Forfatter Emne: Gearing  (Læst 1887 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kilosfau

  • Gæst
Gearing
« Dato: Marts 10, 2008, 07:36:21 pm »
Hey...

På et tidspunkt var der en som viste en hjemmeside eller lign. hvor man kunne regne ud hvilken gearing man gerne ville have på ens MC...

Er der nogen der lytter ?


 :orkester:

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Gearing
« Svar #1 Dato: Marts 11, 2008, 08:52:50 am »
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Kilosfau

  • Gæst
Re: Gearing
« Svar #2 Dato: Marts 11, 2008, 04:55:53 pm »
nej, det var ikke den tråd, desværre  :(

Det jeg helt konkret har gang i er som følger:

Min kones Yamaha SZR 660 (som forresten er en total fed cykel, den mangler kun lidt flere hk) går meget højt i omdrejningerne når vi kører på ferie på den tyske autobahn. Hvis jeg nu fx ønsker at den skal gå 100 istedet for 80 km/t ved samme omdrejningstal, hvordan kan jeg så regne ud hvilke størrelser tandhjul jeg skal montere ?

Alternativt, hvis jeg monterer andre tandhjul, hvorledes kan jeg så regne ud hvor hurtigt den kører ?

Jeg kender de nuværende tandhjuls størrelser (39/15) og gearingen i femte gear er 0.792.

I sevicemanualen står der flg.

Primær 71/34 (2.088)
Sekundær 39/15 (2.600)
5. gear 19/24 (0.792)
« Senest Redigeret: Marts 11, 2008, 05:04:18 pm af Kilosfau »

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Gearing
« Svar #3 Dato: Marts 11, 2008, 05:14:15 pm »
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Gearing
« Svar #4 Dato: Marts 11, 2008, 05:24:50 pm »
Fra 80 til 100km/t = 25%  Det er godt nok meget!

Nå, men så vidt jeg hurtigt kan regne ud, skal du montere 37/18 istedet for. Det bliver så lige over 100km/t, men 36/18 er ikke den heldigste kombination (hvor lang er kæden??)


15/39 = 0,384615  + 25% = 0,4808

16 / 0,4808 = 33,28 tænder bagpå
17 / 0,4808 = 35,36  -
18 / 0,4808 = 37,44  -
19 / 0,4808 = 39,52  -


Edit: Alternativt kunne du regne lidt på det så 4. gear bliver lige så tung som 5. er nu. Det kan den da i hvert fald trække :-)
« Senest Redigeret: Marts 11, 2008, 05:29:25 pm af NielSV650 »
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Kilosfau

  • Gæst
Re: Gearing
« Svar #5 Dato: Marts 11, 2008, 05:29:18 pm »
Det var helt klart ikke den jeg tænkte på men hold da op, et powertool  :mrgreen:

Det var lige hvad jeg ønskede mig   :respekt:

Kilosfau

  • Gæst
Re: Gearing
« Svar #6 Dato: Marts 11, 2008, 05:40:49 pm »
Fra 80 til 100km/t = 25%  Det er godt nok meget!

Ja, det ved jeg godt, men det er planen at det skal kombineres med en mild tuning. Portning osv, altså nok nærmere en optimering. Det skal ud over det siges at den har let ved at trække standard gearingen, den går i begrænseren med mig på og jeg er godt nok kun 175 høj og kan godt kravle ned bag ved kåben men jeg vejer alligevel knap 0,1 ton.

Da det er min kones MC bliver den ikke brugt som gaderacer og hun har selv ytret ønske om at den kunne blive gearet om så den ville blive lidt mindre "vild" mht omdrejninger når vi kører på autobahn.


Nå, men så vidt jeg hurtigt kan regne ud, skal du montere 37/18 istedet for. Det bliver så lige over 100km/t, men 36/18 er ikke den heldigste kombination (hvor lang er kæden??)


15/39 = 0,384615  + 25% = 0,4808

16 / 0,4808 = 33,28 tænder bagpå
17 / 0,4808 = 35,36  -
18 / 0,4808 = 37,44  -
19 / 0,4808 = 39,52  -


Edit: Alternativt kunne du regne lidt på det så 4. gear bliver lige så tung som 5. er nu. Det kan den da i hvert fald trække :-)


Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan du har regnet det ud men vha den hjemmeside som Razz S gav mig kan jeg bekræfte at med 37/18 bliver 4. gear næsten magen til 5. gear. Farten ved 4500 o/m er standard 116 km/t i 5. gear og med den nye gearing er den 121 km/t i 4. gear og 146 km/t i 5. gear. At den teoretiske fart ved 6500 o/m i 5. gear så er steget fra 167 km/t til 211 km/t, det må jo komme an på en prøve  :lmao:

Mht. kæden, hvordan kan jeg så regne ud hvor lang den skal være ? Er det trial'n'error der skal til eller ?

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Gearing
« Svar #7 Dato: Marts 11, 2008, 05:50:43 pm »
Mht. kæden, hvordan kan jeg så regne ud hvor lang den skal være ? Er det trial'n'error der skal til eller ?

Hvis du skifter fra 15/39 til 18/37 skal baghjulet rykkes fremad. I grove træk skal kæden være 3 led længere foran (15->18), men der bliver kun frigivet 2 led bagtil (39->37).
Hvor langt kan du rykke hjulet frem som det ser ud lige nu??
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Kilosfau

  • Gæst
Re: Gearing
« Svar #8 Dato: Marts 11, 2008, 06:04:50 pm »
Hvis du skifter fra 15/39 til 18/37 skal baghjulet rykkes fremad. I grove træk skal kæden være 3 led længere foran (15->18), men der bliver kun frigivet 2 led bagtil (39->37).
Hvor langt kan du rykke hjulet frem som det ser ud lige nu??

Jeg har kigget lidt dybere på den hjemmeside som Razz S gav mig og afstanden mellem tandhjulene er 653,08 mm istedet for standard 656,01 mm og det betyder at jeg skal rykke hjulet 2,93mm frem og det er så lille en forskel at det burde være ligegyldigt.