Forfatter Emne: ABS Bremser  (Læst 3572 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: ABS Bremser
« Svar #15 Dato: April 13, 2008, 05:58:59 pm »
 :oops: Sidder pludselig og begynder at tvivle på min ellers så skrå-sikre udmelding.....! En tanke: Ved hård nedbremsning ved brug af forbr. alene, bør den rejse sig. Men hvis bagbr. ikke aktiveres, fortsætter baghjulet jo sin oprindelige hastighed, hvorved systemet registrerer nedsat hast. på forhjulet, og prøver at genoprette denne ved at gå i ABS-mode (mindske br.kraften), hvorefter cyklen sætter baghjulet i jorden igen.... hmmm.....??????
En ny tanke: Hvis man samtidig bruger sin bagbremse, vil baghjulet ikke køre hurtigere end forhjulet, selvom den letter lidt, og br.kraften vil derfor heller ikke nedsættes på forhjulet.....2 x hmmm.....?????
Ved sgu ikke hvad der er korrekt. Måske der findes èn med en ABS-model, der er dygtigere, mindre kylling og sikkert yngre end mig, der vil afprøve      :innocent:

Nick

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 952
Re: ABS Bremser
« Svar #16 Dato: April 13, 2008, 06:56:14 pm »
Tro mig har prøvet og den løfter sig ikke,
SV650k7... RIP...
alt død og solgt... Er her som spøgelse :D

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: ABS Bremser
« Svar #17 Dato: April 13, 2008, 08:48:18 pm »
:oops: Sidder pludselig og begynder at tvivle på min ellers så skrå-sikre udmelding.....! En tanke: Ved hård nedbremsning ved brug af forbr. alene, bør den rejse sig. Men hvis bagbr. ikke aktiveres, fortsætter baghjulet jo sin oprindelige hastighed, hvorved systemet registrerer nedsat hast. på forhjulet, og prøver at genoprette denne ved at gå i ABS-mode (mindske br.kraften), hvorefter cyklen sætter baghjulet i jorden igen.... hmmm.....??????
En ny tanke: Hvis man samtidig bruger sin bagbremse, vil baghjulet ikke køre hurtigere end forhjulet, selvom den letter lidt, og br.kraften vil derfor heller ikke nedsættes på forhjulet.....2 x hmmm.....?????
Ved sgu ikke hvad der er korrekt. Måske der findes èn med en ABS-model, der er dygtigere, mindre kylling og sikkert yngre end mig, der vil afprøve      :innocent:

Jeg har prøvet Nick's - og den vil sgu bare overhovedet ik - som jeg siger... Det første jeg gjorde da jeg prøvede den, var netop at klappe forbremsen for fuld skrue - og det giver bare lidt pumpende nedbremsning.  :club:

Jeg kan godt forstå ideen i at den ikke må køre med uens hastighed på hjulene, men så skal det sgu hedde "Brake Assist" eller lignende, for ABS er jo lavet for ikke at blokere hjulet, men ved stoppies blokerer man jo ikke...?

Jeg bryder mig ikke om at blive frataget kontrollen over hvad jeg laver, og derfor får jeg ikke en cykel som kører med ABS i sin nuværende form.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: ABS Bremser
« Svar #18 Dato: April 13, 2008, 09:41:01 pm »


Jeg kan godt forstå ideen i at den ikke må køre med uens hastighed på hjulene, men så skal det sgu hedde "Brake Assist" eller lignende, for ABS er jo lavet for ikke at blokere hjulet, men ved stoppies blokerer man jo ikke...?


Nej man blokerer ikke, men når baghjulet begynder at løfte sig, vil det jo som sagt fortsætte sin oprindelige hastighed, hvorimod forhjulet decellererer. Dette vil systemet vel opfatte som en begyndende forhjulsblokade, og derfor gå i ABS...!? Jeg har ikke prøvet at bremse max med en cykel med ABS, og vil derfor ikke kloge mig yderligere, men tror måske stadig at en stoppie er mulig, hvis man så altså samtidig bruger sin bagbremse. Men så begynder det nu også at blive lidt avanceret, ikk'?
Men som aktiv sikkerhed mener jeg helt bestemt det har sin berettigelse på en mc. Særligt ved nedbremsninger med moderat nedlægning, hvor en forhjulsudskridning måske kan undgås.

