Forfatter Emne: omdrejninger på gsxr  (Læst 9830 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #15 Dato: April 04, 2008, 10:40:27 am »
hvad er omdrejninger naar du korer 100km/t gang med 2,5

saa hvis du korer 100km/t med 3000 saa er det ca.7500 naar du er paa 250km/t

Er den ikke langt fra liniær når det er på asfalt ?
Jo højere hastighed jo større vindmodstand => langt mere end dobbel omdr. for at nå en fordobling af hastigheden 

Det er ment som et spørgsmål og hvad jeg umiddelbart ville gætte på, og ikke en klogeåge-statement.


Hvis ikke omdr. og hastighed følges ad lineært, så kan du vist godt bestille en ny kobling med det samme....!!!   Mon ikke sådan en 750'er kører ca 5000 o/m ved 100 km/t? Så regn med ca 12.500 o/m ved 250 km/t. Tror sgu du har været offer for lidt overdreven pral     :whipped:

varmer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 95
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #16 Dato: April 04, 2008, 12:05:13 pm »
hvad er omdrejninger naar du korer 100km/t gang med 2,5

saa hvis du korer 100km/t med 3000 saa er det ca.7500 naar du er paa 250km/t

Er den ikke langt fra liniær når det er på asfalt ?
Jo højere hastighed jo større vindmodstand => langt mere end dobbel omdr. for at nå en fordobling af hastigheden 

Det er ment som et spørgsmål og hvad jeg umiddelbart ville gætte på, og ikke en klogeåge-statement.


Hehe, så tager jeg mig af klogeåge-statementet. ;)

Det er på ingen måde linært. Uanset hvilken perpektiv man tager, så leverer motoren ikke samme antal hestekræfter over hele spektret.
Dette ser vi også i specifikationer på motorcykler/biler, hvor der står at den leverer 124 hk, v/omdr. 9600 f.eks. Dette er ikke ensbetydende med at den ved 1000 omdrejninger
kan levere 124 hk (her er det SV1000 der er taget udangspunkt i).

Ang. det som FLemming L siger omkring vindmodstand så har han også ret fordi Vindmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden, og for at give et eksempel,
betyder dette at hvis man sætter hastigheden op fra 15 til 30 km i timen skal motorcyklen arbejde 8 gange så meget for at vedholde samme hastighed.

Hvis der stadig er nogen der tvivler vil jeg meget gerne illustrere ovenstående fakta (det med motorcyklens ydeevne) grafisk.

Håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne.


Flemming L

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1301
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #17 Dato: April 04, 2008, 12:31:46 pm »
En ting er sikkert jeg vil efterprøve det næste gang jeg er ude og trille.
Samme gear. Fordobling af hastighed. Noter omdrejninger.
Gøres f.eks. ved 50, 100 og 150 km/h

Varmer> tak fordi du tog dig af kloge-ågen for det lå langt tilbage i kistebunden mht. de fysiske love
 :)
SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #18 Dato: April 04, 2008, 12:36:55 pm »
Er den ikke langt fra liniær når det er på asfalt ?
Jo højere hastighed jo større vindmodstand => langt mere end dobbel omdr. for at nå en fordobling af hastigheden 

Både og. Hvis den f.eks. kører med 4000 omd/min ved 100km/t og yder 70hk ved samme 4000 omd/min. Det koster f.eks. 13hk at køre 100km/t, så der er hermed 57hk i overskud til acceleration.
Ved 8000 o/m kører vi så 200km/t og yder 120hk, men det koster måske 75hk, så der er 45hk i overskud til acceleration.

Gav det mening? Omdrejningerne er ligefrem proportionale med hastigheden da gearingen ikke er elastisk. Det er overskuddet der ændres hele tiden. Ved topfart er den krævede effekt li med motorens effekt ved det givne omdrejningstal. Det er også derfor at nogle cykler har højere topfart i næsthøjeste gear (=flere omdrejninger).


Hehe, så tager jeg mig af klogeåge-statementet. ;)


Ang. det som FLemming L siger omkring vindmodstand så har han også ret fordi Vindmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden, og for at give et eksempel,
betyder dette at hvis man sætter hastigheden op fra 15 til 30 km i timen skal motorcyklen arbejde 8 gange så meget for at vedholde samme hastighed.

Hvis der stadig er nogen der tvivler vil jeg meget gerne illustrere ovenstående fakta (det med motorcyklens ydeevne) grafisk.

Håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne.

Bare du ikke har skudt i dine egne  :wink:

E(kin) = ½mv²

Når hastigheden fordobles _fir_dobles den kinetiske energi.

Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Flemming L

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1301
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #19 Dato: April 04, 2008, 12:48:28 pm »
Er den ikke langt fra liniær når det er på asfalt ?
Jo højere hastighed jo større vindmodstand => langt mere end dobbel omdr. for at nå en fordobling af hastigheden 

Både og. Hvis den f.eks. kører med 4000 omd/min ved 100km/t og yder 70hk ved samme 4000 omd/min. Det koster f.eks. 13hk at køre 100km/t, så der er hermed 57hk i overskud til acceleration.
Ved 8000 o/m kører vi så 200km/t og yder 120hk, men det koster måske 75hk, så der er 45hk i overskud til acceleration.

Gav det mening? Omdrejningerne er ligefrem proportionale med hastigheden da gearingen ikke er elastisk. Det er overskuddet der ændres hele tiden. Ved topfart er den krævede effekt li med motorens effekt ved det givne omdrejningstal. Det er også derfor at nogle cykler har højere topfart i næsthøjeste gear (=flere omdrejninger).



Ik helt
 :oops:

Som jeg læser det tager du for givet at det er korrekt at en fordobling af hastighed er lig med en fordobling af omdr.

Det kan sagtens være du og andre har helt ret, men i min lille krøllede hjerne kobler jeg omdr. sammen med hvormeget motoren skal yde  for at opnå en given konstant hastighed.
Og her er det jeg mener at jo hurtigere vi kører jo større bliver vindmodstanden og dermed skal motoren yde mere. Altså ikke liniær sammenhæng imellem omdr. og hastighed.

 
SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #20 Dato: April 04, 2008, 12:53:02 pm »
Er den ikke langt fra liniær når det er på asfalt ?
Jo højere hastighed jo større vindmodstand => langt mere end dobbel omdr. for at nå en fordobling af hastigheden 

Både og. Hvis den f.eks. kører med 4000 omd/min ved 100km/t og yder 70hk ved samme 4000 omd/min. Det koster f.eks. 13hk at køre 100km/t, så der er hermed 57hk i overskud til acceleration.
Ved 8000 o/m kører vi så 200km/t og yder 120hk, men det koster måske 75hk, så der er 45hk i overskud til acceleration.

Gav det mening? Omdrejningerne er ligefrem proportionale med hastigheden da gearingen ikke er elastisk. Det er overskuddet der ændres hele tiden. Ved topfart er den krævede effekt li med motorens effekt ved det givne omdrejningstal. Det er også derfor at nogle cykler har højere topfart i næsthøjeste gear (=flere omdrejninger).


Hehe, så tager jeg mig af klogeåge-statementet. ;)


Ang. det som FLemming L siger omkring vindmodstand så har han også ret fordi Vindmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden, og for at give et eksempel,
betyder dette at hvis man sætter hastigheden op fra 15 til 30 km i timen skal motorcyklen arbejde 8 gange så meget for at vedholde samme hastighed.

Hvis der stadig er nogen der tvivler vil jeg meget gerne illustrere ovenstående fakta (det med motorcyklens ydeevne) grafisk.

Håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne.

Bare du ikke har skudt i dine egne  :wink:

E(kin) = ½mv²

Når hastigheden fordobles _fir_dobles den kinetiske energi.



Perfekt forklaret Niller  :thumbsup:
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

varmer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 95
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #21 Dato: April 04, 2008, 01:02:43 pm »
Er den ikke langt fra liniær når det er på asfalt ?
Jo højere hastighed jo større vindmodstand => langt mere end dobbel omdr. for at nå en fordobling af hastigheden 

Både og. Hvis den f.eks. kører med 4000 omd/min ved 100km/t og yder 70hk ved samme 4000 omd/min. Det koster f.eks. 13hk at køre 100km/t, så der er hermed 57hk i overskud til acceleration.
Ved 8000 o/m kører vi så 200km/t og yder 120hk, men det koster måske 75hk, så der er 45hk i overskud til acceleration.

Gav det mening? Omdrejningerne er ligefrem proportionale med hastigheden da gearingen ikke er elastisk. Det er overskuddet der ændres hele tiden. Ved topfart er den krævede effekt li med motorens effekt ved det givne omdrejningstal. Det er også derfor at nogle cykler har højere topfart i næsthøjeste gear (=flere omdrejninger).


Hehe, så tager jeg mig af klogeåge-statementet. ;)


Ang. det som FLemming L siger omkring vindmodstand så har han også ret fordi Vindmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden, og for at give et eksempel,
betyder dette at hvis man sætter hastigheden op fra 15 til 30 km i timen skal motorcyklen arbejde 8 gange så meget for at vedholde samme hastighed.

Hvis der stadig er nogen der tvivler vil jeg meget gerne illustrere ovenstående fakta (det med motorcyklens ydeevne) grafisk.

Håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne.

Bare du ikke har skudt i dine egne  :wink:

E(kin) = ½mv²

Når hastigheden fordobles _fir_dobles den kinetiske energi.



Perfekt forklaret Niller  :thumbsup:

Din betragtning er fuldstændig korrekt. Men den kinetiske energi tager ikke højde for vindmodstanden. Din påstand ville være korrekt hvis vi lavede en test på et rullefelt hvor motorcyklen er stationær. Jeg har ingen indsigelse imod E(kin) = ½mv² da det er fysisk faktum.
Ang. gearingen så er vi også enige om at denne IKKE er elastisk (siger rimelig meget sig selv) men ingen af dine påstande tager højde for at vindmodstanden stiger eksponentielt som hastigheden forøges. Dine teorier er super fine hvis vi kørte motorcykel i et vakuum, som i sig selv kunne være meget sjovt. ;P

El Bola

  • Gæst
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #22 Dato: April 04, 2008, 01:50:28 pm »
ny spg.

jamen eftersom mc'en er ny og skal lige køres til skader det så ik motoren at man får den op på de der høje omdr. seføli er det kun sket engang og ca kun i 5 fem min.
« Senest Redigeret: April 04, 2008, 02:16:14 pm af El Bola »

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #23 Dato: April 04, 2008, 03:35:39 pm »
ny spg.

jamen eftersom mc'en er ny og skal lige køres til skader det så ik motoren at man får den op på de der høje omdr. seføli er det kun sket engang og ca kun i 5 fem min.


Jeg kender en som fik at vide, at det var skadeligt at køre i det røde felt i længere tid ad gangen.
Da h*n (kønnet er kendt af redaktionen) så kørte over Fyn en dag og ikke gad sidde og glo der hele dagen, fik den noget hane. Det resulterede i cylinder-kaput (2-takt, 125ccm).
Mekanikeren: Hvor længe kørte du i det røde felt?
H*n: Ikke så længe. Ca 20min

 :dead: :tie: :tie: :lmao: :lmao:  :lmao: :lmao: :respekt:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #24 Dato: April 04, 2008, 03:49:18 pm »
Det kan sagtens være du og andre har helt ret, men i min lille krøllede hjerne kobler jeg omdr. sammen med hvormeget motoren skal yde  for at opnå en given konstant hastighed.
Og her er det jeg mener at jo hurtigere vi kører jo større bliver vindmodstanden og dermed skal motoren yde mere. Altså ikke liniær sammenhæng imellem omdr. og hastighed.

Hvis du kun lige nøjagtig vil ha kraft/omdrejninger nok til en given hastighed, skal du køre med automatgear eller milliongear som på scootere. Så kan automatikken file og pløre overskydende effekt ud i ingenting.

Alternativt kan man på en manuel gearkasse lukke lidt for gassen og derved sørge for at den ikke yder flere kræfter end nødvendigt. Åbner man så for gassen igen (for at lytte til sin overdrevent fede Scorpion-potte), yder moteren flere kræfter end nødvendigt, og derved vil ekvipagen accelerere i en fryd af smil og truende stokke fra gamle kællinger. Livet er skønt!  :mrgreen: 8)  WrroooaaaaAAAAAARP
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #25 Dato: April 04, 2008, 04:10:33 pm »
Det kan sagtens være du og andre har helt ret, men i min lille krøllede hjerne kobler jeg omdr. sammen med hvormeget motoren skal yde  for at opnå en given konstant hastighed.
Og her er det jeg mener at jo hurtigere vi kører jo større bliver vindmodstanden og dermed skal motoren yde mere. Altså ikke liniær sammenhæng imellem omdr. og hastighed.

Hvis du kun lige nøjagtig vil ha kraft/omdrejninger nok til en given hastighed, skal du køre med automatgear eller milliongear som på scootere. Så kan automatikken file og pløre overskydende effekt ud i ingenting.

Alternativt kan man på en manuel gearkasse lukke lidt for gassen og derved sørge for at den ikke yder flere kræfter end nødvendigt. Åbner man så for gassen igen (for at lytte til sin overdrevent fede Scorpion-potte), yder moteren flere kræfter end nødvendigt, og derved vil ekvipagen accelerere i en fryd af smil og truende stokke fra gamle kællinger. Livet er skønt!  :mrgreen: 8)  WrroooaaaaAAAAAARP

 :lmao: :lmao: :lmao: så sandt som det er sagt...
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

kent

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1001
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #26 Dato: April 04, 2008, 04:28:21 pm »
kører GSx-R ikke generelt med mange omd. i forhold til SV?
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #27 Dato: April 04, 2008, 04:36:54 pm »
kører GSx-R ikke generelt med mange omd. i forhold til SV?

Specifikt eller forholdsmæssigt??  :orkester:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

coach

  • Gæst
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #28 Dato: April 04, 2008, 04:39:30 pm »
I alle de fine beregninger,som kommer frem her glemmer i,at dækket faktisk spinner en smule ved høje hastigheder.Det er det der gør,at dækket slides hurtigere ved høj hastighed.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: omdrejninger på gsxr
« Svar #29 Dato: April 04, 2008, 04:48:47 pm »
I alle de fine beregninger,som kommer frem her glemmer i,at dækket faktisk spinner en smule ved høje hastigheder.Det er det der gør,at dækket slides hurtigere ved høj hastighed.

Hvad så ved halvhøj hastighed? Slides det så kun halvhurtigt der?
Ved høj hastighed skal der overføres flere kræfter = "shear" i overfladen af dækket = slid.

Jeg har godt hørt om det med at bagdækket skulle spinde en smule, men jeg kan ikke se nogen forklaring på det, og hvis det endelig skulle gøre det, er det ikke mange %  -->> ikke mange omdrejningers forskel på motoren og udvikling af hyp-pony's. :whatever: :wink:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(