Forfatter Emne: Powercommander???  (Læst 5474 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

capstardk

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 375
Powercommander???
« Dato: April 01, 2008, 05:07:11 pm »
Hej
Hvor meget giver Powercommander sådan cirka???
Har en kammerat der har en Yamaha XT660, som har monteret powercommander og slipon potter og siger at han har fået 9 hk ud af det???

/Casper

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Powercommander???
« Svar #1 Dato: April 01, 2008, 06:33:43 pm »
Jeg tror ikke PC giver nogen nævneværdig effekt.
Måske kan den udjævne en momentkurve med grimme huller i, men jeg har endnu ikke set en seriøs "før og efter" rulning.
PC bliver som regel kombineret med et Piper-X filter, og nogle potter med mere hul igennem, og alene de to ting giver effekt.
Ydermere sætter de din lambdasonde ud af funktion, og det er ofte dén folk klager over.
Lambdasonden vil nemlig altid forsøge at gøre blandingen så mager som muligt, og det opleves som små ryk i cyklen, når den har kørt med konstante omdrejninger i et lille stykke tid. Specielt ved lave, f.eks 3-5000, omdrejninger !
Forhandleren kan ændre en smule på den originale ECU uden at rulle cyklen, og TPS (spjældsensoren) kan evt. flyttes lidt.

Vil man pille elektronisk på denne type cykel, så er der noget mere at hente, hvis tændingen bliver taget med i betragtning.
Modellen kan nemlig køre på 91 oktan, og der er ikke bankesensor i, så hvis den blev optimeret til 97 oktan, så er der nogle heste at hente kombineret med filter/potter.
Selvfølgelig kræver det en rulning samtidig med en evt. optimering af ECU´en.
Men dette vil kunne lade sig gøre MED lambasonden på sin plads !

Vi skal bare have fundet een, som kan snakke med ECU´en  :blink:

Savner stadig nogle reelle rulleresultater, udover de udtalelser om, at "den kører meget bedre efter mont. af PC".

Og det er fandme mange penge for en PC/rulning hos DOT-E  :thumbsdown:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

LSJ

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 366
Re: Powercommander???
« Svar #2 Dato: April 01, 2008, 08:27:15 pm »
http://www.mcspecialisten.dk/default.asp?clicked=2336

det er min de bruger på hjemmesiden der... og det er jo både med pc, filter og potter. Som du kan se er der ikke noget knæk mellem 3 og 4000. Den er også noget jævnrere længere oppe.

Men vi er helt enige, der er mange knaster
Blå SV1000S med
Typhoon Ti potter, pipercross stage II filter, og powercomander III USB, Double bobble, fuldkåbe, hugger, ermax sædebund og miniblink.

Hvis røvhuller havde vinger, var min arbejdsplads en lufthavn

Glenn

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 7
Re: Powercommander???
« Svar #3 Dato: April 01, 2008, 10:55:57 pm »
Jeg kan heller ikke forestille mig at PC'en giver noget særligt alene.
Jeg har selv monteret komplet Yoshimura, filter og PC på min sv650'er og har lige fået den rullet ind hos Lydmuren, så nu smider den lige knap 72 hk på baghjulet (de lavede desværre ikke en før-måling)
Så nu mangler jeg bare at købe en ny kohud så jeg kan komme ud og skyde den ordentligt af  :twisted:
men ud fra den smule jeg har kørt nu, så er det helt klart i mellemområdet jeg kan mærke mest

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Powercommander???
« Svar #4 Dato: April 02, 2008, 12:07:03 am »
http://www.mcspecialisten.dk/default.asp?clicked=2336

det er min de bruger på hjemmesiden der... og det er jo både med pc, filter og potter. Som du kan se er der ikke noget knæk mellem 3 og 4000. Den er også noget jævnrere længere oppe.

Men vi er helt enige, der er mange knaster

Det er faktisk lige dét, jeg vil frem til.
Alle PC rulninger viser en lille effektforøgelse, men kun EFTER montering af div. filtre og udstødninger.
Altså ikke en reel test med en standard cykel før og efter PC.
Og heller ikke en før og efter PC med div. modifikationer.
Altid EFTER div. modifikationer MED PC.
Og det synes jeg er at vildlede folket, når man samtidig napser lambdasonden af, og smider en O2 eliminator på, så ECU´en kan snydes til en federe blanding.
Ellers kan Mr. Dyno nemlig ikke få SVinet til at gå ordentligt - altså med lamdasonde og PC.
De to ting spiller ikke sammen.
Fair nok, men de 5 heste hentes sikkert alene på filter/udst.
Kurven, som linkes til, ændrer jo heller ikke karakter - blot hæves den en anelse.
Netop derfor tror jeg på optimering af den org. ECU som det bedste bud sammen med de potter, som vi alle stopper på alligevel.

Og så synes jeg stadig det er pissedyrt for sådan en tur hos DOT-E.
Alternativt kan man, til nogle modeller, tilkøbe sig et tændingsmodul, som forskyder tændingen op til 10 grader.
Men der er ikke megen idé i, at forskyde tændingen 10 grader over hele spektret.
Modellen går ikke ret godt i tomgang med 10 graders ekstra fortænding.
Tændingen skal tilpasses op igennem hele registret, før den ønskede effekt kan opnåes, og oktantallet er bestemt ikke ligegyldigt i dén henseende.

Jeg savner nogle små Japsere, som kan trylle tændingen frem til max. fortænding, når man kører på 97 oktan benz.
Den må klirre en anelse, hvis man vrider rullen under 3000 o/min - ellers skal den bare trække fra land  :mrgreen:

Og inden har vi naturligvis ændret modstanden i gearskifteføleren  :blink:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

LSJ

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 366
Re: Powercommander???
« Svar #5 Dato: April 02, 2008, 12:48:19 pm »
Effektforøgelsen er ikke noget at tale om, så langt er vi enige, helt enige.
Men knækket er nu alligevel væk. Om det så kunne være opnået på en anderledes måde (uden brug af PC) det aner jeg simpelthen ikke, dertil er min tekniske indsigt/kunne alt for ringe.

Lars
Blå SV1000S med
Typhoon Ti potter, pipercross stage II filter, og powercomander III USB, Double bobble, fuldkåbe, hugger, ermax sædebund og miniblink.

Hvis røvhuller havde vinger, var min arbejdsplads en lufthavn

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: Powercommander???
« Svar #6 Dato: April 10, 2008, 01:32:37 pm »
http://www.mcspecialisten.dk/default.asp?clicked=2336

det er min de bruger på hjemmesiden der... og det er jo både med pc, filter og potter. Som du kan se er der ikke noget knæk mellem 3 og 4000. Den er også noget jævnrere længere oppe.

Men vi er helt enige, der er mange knaster

Det er faktisk lige dét, jeg vil frem til.
Alle PC rulninger viser en lille effektforøgelse, men kun EFTER montering af div. filtre og udstødninger.
Altså ikke en reel test med en standard cykel før og efter PC.
Nej det kunne man måske godt savne, men da de fleste målinger er foretaget på private cykler, ser vi de resultater fra de målinger folk vil betale for.
Og heller ikke en før og efter PC med div. modifikationer.
Dem har jeg ellers uploaded tidligere
Altid EFTER div. modifikationer MED PC.
Og det synes jeg er at vildlede folket, når man samtidig napser lambdasonden af, og smider en O2 eliminator på, så ECU´en kan snydes til en federe blanding.
Ellers kan Mr. Dyno nemlig ikke få SVinet til at gå ordentligt - altså med lamdasonde og PC.
Det har jeg nu svært ved at se skulle være vildledning? Mr. Dyno spurgte om jeg ville have blændet lambdasonden, jeg havde selv monteret en modstand til O2 sensoren. Han gav sig god tid til nøgternt at forklare effekten af at afmontere de dele i forhold til powercommanderens funktion.

De to ting spiller ikke sammen.
Der er risiko for at de modarbejder hinanden, ja! Men PC kan godt monteres uden at fjerne de dele (evt. af garantihensyn??)
Fair nok, men de 5 heste hentes sikkert alene på filter/udst.
Ja, givetvis.
Kurven, som linkes til, ændrer jo heller ikke karakter - blot hæves den en anelse.
Netop derfor tror jeg på optimering af den org. ECU som det bedste bud sammen med de potter, som vi alle stopper på alligevel.
I mit tilfælde (åbne potter + kn filter ) kunne det ikke lade sig gøre at justere original ECU'en med en Yoshimura box. Derfor købte jeg en PC'er
Jeg tror ikke på at ECU justering er nok i de fleste tilfælde! Jeg vil anbefale at man sparer udgiften til et forsøg der ikke fører nogen mærkbar forskel med sig, og ofrer en PC & en justering af samme. Det er noget der kan mærkes!

Til sammenligning kan jeg oplyse at jeg gav 400,- for en testrulning hos lydmuren den ene dag, og 1175,- for en " justering" af ECU efter montering af filter & potter den anden dag.
Forskellen var at standard versionen havde knap 1 HK mere!!
Jeg blev sendt væk med den besked at jeg skulle købe en PC'er, som jeg fandt på nettet (england) til godt 1800,-.
Efterfølgende gav jeg 1500,- hos Mr. Dyno for at få justeret det hele.
Vil man tage chancen, så fint nok med mig, men hvis merudgiften for at gøre det rigtig i første hug er skaldede 325,-, så er min anbefaling klar.
Køb en powercommander!


"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Powercommander???
« Svar #7 Dato: April 10, 2008, 04:21:08 pm »
Jeg kan kun tale for mig selv, men efter montering af anden udstødning og KN filter, er den godt nok død på gassen og mere nervøs end nogensinde fra 0 til en lille smule gas.

Jeg får en før- og efter- rulning når den skal afsted og køres ind, for DET skal den. Jeg fandt PC3 USB på ebay for 1100 kroner, men den fåes i USA lige nu for 264 dollars, som kun er marginalt mere end det jeg gav...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Powercommander???
« Svar #8 Dato: April 11, 2008, 09:29:41 am »
Den største (og bedste) forskel mellem en justéring af ECU og en PC er vel at man kan justere meget mere præcist med PC.
ECU'en kan kun justeres i 3 områder fordelt på hele spektret.. det er jo lidt ærgeligt hvis cyklen har et hul mellem 3 og 4000 - og man justerer fra 1500-4500 ?
Det er vel med så meget andet - man får hvad man betaler for. Betaler man mere får man noget bedre. Hvis man ikke gider bruge pengene er det jo bare det valg den enkelte skal gøre op med sig selv :)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Damage

  • Gæst
Re: Powercommander???
« Svar #9 Dato: April 11, 2008, 10:29:31 am »
Den største (og bedste) forskel mellem en justéring af ECU og en PC er vel at man kan justere meget mere præcist med PC.
ECU'en kan kun justeres i 3 områder fordelt på hele spektret.. det er jo lidt ærgeligt hvis cyklen har et hul mellem 3 og 4000 - og man justerer fra 1500-4500 ?
Det er vel med så meget andet - man får hvad man betaler for. Betaler man mere får man noget bedre. Hvis man ikke gider bruge pengene er det jo bare det valg den enkelte skal gøre op med sig selv :)


Det er korrekt...hvis man justere med en Yoshimura boks! Men der findes andre værktøjer som kan
justere Suzuki´s ECU meget mere præcist end Yoshimura boksen.

Jeg har fået min ECU justeret med denne her: http://www.probike.co.uk/it080003.htm
Den kan justere ved forskellige åbninger på gasspjældet og kan også mappe hver cylinder hver for sig.

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Powercommander???
« Svar #10 Dato: April 11, 2008, 10:36:19 am »
Den største (og bedste) forskel mellem en justéring af ECU og en PC er vel at man kan justere meget mere præcist med PC.
ECU'en kan kun justeres i 3 områder fordelt på hele spektret.. det er jo lidt ærgeligt hvis cyklen har et hul mellem 3 og 4000 - og man justerer fra 1500-4500 ?
Det er vel med så meget andet - man får hvad man betaler for. Betaler man mere får man noget bedre. Hvis man ikke gider bruge pengene er det jo bare det valg den enkelte skal gøre op med sig selv :)


Det er korrekt...hvis man justere med en Yoshimura boks! Men der findes andre værktøjer som kan
justere Suzuki´s ECU meget mere præcist end Yoshimura boksen.

Jeg har fået min ECU justeret med denne her: http://www.probike.co.uk/it080003.htm
Den kan justere ved forskellige åbninger på gasspjældet og kan også mappe hver cylinder hver for sig.

Hvor fik du gjort det henne?
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Damage

  • Gæst
Re: Powercommander???
« Svar #11 Dato: April 11, 2008, 11:31:51 am »
Den største (og bedste) forskel mellem en justéring af ECU og en PC er vel at man kan justere meget mere præcist med PC.
ECU'en kan kun justeres i 3 områder fordelt på hele spektret.. det er jo lidt ærgeligt hvis cyklen har et hul mellem 3 og 4000 - og man justerer fra 1500-4500 ?
Det er vel med så meget andet - man får hvad man betaler for. Betaler man mere får man noget bedre. Hvis man ikke gider bruge pengene er det jo bare det valg den enkelte skal gøre op med sig selv :)


Det er korrekt...hvis man justere med en Yoshimura boks! Men der findes andre værktøjer som kan
justere Suzuki´s ECU meget mere præcist end Yoshimura boksen.

Jeg har fået min ECU justeret med denne her: http://www.probike.co.uk/it080003.htm
Den kan justere ved forskellige åbninger på gasspjældet og kan også mappe hver cylinder hver for sig.

Hvor fik du gjort det henne?

Hos KJ Motorcykler i Herlev.

Jeg har skrevet lidt om det her: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7832.0

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Powercommander???
« Svar #12 Dato: April 11, 2008, 01:54:50 pm »
Den største (og bedste) forskel mellem en justéring af ECU og en PC er vel at man kan justere meget mere præcist med PC.
ECU'en kan kun justeres i 3 områder fordelt på hele spektret.. det er jo lidt ærgeligt hvis cyklen har et hul mellem 3 og 4000 - og man justerer fra 1500-4500 ?
Det er vel med så meget andet - man får hvad man betaler for. Betaler man mere får man noget bedre. Hvis man ikke gider bruge pengene er det jo bare det valg den enkelte skal gøre op med sig selv :)


Det er korrekt...hvis man justere med en Yoshimura boks! Men der findes andre værktøjer som kan
justere Suzuki´s ECU meget mere præcist end Yoshimura boksen.

Jeg har fået min ECU justeret med denne her: http://www.probike.co.uk/it080003.htm
Den kan justere ved forskellige åbninger på gasspjældet og kan også mappe hver cylinder hver for sig.

fint nok  - den udvider områderne fra 3 til 5. Men det er stadig langt fra PC - som har 4 områder for hver 1000 omdrejninger...
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Powercommander???
« Svar #13 Dato: April 11, 2008, 01:55:46 pm »
Den største (og bedste) forskel mellem en justéring af ECU og en PC er vel at man kan justere meget mere præcist med PC.
ECU'en kan kun justeres i 3 områder fordelt på hele spektret.. det er jo lidt ærgeligt hvis cyklen har et hul mellem 3 og 4000 - og man justerer fra 1500-4500 ?
Det er vel med så meget andet - man får hvad man betaler for. Betaler man mere får man noget bedre. Hvis man ikke gider bruge pengene er det jo bare det valg den enkelte skal gøre op med sig selv :)


Det er korrekt...hvis man justere med en Yoshimura boks! Men der findes andre værktøjer som kan
justere Suzuki´s ECU meget mere præcist end Yoshimura boksen.

Jeg har fået min ECU justeret med denne her: http://www.probike.co.uk/it080003.htm
Den kan justere ved forskellige åbninger på gasspjældet og kan også mappe hver cylinder hver for sig.

fint nok  - den udvider områderne fra 3 til 5. Men det er stadig langt fra PC - som har 4 områder for hver 1000 omdrejninger...

Og i sidste ende er det vel mest et spørgsmål om hvor fintfølende man er.  :)
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Powercommander???
« Svar #14 Dato: April 11, 2008, 01:59:26 pm »
Og i sidste ende er det vel mest et spørgsmål om hvor fintfølende man er.  :)

Lige præcis det jeg skrev i mit første indlæg :) Man skal gøre op med sig selv om man vil betale mindre for en grovere justering... eller mere for en finere justering. Begge dele kan være godt nok til den der nu skal vælge ...

Det er nytteløst at diskutere hvad der er bedst synes jeg bare :D
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.