Forfatter Emne: kn og power command  (Læst 1527 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

mcbundy

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 69
kn og power command
« Dato: Marts 25, 2008, 09:59:12 pm »
hej alle sammen.
jeg er den lykkelige ejer af en ny sv 1000s med 300 kørte km ( lorte vinter vejr )
jeg er super tilfreds med den og har nydt hver eneste af de til nu få kørte km.
jeg er blevet anbefalet når den skal til 1000 km service at få et kn filter og en power command samt indstilling af motoren foretaget....er det noget som kan mærkes på motor gangen ...lyden ...giver det flere kræfter....hurtighed...mere bundtræk....hvad skulle det evt give af forbedringer på en syntes jeg i forvejen dejlig cykel
« Senest Redigeret: Marts 25, 2008, 10:04:50 pm af mcbundy »

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: kn og power command
« Svar #1 Dato: Marts 25, 2008, 10:07:55 pm »
Et nyt filter giver ikke direkte anledning til en powercommander, men skifter du potter, begynder det at blive et must. Powercommanderen giver mulighed for ekstrem god justering af blandingsforholdet mellem benzin og luft. Meget simpelt.
En elektronisk styret mekanisme der naturligvis findes på maskinen i forvejen i form af en ECU. Men Powercommanderen er meget mere præcis, når den er blevet programmeret via et rullefelt, som maskinen får lov at "løbe" lidt på :) Når man presser SV'eren op igennem spektret (omdrejninger/modstand) ændrer den karakter og forsøger at kompensere for rigtig luftindtag og blandingsforhold mellem luft og benzin. Det er dog hér den mangler præcision i den medfødte ECU.

Alt i alt kan du forvente langt kvikkere og mere jævn respons i hele throttle-området med powercommanderen - ingen huller eller udslag, som det ellers er tilfældet fra fabrikkens side. Synes du den kører fedt nu, så vent til du har fået udstyret på. Den bliver mere frisk og der er ligeledes hentet et par gratis hestekræfter oveni hatten. KN-luftfilteret tillader selvfølgelig langt mere luft at passere - hvilket kan høres!!! hehe

Hvis du søger powercommander på sitet hér - er der en masse tråde der forklarer bedre! Go fornøjelse!

« Senest Redigeret: Marts 25, 2008, 10:10:53 pm af Kondi »
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

mcbundy

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 69
Re: kn og power command
« Svar #2 Dato: Marts 25, 2008, 10:13:46 pm »
kan oplyse jeg har et par yoshimure på og lyden er i forvejen vildt fed.
jeg havde læst inden jeg købte den at der kunne være en lidt hakkende motor gang men det syntes jeg ikke jeg har oplevet.
jeg syntes faktisk den trækker jævnt og smidigt generelt lige meget hvilket område omdrejningerne befinder sig i.
jeg vil bare ikke snyde mig for en endnu bedre køre oplevelse ved at undgå et kn filter og evt en commander men vil samtidig ikke smide pengene efter noget som stort set ikke kan mærkes.
kan man evt nøjes med et filter og undvære mapping/ indstilling og commanderen eller hører de ting sammen

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: kn og power command
« Svar #3 Dato: Marts 25, 2008, 10:18:50 pm »
Man skulle i princippet kunne mappe ECU'en... men den er altså ikke så præcis, og det koster det samme på rulletfeltet.  :|
Hvis du synes den kører fedt, ser jeg da ingen grund til at investere i Powercommander?
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Pyrotek

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 264
  • Nu med underseat Exhaust
Re: kn og power command
« Svar #4 Dato: Marts 25, 2008, 10:23:32 pm »
Jeg er lige med på en lytter her da jeg overvejer at køre ud til T-Hansen og købe et Piper Cross filter og sætte det på min SV650S K5. Men jeg er i tvivl om den originale ECU kan kompensere nok for den større mængde luft?
Min potte er bagpotten fra en Honda CBR 1000RR 04.
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=9075.0
Gul SV 650S K5

