Forfatter Emne: omdrejninger på gsxr  (Læst 9849 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #30 Dato: April 04, 2008, 05:29:33 pm »
Det var dog en lang og snørklet tråd, men go underholdning  :mrgreen:

gear er liniære, det ligger helt fast. Basta.

hvis du fordobler omdrejningerne på knasten, fordobles omdrejningerne også på forreste tandhjul.

Der gives en hypotetisk mulighed for at bagdækket skulle spinde en smule, det er muligt men næppe målbart.
i teorien kunne dækket også rykke sig på fælgen.
Det eneste der kan give et forkert resultat, er fejlvisningen på speedometeret, der som regel stiger, sammen med hastigheden.

vindmodstand, hestekræfter, kraftoverskud har intet med det faktum at gøre, at en række tandhjul der tilsammen giver en udveksling, altid vil være liniær.

KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #31 Dato: April 04, 2008, 05:31:55 pm »
Men se nu da bare at få det afprøvet :-)

vi vil gerne vide hvor mange omdr den kører ved 250km/t  :afro:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

El Bola

  • Gæst
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #32 Dato: April 04, 2008, 08:34:40 pm »
ny spg.

jamen eftersom mc'en er ny og skal lige køres til skader det så ik motoren at man får den op på de der høje omdr. seføli er det kun sket engang og ca kun i 5 fem min.

ok måske skulle jeg bare lave en ny tråd med mit spg det blevet for snørklet til at forstå denne tråd

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #33 Dato: April 04, 2008, 09:41:40 pm »
Hør nu lige her venner: Det er sgu da F¤&@%§...... ligegyldigt med alle jeres beregninger vedrørende vindmodstand, kinetisk energi og specifik ydelse. Ingen vil vel benægte, at en 3/4-liter Gixxer kan rende 250 km/t. Så lad det være op til Guderne at bestemme, hvor meget effekt der skal til ved en given luftmodstand. Det spørgsmålet gik på, var hvorvidt hastighed og omdr. er ligefrem proportionale i et givet gear: Og det kan vi vel ikke blive uenige om, at det er de!!!!!!!!!!! Krumtappens omdr. bliver via en kobling dirigeret til udgangsakslen gennem en mekanisk udveksling (=gearkassen). Og derfor er der selvfølgelig en direkte sammenhæng mellem hastighed og omdrejninger!!!! BASTA :club:
Mit gæt er desuden stadigvæk ca 12500 o/m ved 250 km/t

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #34 Dato: April 04, 2008, 09:53:16 pm »
Mit gæt er desuden stadigvæk ca 12500 o/m ved 250 km/t

Ja det tror jeg nu også mest på :)

Og det med at dækket spinner ved høj hastighed er vist mere i nærheden af 300 hvor vindmodstanden er MEGET højere.
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

langemand

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1074
  • Fz1-N
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #35 Dato: April 04, 2008, 09:54:32 pm »
min gx-r1000 k8 kører ca 180 på spedo ved 6000 omd i 6 gear

jamen ydelsesmæssigt er der så ik forskel på en 1000 og 750 i omdr.
Jo, 1000'eren 185hk v/12000 omdr. 750'eren 150hk v/13200.  Nu kan jeg ikke lige huske hvor momentet ligger, men jeg er sikker på at 1000'erens ligger væsentlig lavere end lillebrors, altså omdrejningsmæssigt. Og er gearet anderledes end 750'eren.

Uden af at vide det vil jeg nok sige at 250 km/t v/7-8000 omdr. lyder ret optimistisk, så har den stadig 5500 omdr. at gøre godt med = et gæt, 370 km/t  :shock:

tror nu kun min kan komme op på 350 km/t
nu med yamaha fz1 2008

El Bola

  • Gæst
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #36 Dato: April 04, 2008, 11:08:15 pm »
Hør nu lige her venner: Det er sgu da F¤&@%§...... ligegyldigt med alle jeres beregninger vedrørende vindmodstand, kinetisk energi og specifik ydelse. Ingen vil vel benægte, at en 3/4-liter Gixxer kan rende 250 km/t. Så lad det være op til Guderne at bestemme, hvor meget effekt der skal til ved en given luftmodstand. Det spørgsmålet gik på, var hvorvidt hastighed og omdr. er ligefrem proportionale i et givet gear: Og det kan vi vel ikke blive uenige om, at det er de!!!!!!!!!!! Krumtappens omdr. bliver via en kobling dirigeret til udgangsakslen gennem en mekanisk udveksling (=gearkassen). Og derfor er der selvfølgelig en direkte sammenhæng mellem hastighed og omdrejninger!!!! BASTA :club:
Mit gæt er desuden stadigvæk ca 12500 o/m ved 250 km/t

du virker til at have rimelig styr på hvad du siger og ik kommer med alt mulig andet.

kan motoren tage skade hvis man kommer til en enkelt eller 2 gange at komme op over de anbefalede omdr. hvis den ik er kørt til endnu vi snakker om motorvejskørsel men det varede kun 5-10 min.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #37 Dato: April 05, 2008, 12:13:47 am »
Krumtappens omdr. bliver via en kobling dirigeret til udgangsakslen gennem en mekanisk udveksling (=gearkassen). Og derfor er der selvfølgelig en direkte sammenhæng mellem hastighed og omdrejninger!!!! BASTA :club:

Hvad så hvis man bruger fuldsyntetisk olie og koblingen glider lidt??  :huh: :D :D :D :D :D :D
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #38 Dato: April 05, 2008, 12:16:56 am »
kan motoren tage skade hvis man kommer til en enkelt eller 2 gange at komme op over de anbefalede omdr. hvis den ik er kørt til endnu vi snakker om motorvejskørsel men det varede kun 5-10 min.

