Forfatter Emne: Gearskift på SV1000  (Læst 4840 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Gearskift på SV1000
« Dato: Marts 11, 2008, 04:03:54 pm »
Jeg undrede mig over noget her for nyligt da jeg prøvede den kære Nick's droslede Grisling - nemlig at hans gearskift er som smør, hvor mit på SVinet er... well.... strammere...

Jeg har lidt højere udveksling på mit Lucas tilbagerykkersæt så jeg ikke skal bevæge pedalen så meget før næste pind er til stede - og det gør den logisk nok en smule strammere.
Men selv da jeg havde standard fodhvilerne og derved også std pedalen, var mit skifte stadig ikke bare i nærheden af f.eks hans eller et par andre jeg har prøvet af nyere dato end min egen.

Er 650'er gearkassen bare mere smøragtig fordi den ikke skal håndtere de samme kræfter?
Kan man pille_rode_rage ved noget for at gøre skiftet mere smøragtigt?
Hænger det måske sammen med motorolien? Jeg kører på Silkolene 4T 10w/40 - mest fordi jeg får den til en god pris...

Hvad kører i andre på?

Hvad er jeres tanker omkring emnet?

Nu har min knap 40.000 km på bagen, men det skulle skoda have det store at sige. Jeg skifter med kobling i 99 ud af 100 tilfælde, og har en fornuftig vane med at give mellemgas ved nedgearing så man slipper for ryk, så det er ikke fordi cyklen bliver mishandlet...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Re: Gearskift på SV1000
« Svar #1 Dato: Marts 11, 2008, 04:12:04 pm »
Check kæden.. En for stram eller slap kæde giver trælse gearskift..
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Gearskift på SV1000
« Svar #2 Dato: Marts 11, 2008, 04:20:33 pm »
Den gør det uanset om kæden er 10-4 eller for slap...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Gearskift på SV1000
« Svar #3 Dato: Marts 11, 2008, 04:51:25 pm »
Min kører på den anbefalede Motul 300V 10-40, og gearskiftet er perfekt i mine øjne.
Om der er forskel på den og din Sikolene, ved jeg ikke.

På et tidspunkt læste jeg om kobling/olie på en Tysk side - noget med at den Tyske importør havde bedt forhandlerne skifte olietype
pga. problemer med koblingerne i SV1000.


Edit : Hov, fandt en halvgammel tråd om emnet - Tyskerne vil altså have mineralsk olie i !!!
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=8138.0
Men den Motul som Suzuki DK bruger idag (300V 10-40) er fuldsyntetisk !

Olietråde er altid spændende læsning - det er den rene religion... :mrgreen:
« Senest Redigeret: Marts 11, 2008, 05:47:29 pm af Sperik »
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

SV-spirit

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 220
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
Re: Gearskift på SV1000
« Svar #4 Dato: Marts 11, 2008, 05:13:22 pm »
Kører på Castrol 10-40 delsyntetisk fra Louis. Mit gearskifte er super blødt og let at skifte så det er en hel fornøjelse. Noget af det bedste jeg har haft og mindst en tand bedre end et Honda gearskift  :)
« Senest Redigeret: Marts 11, 2008, 06:21:10 pm af SV-spirit »
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Gearskift på SV1000
« Svar #5 Dato: Marts 11, 2008, 06:46:27 pm »
Jeg nægter at hælde mineralsk olie i - og så slutter den diskussion.   :mrgreen:

Hvilken Castrol olie snakker vi om, sv-spirit?
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Damage

  • Gæst
Re: Gearskift på SV1000
« Svar #6 Dato: Marts 11, 2008, 07:28:14 pm »

Jeg køre på Motul 5100 10w-40 semi-syntetisk.

Motul 300V er full-syntetisk og er ikke det Suzuki anbefaler, det kan bla. læses i instruktionsbogen.

SV-spirit

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 220
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
Re: Gearskift på SV1000
« Svar #7 Dato: Marts 11, 2008, 09:16:39 pm »
10038255 CASTROL OEL GRAND-PRIX, Übertrifft API SG, JASO MA.
10W-40, JUBI-EDITION, 4 L

Grundpreis: 1 Liter = 7,49 EUR   
4 Liter 29,95 EUR  (49,95)
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Gearskift på SV1000
« Svar #8 Dato: Marts 11, 2008, 11:31:00 pm »


Motul 300V er full-syntetisk og er ikke det Suzuki anbefaler, det kan bla. læses i instruktionsbogen.

Ikke desto mindre er det dét de hælder på nu om dage - prøv evt. at ringe til en forhandler som "lægmand", og spørg hvad de anbefaler til SV1000...

