Forfatter Emne: Bremsevæske?  (Læst 5733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Bremsevæske?
« Dato: Marts 09, 2008, 04:48:12 pm »
Hej folkens,

jeg er lidt forvirret. Når jeg kigger på beholderne, kan jeg ikke se nogen streg mellem min og max, dvs. jeg kan ikke se et væskeniveau. Det bekymrer mig i sagens natur en smule, og jeg er usikker på hvor tydeligt det skal være. Er det sikkert at skrue hætterne af beholderne, eller er de under tryk? Motorcyklen bremser fint nok, men det bekymrer mig alligevel lidt. Hvis jeg skulle fylde noget på, kan jeg så fylde oven i det andet, eller skal den først tappes ?
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

langemand

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1074
  • Fz1-N
Re: Bremsevæske?
« Svar #1 Dato: Marts 09, 2008, 04:51:00 pm »
Hej folkens,

jeg er lidt forvirret. Når jeg kigger på beholderne, kan jeg ikke se nogen streg mellem min og max, dvs. jeg kan ikke se et væskeniveau. Det bekymrer mig i sagens natur en smule, og jeg er usikker på hvor tydeligt det skal være. Er det sikkert at skrue hætterne af beholderne, eller er de under tryk? Motorcyklen bremser fint nok, men det bekymrer mig alligevel lidt. Hvis jeg skulle fylde noget på, kan jeg så fylde oven i det andet, eller skal den først tappes ?

du kan rolig pille låget af..... skal du have mere på kan du vel samtidig skifte det,,,, da bremsevæske optager vand med tiden... og vand kan jo koge... det giver så luft systemet
nu med yamaha fz1 2008

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Bremsevæske?
« Svar #2 Dato: Marts 09, 2008, 05:13:12 pm »
Hvis du selv laver service på cyklen, så kan du efterfylde som klodserne bliver slidt til - ellers skal du ikke bekymre dig.
Den nederste del af væsken har godt af af blive skiftet en gang imellem.
Måske efter et år eller to. Eller efter et sæt klodser.

Hvis du kører til de obligatoriske serviceeftersyn, og du ikke kører helt råddent, så gem dine bekymringer til betalingen af disse  :mrgreen:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Bremsevæske?
« Svar #3 Dato: Marts 09, 2008, 07:02:06 pm »
Hvis du selv laver service på cyklen, så kan du efterfylde som klodserne bliver slidt til -

husk så lige at når der kommer nye klodser på, er der ikke plads til al bremsevæsken..... og der skal tappes af !!!!!!!!
   

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Bremsevæske?
« Svar #4 Dato: Marts 09, 2008, 07:25:31 pm »
jeg tør ærligt talt ikke selv at lave service på noget så vigtigt som bremser, så der får forhandleren lov til at rive. Men hvorfor er beholderen ikke under tryk? altså, umiddelbart ville jeg forestille mig, at væsken hellere ville køre op i tanken end ned og trykke på bremserne.. Men den er måske kun under tryk, når der er dæksel på osv?
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Re: Bremsevæske?
« Svar #5 Dato: Marts 09, 2008, 07:35:05 pm »
Beholderen er kun en resevoir hvor bremsevæsken kan løbe ned til bremsehovedcylinderen og den trykker kun væsken i retning af dine kalibre.
Bremsevæske skal skiftes hvert andet år.
Tag låget af og se om der overhovedet er noget i beholderen. Se efter lækage på systemet, da det er et lukket kredsløb må der ikke forsvinde noget. Det er dog rigtigt at niveauet i beholderen falder lidt i takt med dine klodser bliver slidt.


SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Bremsevæske?
« Svar #6 Dato: Marts 09, 2008, 07:40:12 pm »
Jeg kaster mig ud i det i morgen.. tak for tipsne :)
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Hillerup

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 53
Re: Bremsevæske?
« Svar #7 Dato: Marts 10, 2008, 08:17:07 pm »
Bremsevæske skal ikke nødvendigvis skiftes, hvert andet år!!!
Det er kogepunktet, som afgører hvornår det skal skiftes.
Men hvis du ikke har en bremsevæske-tester, er der jo ikke den store udgift at skifte det..... Hvis du kan gøre det selv!

Låget på din beholder, er til for det ikke skal forurenes af luft/fugt og skidt.
Når du aktiverer din bremse/hydraulisk kobling, lukkes der for beholderen, inden der skabes tryk i hovedcylinderen.
Når du så igen slipper, efterfyldes der så automatisk fra beholderen. Det kompenserer så, for den smule slid der er sket.
« Senest Redigeret: Marts 10, 2008, 08:24:46 pm af Hillerup »

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Bremsevæske?
« Svar #8 Dato: Marts 10, 2008, 09:52:08 pm »
Hej alle

Jeg har lige skruet låget af på cylidneren på bremsen, og der slå en sort gummi-ting nede i.. det mindede mig egentligt lidt om.. ja, et pessar.. :?
Hvorfor og hvordan, skal den tages ud af cylinderen før man fylder i, og hører den til der, overhovedet?

edit:
http://www.suzukisv1000.com/faq/brake_resevoir.htm
hmm, fandt lige ovenstående link, og det forklarer jo en del.. Min ligner den, som er på første billede. Men spørgsmålet er hvordan jeg får den her gummidims tilbage i form?
« Senest Redigeret: Marts 10, 2008, 10:06:55 pm af pingo »
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Bremsevæske?
« Svar #9 Dato: Marts 10, 2008, 10:12:57 pm »
du kan jo bare trykke med dine fingre,  eller er det mig der ikke forstår dit spørgsmål...??? har den ændret form efter du tog den ud eller ???
   

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Bremsevæske?
« Svar #10 Dato: Marts 10, 2008, 10:19:29 pm »
jeg har ikke taget den der gummidims ud.. skulle man da det? :D Jeg skruede bare låget af, og så kiggede jeg og anede ik hvad jeg sku gøre. så skruede jeg låget på igen :p
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Bremsevæske?
« Svar #11 Dato: Marts 11, 2008, 01:36:00 am »
altså hvis du tager gummifætteren op kan du jo se om der er bremsevæske på, og formentlig også om der er nok.....   :D
   

Hillerup

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 53
Re: Bremsevæske?
« Svar #12 Dato: Marts 11, 2008, 07:23:30 pm »
Hmmm. Tag du nu hen til din forhandler, og få ham til lige at kontrollere!

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Bremsevæske?
« Svar #13 Dato: Marts 11, 2008, 07:41:28 pm »
Jeg fandt ud af det.. Den der gummidims var bare suget helt ned.. Jeg tog den op, og der var masser af væske i, så den er god nok. Tak for hjælpen.
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

poulviking

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 70
Re: Bremsevæske?
« Svar #14 Dato: Marts 11, 2008, 09:11:56 pm »
var der nogen der fortalte manden at bremsevaeske kan rykke lakken af din cykel paa faa minutter hvis det ikke bliver torret af OG vasket med det samme.