Forfatter Emne: Mat lak efter vinteropbevaring.  (Læst 5432 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Crackhead

• Plastikrocker
    • MCG
Mat lak efter vinteropbevaring.
« Dato: Marts 09, 2008, 10:30:15 am »
Hej allesammen. Så blev SVinet gjort sommerklar i går, og det var da en fantastisk oplevelse, at se den igen efter alle disse måneder. Men jeg fik desværre et mindre chok, da jeg tog mc-garagen af; Den havde guddødeme mig "gnavet" i lakken på min elskede!!! Lakken er helt mat på de steder, hvor garagen har berørt den. Det er gået hård ud over kåbe, tank og røv. Det skal siges, at den har stået i bunden af en carport vinteren over, men rimeligt skærmet af for vind og vejr. Jeg brugte det meste af dagen på, at polere med Sonax nr. 1, da jeg fik at vide i Bilbixen at det var en dårlig ide, at bruge voks med slibemiddel på en kun 1 år gammel lak, men jeg kan ikke polere den helt blank. Hvad gør jeg nu? Ved I for øvrigt, om en mc-garage fra Held kan vaskes i en vaskemaskine?
« Senest Redigeret: Marts 09, 2008, 11:19:58 am af Crackhead »

Kondi

• Sandt SVin
Re: Mat lak efter vinteropbevaring.
« Svar #1 Dato: Marts 09, 2008, 10:39:58 am »
Øv da - har også frygtet dette lidt, men lagde heldigvis et lagen ind under min garage.. Har dog bemærket at min bagende også er blevet lidt slidt, efter man har haft garagen af og på et par gange... Crap! Håber du finder en god løsning. Tror du bliver nødt til at vaske i hånden? Er der ikke en anvisning på indersiden der siger, om man må smide i vaskemaskine eller ej?
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Crackhead

• Plastikrocker
    • MCG
« Svar #2 Dato: Marts 09, 2008, 11:19:09 am »
Nej, der er nemlig ikke nogen vaskeanvisning på. Tror at jeg vil maile Held, de må da vide det. Men jeg frygter derimod for min lak :(

Rasmus S

• Roadracer
« Svar #3 Dato: Marts 09, 2008, 11:42:06 am »
En carport er heller ikke et helt optimalt sted at vinter opbevare sin mc :)

Den skal helst stå varmt, og med nogenlunde konstant temp. helst stuetemp. Og så med et lagen eller intet over den. Nogen mener at den skal op på lifte at stå, så dækkene ikke bliver belastet i 3 mdr. stilstand. Mens andre bare vælger at flytte den lidt rundt, hver månede.?

Men kedeligt at høre om din oplevelse :( Det er vel det alle frygter efter en vinter opbevaring.
Har dog bare ingen gode råd til, hvordan du for rettet op på skaderne, så mit indlæg er vel bare spam, så sorry for det  :oops:
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

Crackhead

• Plastikrocker
    • MCG
« Svar #4 Dato: Marts 09, 2008, 12:44:46 pm »
En carport er heller ikke et helt optimalt sted at vinter opbevare sin mc :)

Den skal helst stå varmt, og med nogenlunde konstant temp. helst stuetemp. Og så med et lagen eller intet over den. Nogen mener at den skal op på lifte at stå, så dækkene ikke bliver belastet i 3 mdr. stilstand. Mens andre bare vælger at flytte den lidt rundt, hver månede.?