Hold dig til foreskrifterne!! 5-10 min er lang tid.
Tilkøring handler om variation i omdrejningstal. Det nytter f.eks. ikke at køre de første 1500km (eller whatever km) i højest mulige gear, hurtigst muligt. Kør, giv gas, brems, motionér gearkassen og gem høj fart til om lang tid eller tag TGV-toget i Frankrig  :hand:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #39 Dato: April 05, 2008, 12:42:50 am »
min gx-r1000 k8 kører ca 180 på spedo ved 6000 omd i 6 gear

jamen ydelsesmæssigt er der så ik forskel på en 1000 og 750 i omdr.
Jo, 1000'eren 185hk v/12000 omdr. 750'eren 150hk v/13200.  Nu kan jeg ikke lige huske hvor momentet ligger, men jeg er sikker på at 1000'erens ligger væsentlig lavere end lillebrors, altså omdrejningsmæssigt. Og er gearet anderledes end 750'eren.

Uden af at vide det vil jeg nok sige at 250 km/t v/7-8000 omdr. lyder ret optimistisk, så har den stadig 5500 omdr. at gøre godt med = et gæt, 370 km/t  :shock:

tror nu kun min kan komme op på 350 km/t

Det kan da slet ikke gøre det.... 430 er nok mere rigtigt  :mrgreen:
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

kent

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1001
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #40 Dato: April 05, 2008, 09:04:56 am »
der er sket noget med denne tråd :D hvorfor samles alle ikke bare på lørdag i Rødby og prøver det af i Tyskland hvor man kan dobbelt dobbeltchecke
omdr.  Vi kan evt alle lige prøve GSXR for lige at se om det nu også er rigtigt :mrgreen:
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #41 Dato: April 05, 2008, 09:07:58 am »
Hør nu lige her venner: Det er sgu da F¤&@%§...... ligegyldigt med alle jeres beregninger vedrørende vindmodstand, kinetisk energi og specifik ydelse. Ingen vil vel benægte, at en 3/4-liter Gixxer kan rende 250 km/t. Så lad det være op til Guderne at bestemme, hvor meget effekt der skal til ved en given luftmodstand. Det spørgsmålet gik på, var hvorvidt hastighed og omdr. er ligefrem proportionale i et givet gear: Og det kan vi vel ikke blive uenige om, at det er de!!!!!!!!!!! Krumtappens omdr. bliver via en kobling dirigeret til udgangsakslen gennem en mekanisk udveksling (=gearkassen). Og derfor er der selvfølgelig en direkte sammenhæng mellem hastighed og omdrejninger!!!! BASTA :club:
Mit gæt er desuden stadigvæk ca 12500 o/m ved 250 km/t
ENIG  :D
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #42 Dato: April 05, 2008, 03:26:26 pm »


kan motoren tage skade hvis man kommer til en enkelt eller 2 gange at komme op over de anbefalede omdr. hvis den ik er kørt til endnu vi snakker om motorvejskørsel men det varede kun 5-10 min.

Uden dog at ville gøre mig klog på noget, jeg kun kan gætte om, og uden iøvrigt at ville sammenligne 2-takt med 4-takt (og så alligevel lidt.... :hand:), vil jeg komme med et eksempel: Da jeg for snart en halv menneske-alder siden kørte lidt go-kart i ungdomsskole-regi, og vi skulle køre nye stempler til, foregik det med fuld gas fra tomgang til en i starten temmelig lav hastighed. fuld bremse ned til tomgang igen. Fuld gas til samme hastighed igen. Bremse... osv. Denne hastighed øgedes langsomt, til man efter en halv times tid kunne opnå topfart. Blev man bare èn gang for ivrig, og øgede omdr. for meget, satte lortet sig på en splitsekund! Smøring på en 2-takter er selvfølgelig bedst ved en ikke-mager blanding, men det er jo det samme, vi vil opnå med en tilkøring af vores mc'er. Nemlig tilpasning af stempler, stempelringe og cylindre. Egentlig tror jeg, at det på en moderne mc-motor, er meget små marginaler, der skal køres til, og som sådan tror jeg egentlig heller ikke, der nødvendigvis ville ske noget, hvis man direkte fra kassen fyrede den maks af. Men de fleste af os, lader vel tvivlen komme maskinen til gode, ikk'? Jeg læste engang en interessant artikkel af en eller anden amerikansk tuner, der sagde noget i retning af følgende: De små riller på cylinder-væggene fra hohningen (staves det mon sådan..?) har kun en meget begrænset tid til at slibe stempelringene til, så de forholdsvis lange tilkøringsintervaller oplyst af fabrikkerne, var mere til skade end gavn. Hans filosofi var, at køre til i den korte periode, hvor der var slibe-effekt tilstede. Det gjordes bedst på et rullefelt med belastning. Motoren kørtes varm(tomgang), op på rullefeltet, fuld gas til man nåede 1/3 af omdrejningsregisteret, slippe gassen igen. Dette skulle gentages 3 gange. afvente at motoren blev kold. Køre varm igen, fuld gas til 2/3 af omdr.registeret, gentage 3 gange, køle af, varme op igen, 3 fuldgas acc til det røde felt, og SÅ var skidtet kørt til!!!! :club: Han påstod og dokumenterede så vidt jeg husker med nogle billeder, at denne metode efterlod en meget bedre tætning mellem stempelringe og cylinder. Ok det blev så en lang historie, men synes nu lige jeg ville referere til den. På spørgsmålet om det kan skade at køre over de anbefalede omdr. under tilkøring, så må det vel komme an på hvem man spørger. Tror nærmest dette emne er som en slags religion; hver mand sin fortolkning! Personligt tror jeg ikke en kortere overskridelse betyder noget som helst, men jeg ville jo nok alligevel ikke vride 13.000 o/m ud af min 150km gamle maskine, som jeg lige havde lagt en mindre pensionopsparing for, just in case.....

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #43 Dato: April 05, 2008, 04:03:06 pm »
Elsker de her lange diskussioner, der bare høvler ud af en tangent. Altid interessant læsning  :thumbsup:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #44 Dato: April 06, 2008, 07:18:11 pm »


kan motoren tage skade hvis man kommer til en enkelt eller 2 gange at komme op over de anbefalede omdr. hvis den ik er kørt til endnu vi snakker om motorvejskørsel men det varede kun 5-10 min.

Uden dog at ville gøre mig klog på noget, jeg kun kan gætte om, og uden iøvrigt at ville sammenligne 2-takt med 4-takt (og så alligevel lidt.... :hand:), vil jeg komme med et eksempel: Da jeg for snart en halv menneske-alder siden kørte lidt go-kart i ungdomsskole-regi, og vi skulle køre nye stempler til, foregik det med fuld gas fra tomgang til en i starten temmelig lav hastighed. fuld bremse ned til tomgang igen. Fuld gas til samme hastighed igen. Bremse... osv. Denne hastighed øgedes langsomt, til man efter en halv times tid kunne opnå topfart. Blev man bare èn gang for ivrig, og øgede omdr. for meget, satte lortet sig på en splitsekund! Smøring på en 2-takter er selvfølgelig bedst ved en ikke-mager blanding, men det er jo det samme, vi vil opnå med en tilkøring af vores mc'er. Nemlig tilpasning af stempler, stempelringe og cylindre. Egentlig tror jeg, at det på en moderne mc-motor, er meget små marginaler, der skal køres til, og som sådan tror jeg egentlig heller ikke, der nødvendigvis ville ske noget, hvis man direkte fra kassen fyrede den maks af. Men de fleste af os, lader vel tvivlen komme maskinen til gode, ikk'? Jeg læste engang en interessant artikkel af en eller anden amerikansk tuner, der sagde noget i retning af følgende: De små riller på cylinder-væggene fra hohningen (staves det mon sådan..?) har kun en meget begrænset tid til at slibe stempelringene til, så de forholdsvis lange tilkøringsintervaller oplyst af fabrikkerne, var mere til skade end gavn. Hans filosofi var, at køre til i den korte periode, hvor der var slibe-effekt tilstede. Det gjordes bedst på et rullefelt med belastning. Motoren kørtes varm(tomgang), op på rullefeltet, fuld gas til man nåede 1/3 af omdrejningsregisteret, slippe gassen igen. Dette skulle gentages 3 gange. afvente at motoren blev kold. Køre varm igen, fuld gas til 2/3 af omdr.registeret, gentage 3 gange, køle af, varme op igen, 3 fuldgas acc til det røde felt, og SÅ var skidtet kørt til!!!! :club: Han påstod og dokumenterede så vidt jeg husker med nogle billeder, at denne metode efterlod en meget bedre tætning mellem stempelringe og cylinder. Ok det blev så en lang historie, men synes nu lige jeg ville referere til den. På spørgsmålet om det kan skade at køre over de anbefalede omdr. under tilkøring, så må det vel komme an på hvem man spørger. Tror nærmest dette emne er som en slags religion; hver mand sin fortolkning! Personligt tror jeg ikke en kortere overskridelse betyder noget som helst, men jeg ville jo nok alligevel ikke vride 13.000 o/m ud af min 150km gamle maskine, som jeg lige havde lagt en mindre pensionopsparing for, just in case.....
http://www.mototuneusa.com/
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson