kan motoren tage skade hvis man kommer til en enkelt eller 2 gange at komme op over de anbefalede omdr. hvis den ik er kørt til endnu vi snakker om motorvejskørsel men det varede kun 5-10 min.
Uden dog at ville gøre mig klog på noget, jeg kun kan gætte om, og uden iøvrigt at ville sammenligne 2-takt med 4-takt (og så alligevel lidt....
), vil jeg komme med et eksempel: Da jeg for snart en halv menneske-alder siden kørte lidt go-kart i ungdomsskole-regi, og vi skulle køre nye stempler til, foregik det med fuld gas fra tomgang til en i starten temmelig lav hastighed. fuld bremse ned til tomgang igen. Fuld gas til samme hastighed igen. Bremse... osv. Denne hastighed øgedes langsomt, til man efter en halv times tid kunne opnå topfart. Blev man bare èn gang for ivrig, og øgede omdr. for meget, satte lortet sig på en splitsekund! Smøring på en 2-takter er selvfølgelig bedst ved en ikke-mager blanding, men det er jo det samme, vi vil opnå med en tilkøring af vores mc'er. Nemlig tilpasning af stempler, stempelringe og cylindre. Egentlig tror jeg, at det på en moderne mc-motor, er meget små marginaler, der skal køres til, og som sådan tror jeg egentlig heller ikke, der nødvendigvis ville ske noget, hvis man direkte fra kassen fyrede den maks af. Men de fleste af os, lader vel tvivlen komme maskinen til gode, ikk'? Jeg læste engang en interessant artikkel af en eller anden amerikansk tuner, der sagde noget i retning af følgende: De små riller på cylinder-væggene fra hohningen (staves det mon sådan..?) har kun en meget begrænset tid til at slibe stempelringene til, så de forholdsvis lange tilkøringsintervaller oplyst af fabrikkerne, var mere til skade end gavn. Hans filosofi var, at køre til i den korte periode, hvor der var slibe-effekt tilstede. Det gjordes bedst på et rullefelt med belastning. Motoren kørtes varm(tomgang), op på rullefeltet, fuld gas til man nåede 1/3 af omdrejningsregisteret, slippe gassen igen. Dette skulle gentages 3 gange. afvente at motoren blev kold. Køre varm igen, fuld gas til 2/3 af omdr.registeret, gentage 3 gange, køle af, varme op igen, 3 fuldgas acc til det røde felt, og SÅ var skidtet kørt til!!!!
Han påstod og dokumenterede så vidt jeg husker med nogle billeder, at denne metode efterlod en meget bedre tætning mellem stempelringe og cylinder. Ok det blev så en lang historie, men synes nu lige jeg ville referere til den. På spørgsmålet om det kan skade at køre over de anbefalede omdr. under tilkøring, så må det vel komme an på hvem man spørger. Tror nærmest dette emne er som en slags religion; hver mand sin fortolkning! Personligt tror jeg ikke en kortere overskridelse betyder noget som helst, men jeg ville jo nok alligevel ikke vride 13.000 o/m ud af min 150km gamle maskine, som jeg lige havde lagt en mindre pensionopsparing for, just in case.....