Hollowpoint

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 657
  • Sømand så det gynger!
Re: ABS Bremser
« Svar #19 Dato: April 14, 2008, 02:55:20 pm »
Jeg er glad for min ABS!  :rolleyes: Det spare mig for unødig tankevirksomhed hvis uheldet er nært forestående. Men nu er jeg også helt fresh rider, så kan godt forstå at mere erfarende og ikke mindst ridere der er opvokset uden ABS helst ser sig uden det.  :wink:
Nu: Hus, baby og bil.......
Tidligere: SV650SA K7

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: ABS Bremser
« Svar #20 Dato: April 14, 2008, 07:41:46 pm »
Tro mig

Tro mig

Wolla, Brian!!   :hand:  :wink: :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=ozixEMGeCuA

Lidt forklaring:
http://faq.f650.com/GSFAQs/TheABSFAQ.htm#ABS%20Stoppies
Citér
You need to keep the rotational decel'n on the front and rear wheels matched within about 5% until the ABS cuts out at 5-7 kph. This way the ABS thinks you just slowed the whole machine as no wheel varies too much from the reference speed.


Bare ind i kampen! Så kan I lære at bruge Jeres bagbremse så I får noget føling med den  :whipped:
« Senest Redigeret: April 14, 2008, 10:39:48 pm af NielSV650 »
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: ABS Bremser
« Svar #21 Dato: April 14, 2008, 07:43:42 pm »
Jeg været på DMC broncekursus i dag, og jeg har i den grad lært min ABS. Man kan godt få baghjulet til at lette, men om man kan kalde det for en stoppie...det ved jeg ikke.

Men nu ved jeg at jeg ikke vil undvære  :D

Yessir!! Bronzekursus er fedt  :respekt:
Har lillemor også været med, eller er der stadig mere show end go i den dersens chrom-scooter?    :loser: :mrgreen:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Nick

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 952
Re: ABS Bremser
« Svar #22 Dato: April 14, 2008, 09:26:44 pm »
Tro mig

Tro mig

Wolla, Brian!!   :hand:  :wink: :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=ozixEMGeCuA

Lidt forklaring:
http://faq.f650.com/GSFAQs/TheABSFAQ.htm#ABS%20Stoppies
Citér
You need to keep the rotational decel'n on the front and rear wheels matched within about 5% until the ABS cuts out at 5-7 kph. This way the ABS thinks you just slowed the whole machine as no wheel varies too much from the reference speed.
Tro mig.. det er begrænset hvor meget du kan få dit baghjul til at løfte dig.. du kan ikke lave en kørende stoppie med abs... ved ikke hvorfor :brok: men det er nok af sikkerheds hensyn


Bare ind i kampen! Så kan I lære at bruge Jeres bagbremse så I får noget føling med den  :whipped:

 :innocent:
SV650k7... RIP...
alt død og solgt... Er her som spøgelse :D

Jacob

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 325
Re: ABS Bremser
« Svar #23 Dato: April 15, 2008, 07:33:40 am »
Yessir!! Bronzekursus er fedt  :respekt:
Har lillemor også været med, eller er der stadig mere show end go i den dersens chrom-scooter?    :loser: :mrgreen:

Yes yes det var der ganze familie med kromkutter und alles  :mrgreen: Nu prøver jeg at lokke med Knutstorp  :lmao:

Sorry for the spam  :oops:
SV650SAK7  -  Candy Sonoma Red  -  Mivv-titanium  -  F.Fabbri DB  -  Fuelfriend  -  SpyBall
Nu med hjemmelavede ridser...