Personligt er jeg bedøvende ligeglad; de giver jo 2 års garanti fra Reinhardt  :mrgreen:

Og man kan jo ikke læse meget ud af instr. bogen  :thumbsdown:
Kun nogle minimumskrav er angivet og, at man ikke må bruge olie med lavt fosfortal (energibesparende olie).

En god 10-40 semisyntetisk burde kunne smøre SVinet, men det er da underligt at Tyskerne vil undgå de dér additiver  :huh:

Hvorfor går Reinhardt så helt over i den anden grøft ???

Har det noget med religion at gøre, eller er det bare ussel mammon fra en samhandelspartner (som vi kender det fra banken/ejendomsmægleren) ?

Ellers er jeg enig med Sajmon (tror jeg !) i, at mineralsk olie hører hjemme på en gammel Englænder eller en stødstangsmotor - gerne en tyk 20-50 Duckhams så pakdåserne kan holde olien indendørs  :lmao:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Damage

  • Gæst
Re: Gearskift på SV1000
« Svar #9 Dato: Marts 12, 2008, 07:44:57 am »


Motul 300V er full-syntetisk og er ikke det Suzuki anbefaler, det kan bla. læses i instruktionsbogen.

Ikke desto mindre er det dét de hælder på nu om dage - prøv evt. at ringe til en forhandler som "lægmand", og spørg hvad de anbefaler til SV1000...

Personligt er jeg bedøvende ligeglad; de giver jo 2 års garanti fra Reinhardt  :mrgreen:

Og man kan jo ikke læse meget ud af instr. bogen  :thumbsdown:
Kun nogle minimumskrav er angivet og, at man ikke må bruge olie med lavt fosfortal (energibesparende olie).

En god 10-40 semisyntetisk burde kunne smøre SVinet, men det er da underligt at Tyskerne vil undgå de dér additiver  :huh:

Hvorfor går Reinhardt så helt over i den anden grøft ???

Har det noget med religion at gøre, eller er det bare ussel mammon fra en samhandelspartner (som vi kender det fra banken/ejendomsmægleren) ?

Ellers er jeg enig med Sajmon (tror jeg !) i, at mineralsk olie hører hjemme på en gammel Englænder eller en stødstangsmotor - gerne en tyk 20-50 Duckhams så pakdåserne kan holde olien indendørs  :lmao:

Nu er jeg ikke klar over hvor du får serviceret din SV´er, men jeg får min serviceret hos F.A-Motosport og der hælder de IKKE 300V Full-syntetisk på...de bruger 5100 10W-40 Semi-syntetisk. Jeg har også forhørt mig hos Enghave Motor (importørens forretning) og Allan´s MC (hvor jeg har købt min), begge bruger 5100 10W-40 Semi-syntetisk.

Der står faktisk i instruktionsbogen at der skal bruges Semi-syntetisk olie og det er Motul 300V ikke.

Jeg kunne selvfølgelig ikke finde på at hælde mineralsk olie på SVinet.

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Gearskift på SV1000
« Svar #10 Dato: Marts 12, 2008, 11:05:15 am »
jeg havde et slidt kædekit på min.. havde kørt en del tid med det.. så skiftede jeg kæden, til en ny (eller relativ ny -banegedens aflagte)   og jeg fik fornemmelsen af en hel ny MC, med super blødt gearskifte og et dejligt rent træk..  gearskiftene var meget lettere !

kæden kan satme gøre meget.. man oplever det først når man får skiftet til nyt  (det kunne jo måske være på tide at du fik ny kæde !?)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Gearskift på SV1000
« Svar #11 Dato: Marts 12, 2008, 04:02:40 pm »
Mit kædekit er nok ved at være 8500km gammelt, mener jeg... Men jeg har kun strammet kæden en lille smule 2 gange, så slidt burde den ikke være...

Jeg satser på en anden motorolie her om 1800km hvor den skal have næste skift - nok Motul 5100 modellen.. Så ser vi ad.   :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

bdamkjaer

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 312
Re: Gearskift på SV1000
« Svar #12 Dato: Marts 12, 2008, 05:09:48 pm »
Var der ikke noget med at Ritzua havde haft hældt Fuld syntetisk olie på, og måtte skifte koblingen. Jeg jeg læste det i en anden tråd?
SV1000S K6 Blå, Pluig DB, Suzuki Touren Lenker, Scottolier, Hyper Pro Kit + det løse...

Damage

  • Gæst
Re: Gearskift på SV1000
« Svar #13 Dato: Marts 12, 2008, 07:12:02 pm »
Var der ikke noget med at Ritzua havde haft hældt Fuld syntetisk olie på, og måtte skifte koblingen. Jeg jeg læste det i en anden tråd?

Det er nemlig rigtigt, og han havde faktisk kørt en hel del km med den olie inden det gik galt.