:49 am »
Undskyld jeg skriver lidt med. Jeg har vist samme problem.

Hej. Jeg har også skilt skidtet ad i løbat af vinteren og nu efter ca. 400 km. er den ene pakning utæt.  :cry:

Jeg tror jeg køber nye pakninger i Louis.de

Håber ikke jeg har lavet en fejl ved samlingen. Er der nogen der kender fif til at undgå utætte pakninger? Eller er det blot tilfældigt.
Jeg samlede min forgaffel med de gamle pakninger. cyklen er fra 05 og har kørt 20.000km.

hilsen Carsten
SV1000SK4 sølvgrå, hugger, seat cowl,  fuldkåbe, stålarmerede bremseslanger, db kåbeglas, PCIII usb, Yoshimura TRS titanium bolt on.
NY KÆRLIGHED: Ducati 999

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Samle forgaffel, lidt hjælp ønskes
« Svar #5 Dato: April 25, 2008, 09:26:04 am »
Jeg har flere gange købt pakninger hos Louis.de
Senest til min egen.

Bortset fra at frost kan være lidt hård ved pakningerne (min ene gik netop efter at have stået ude over vinteren), så skal man være lidt forsigtig ved samlingen.
Et trick er at lægge en plastikpose over toppen af gaffelbenet, smøre den lidt med lidt gaffelolie og så glide pakningen på benet over plastikposen.
Dette skåner pakningen for de hårde og skarpe metalkanter.

Men hvis dine gamle pakninger er 20.000 km gamle, så burde du måske have skiftet dem, når du nu alligevel havde gaflen adskilt  :wink:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Samle forgaffel, lidt hjælp ønskes
« Svar #6 Dato: April 25, 2008, 09:28:15 am »
P.S.
Den pakning der var gået på min havde kun kørt 8.000 km !
Men var dog original, dvs. fra 2005, så måske ikke så mærkeligt at den er mør når den er 3 år gammel + en tur i vinterfrost.

 :rolleyes:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Samle forgaffel, lidt hjælp ønskes
« Svar #7 Dato: April 25, 2008, 11:26:58 am »
Mine pakninger er 9år/73000km gamle. De fejler intet. Zouk fra de gamle dage ka' wærk'ly mase!!  :afro:

De er også nogle indvendige glideringe som måske bør skiftes. Det skulle være let at se om teflon'en er slidt af dem eller ej.
Louis har nogle store dimser til at montere pakdåser med. De er guldfarvede og ca det samme værd  :D
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Samle forgaffel, lidt hjælp ønskes
« Svar #8 Dato: April 25, 2008, 12:37:47 pm »
Louis har nogle store dimser til at montere pakdåser med. De er guldfarvede og ca det samme værd  :D

Enig.

Købte selv til 41 og 43 mm, så jeg kan lave min egen og de fleste andre forgafler.

Køb dem hos louis, for de koster kassen i mc nøglen.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Samle forgaffel, lidt hjælp ønskes
« Svar #9 Dato: April 25, 2008, 06:41:49 pm »
De er også nogle indvendige glideringe som måske bør skiftes. Det skulle være let at se om teflon'en er slidt af dem eller ej.
Louis har nogle store dimser til at montere pakdåser med. De er guldfarvede og ca det samme værd  :D
Og her er det værktøjer (tror jeg) der tales om:
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003457

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her