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: kn og power command
« Svar #5 Dato: Marts 25, 2008, 10:27:48 pm »
Skal klart også ud og have et nyt Piper-x luftfilter, nu når de er blevet så billige :)
Igen tror jeg ikke du behøver gøre det store, hvis du bare erstatter det gamle luftfilter. Og slet ikke på en 650'er, hvor tvivlen i forvejen eksisterer om, hvorvidt der kan gøres det store med en powercommander. (Mener nu nok der er en forskel!) Maskinen kan altså nogle tricks selv, men kører den mærkbart dårligere eller bliver ujævn under acceleration - så ved du hvorfor :)
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Damage

  • Gæst
Re: kn og power command
« Svar #6 Dato: Marts 25, 2008, 11:07:55 pm »
hej alle sammen.
jeg er den lykkelige ejer af en ny sv 1000s med 300 kørte km ( lorte vinter vejr )
jeg er super tilfreds med den og har nydt hver eneste af de til nu få kørte km.
jeg er blevet anbefalet når den skal til 1000 km service at få et kn filter og en power command samt indstilling af motoren foretaget....er det noget som kan mærkes på motor gangen ...lyden ...giver det flere kræfter....hurtighed...mere bundtræk....hvad skulle det evt give af forbedringer på en syntes jeg i forvejen dejlig cykel

Tillykke med din nye MC  :)

Jeg købte en SV1000SK6 fra ny og det første jeg hørte var også at motoren gik ujævt og at man skulle montere en Power Commander. Jeg synes
ikke at min SV´er kørte ujævnt. Jeg har fået min justeret fordi den kørte ALT for magert efter jeg skiftede potter og luftfilter!

Men det er faktisk sådan at ECU´en på K5 modellerne og frem ikke er den samme som på K3 og K4 (som er kendt for det her problem) den nye
ECU har ikke denne ujævne motorgang i samme grad som den gamle og derfor er der "generelt" lidt delte meninger herinde om man skal have en
Power Commander eller ej.

Jeg har valgt ikke at montere en Power Commander men at få justeret den originale ECU på et rullefelt...og det er en hel del billigere end Power Comander + justering.

Der er skrevet lidt om justering uden Power Commander her:
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7832.0
« Senest Redigeret: Marts 26, 2008, 10:25:28 am af René T »

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: kn og power command
« Svar #7 Dato: Marts 25, 2008, 11:13:12 pm »
søg lidt på forum, der er mange tråde om emnet. Fælles for indlæggende (de erfarne....ikke mine) er dog en advarsel mod at skabe bedre luftgennemstrømning i motoren (åbent filter og åbne potter) uden en justering af blandingsforholdet. Dette giver en for mager blanding, og kan være skadeligt for motoren.

Derfor ville jeg smide de sidste penge efter en PC og en rulning, for at sikre at motoren har de bedste arbejdsforhold.Både for din og din motors skyld.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: kn og power command
« Svar #8 Dato: Marts 25, 2008, 11:14:24 pm »
jeg skriver da bare ALT for langsomt :(
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

roadpilot

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 899
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
Re: kn og power command
« Svar #9 Dato: Marts 26, 2008, 12:12:28 am »
Jeg har en 1000 K3 hvor den tidligere ejer har skiftet potter og fået den justeret på ECU'en, Jeg synes den kører fantastisk som den er, og har ikke tænkt mig at investere i en PC med mindre jeg nærmest får den smidt i nakken! Jeg har lige skiftet det originale filter med et piper X ! Nu har jeg jo ikke kørt på den hele vinteren, og husker det derfor ikke så godt, men jeg synes den har fået lidt hurtigere gas respons med det nye filter, men der er måske bare mig...
Men som med så meget andet, er det jo op til een selv hvor mange penge man smider efter Svinet, og hvor man vælger at bruge guldet!
kilosvin med div udstyr...