Men kedeligt at høre om din oplevelse :( Det er vel det alle frygter efter en vinter opbevaring.
Har dog bare ingen gode råd til, hvordan du for rettet op på skaderne, så mit indlæg er vel bare spam, så sorry for det  :oops:

Nejnej, det er skam ikke spam, bare rolig. Gode råd er jo altid velkomne :)

runes-mc.dk

• Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
« Svar #5 Dato: Marts 09, 2008, 02:07:58 pm »
Sjovt, min ven har også en Held garage og den har også "gnavet" i lakken på hans R6'er.  :shock:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Sperik

• Sandt SVin
  • Leistung ist alles !
« Svar #6 Dato: Marts 09, 2008, 02:40:03 pm »

Du har brug for professionel hjælp til at vurdere skaderne !
1 år gammel lak eller ej, så skal der slibepasta til, hvis lakken er slidt mat af dækkenet i løbet af vinteren.
3M har nok noget som kan bruges, men deres produkter fås ikke i alm. handel.
Mit bud er noget "polishing paste" først, og så noget "finishing glaze" til sidst.
Men den første pasta skal passe i kornstr. til den aktuelle skade - ellers går det galt  :thumbsdown:
Og malingen kan "koge op", hvis man ikke mestrer poleringskunsten til det aktuelle produkt  :dead:

Normalt benytter man en vaffelpude til slibepasta (proff. trykluftmaskine m. lave o/min) først.
Lakken bliver ganske varm under denne operation !

Derefter slutter man af med den glansgivende pasta med en lammeskindslignende dims på, og nu skal maskinen have nogle flere vindinger.
Lakken bliver igen varm af friktionen !

Jeg har prøvet det på min bil, og det er edder!"#¤%¤#" for viderekomne, så jeg synes du skal søge proff. hjælp, før du går igang med projektet.

Men som nævnt har 3M en perlerække af proff. produkter til rep. af denne (og andre !) type lakskader  :mrgreen:

Edit: Yo, her kan du selv zappe lidt rundt...http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/da_DK/3M-Automotive-Aftermarket/Home/-/Training-and-Education/Finishing/

« Senest Redigeret: Marts 09, 2008, 02:45:42 pm af Sperik »
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Crackhead

• Plastikrocker
    • MCG
« Svar #7 Dato: Marts 09, 2008, 02:42:41 pm »
Uhadada, det lyder ikke alt for godt. Jeg går ud fra, at at prøve med en mild polish evt. fra Sonax er bandlyst så. Jeg skulle jo helst ikke ud i en omlakering... :(

Sperik

• Sandt SVin
  • Leistung ist alles !
« Svar #8 Dato: Marts 09, 2008, 02:50:06 pm »
Uhadada, det lyder ikke alt for godt. Jeg går ud fra, at at prøve med en mild polish evt. fra Sonax er bandlyst så. Jeg skulle jo helst ikke ud i en omlakering... :(

Det kan vel aldrig skade at bruge noget som er mildere, men du opnår sikkert ikke det optimale resultat !
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Crackhead

• Plastikrocker
    • MCG
« Svar #9 Dato: Marts 09, 2008, 02:58:18 pm »
Hmmm, nej. Jeg prøver at køre ind til min mc-dealer i morgen og få hans mening. Ellers må jeg til Tidycar og høre om de kan polere mc.

Pyrotek

• Roadracer
  • Nu med underseat Exhaust
« Svar #10 Dato: Marts 10, 2008, 06:51:29 pm »
Evt en Ditec behandling. Har haft det på en alm. blank sort bil. Det var rigtig godt.
Gul SV 650S K5

Crackhead

• Plastikrocker
    • MCG
« Svar #11 Dato: Marts 10, 2008, 07:02:23 pm »
Har været ved Tidycar i dag, og de kunne sagtens polere den op. Så de får den under behandling senere på ugen :)

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #12 Dato: Marts 10, 2008, 07:24:17 pm »
Laver du så ikke før og efter billeder?  :thumbsup:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Crackhead

• Plastikrocker
    • MCG
« Svar #13 Dato: Marts 10, 2008, 07:38:07 pm »
Jo, det kan jeg da godt :) Uploader et før-billede i morgen.

SV-spirit

• Plastikrocker
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
« Svar #14 Dato: Marts 10, 2008, 07:55:18 pm »
Jeg ville nu prøve med almindelig lakrens hvis jeg var dig og derefter polish. Måske du kunne spare pengene til Tidy car....de er vist ikke helt billige i drift...
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger