Hvordan fungerer det egentligt? Hvis man kører på en vej der er så dårlig at man mister kontrollen over cyklen, har kommunen så erstatningspligt fordi den så ikke har vedligeholdt vejen ordenligt?
Min far forsøgte engang at sagsøge gentofte kommune, fordi han brækkede kravebenet da han kom cyklende på en brostensvej, hvor der ligepludselig manglede en brosten.. Men det sagde advokaten, at han godt ku droppe..
Jeg har fået det daværende Hafnia forsikring til at betale en skade der opstod fordi en af Lemvig Fjernvarmeværks entrepenører havde gravet en rende tværs over offentlig vej med 30 cm kant, og "glemt" at skilte det.
Kommunen som egentlig i sidste ende var ansvarlig for såvel arbejdets udførelse som vejenes tilstand, hjalp mig med en udtalelse som fik forsikringen til at punge ud.
Det til trods for at entrepenøren ikke havde betalt sin præmie. Jeg måtte betale forsikringstagers selvrisiko på 2000,-, men fik da erstattet min italienske magnesiumfælge. (som i øvrigt var relativt malplacerede på min Honda CB750f1)
Ikke helt det sammen som du spørger om, men jeg fik dog kommunen til, på skrift, at vedkende vejen ikke var i forsvarlig stand.