Forfatter Emne: Prøvetur ved privat salg  (Læst 5488 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Dakota

• Søndagskører
  • **
Prøvetur ved privat salg
« Dato: Marts 04, 2008, 11:10:36 am »
Jeg skal til at sælge min kære cykel og ville gerne høre hvordan andre har håndteret prøveture ved privatsalg? Man kan jo ikke lige beholde køberens kørekort, og selv om man tager en evt. kopi af det er det vel i og for sig ikke bevis nok, hvis han ender med at stjæle cyklen?

Så hvad har I andre gjort?

Lasse1982

• Sandt SVin
Re: Prøvetur ved privat salg
« Svar #1 Dato: Marts 04, 2008, 11:20:25 am »
Jeg skal til at sælge min kære cykel og ville gerne høre hvordan andre har håndteret prøveture ved privatsalg? Man kan jo ikke lige beholde køberens kørekort, og selv om man tager en evt. kopi af det er det vel i og for sig ikke bevis nok, hvis han ender med at stjæle cyklen?

tag et foto af køber. Og når han køre på din mc så kan du jo beholde hans penge indtil han er tilbage
Lasse
Yamaha SZR660 (Solgt 2007)
Suzuki SV650S K6 (Solgt 2008)
Yamaha SZR660 (Solgt 2012)

Olfert

• Sandt SVin
« Svar #2 Dato: Marts 04, 2008, 11:24:51 am »

De par gange jeg har prøvet det har der været 2, så jeg har bare taget hans kammerat i pant  :mrgreen:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

teamupsidedown

• Roadracer
  • Vil du i vrimlen frem - Hold kablet stramt
    • SorteDaek.dk
« Svar #3 Dato: Marts 04, 2008, 11:31:47 am »
Jeg plejer at beholde kørekortet, så må han sku tage  :police: med hen til mig hvis han vil se kørekort.
Det med et billed syntes jeg da er en super ide - det er jo ikke altid at en potentiel køber har 100 click med i baglommen han kan pantsætte hos sælger inden prøveturen.
Man kan også lige kigge lidt på hvad køber selv kommer kørende i/på, om det ligner en udlejningsbil eller hvis han kommer til fods - så er det da ikke sikkert han har helt rent mel i posen. :club:

Jeg plejer at pantsætte konen eller hvem jeg nu har med. 8)
Gixxxer til gaden
VTR til banen
SV650 Til Konen
Futtog på ryggen
SorteDaek.dk - gummi til madkassen

roadpilot

• Sandt SVin
  • Kvinder og motorcykler er sjovest nøgne....
« Svar #4 Dato: Marts 04, 2008, 01:08:14 pm »
Da jeg købte pantsatte jeg konen. Desvæære var der ikke andre veje ud af  byen så jeg måtte den vej forbi igen.... :innocent:

Når jeg selv har solgt har jeg holdt han køre kort, og eller en haft en stående og vente... Desuden har jeg har downloadet FDM's købskontrakt fra nettet. Lavet et tillæg til denne hvor der står at hvis cyklen bliver skadet under prøvekørsel så er den købt til opslået pris! -Og selvfølgelig fået køber til at skrive under på tillæget!

Jeg har endnu ikke mødt en køber som ikke var villig til at skrive under på det - det virker jo også ganske rimeligt synes jeg! Jeg ved ikke hvordan man står hvis det bliver aktuelt, men det kan jo være at det for køber til at tænke sig om en extra gang inden den for gas... :shock:

Held og lykke med salget   
kilosvin med div udstyr...

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #5 Dato: Marts 04, 2008, 02:03:25 pm »
Jeg synes stadig at det er fantastisk, at jeg fik lov til at sætte mig op på cyklen i Århus og køre tilbage til nordsjælland med et "Jeg overfører pengene på mandag"  :mrgreen:   "Jaja, vi stoler på hinanden" var svaret  :respekt:
Jeg havde godt nok med min far med i bil og lignede (ligner?  :club:) en lille skoleknægt, der ikke kunne finde på at stjæle en slikpind til en krone. :angel:

Få helst en person i pant. Man har hørt om flere "pant-køretøjer" som var stjålne  :brok:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

skurkenfradallas

• aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Nu også med blåt øje...
« Svar #6 Dato: Marts 04, 2008, 02:12:42 pm »
Husk at tale med din forsikring om der evt er forhøjet selvrisiko når køretøjet føres af en anden person end dig!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Big G

• Sandt SVin
  • se mig, spasser.....
« Svar #7 Dato: Marts 04, 2008, 02:30:49 pm »
Hvis konen er lækker, er det vel pant nok  :afro:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Grand Danois

• Sandt SVin
« Svar #8 Dato: Marts 04, 2008, 03:15:37 pm »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #9 Dato: Marts 04, 2008, 04:10:41 pm »
Da jeg solgte min gamle cykel skulle jeg have kontanter eller en bankcheck inden han fik lov til at prøve.
Jeg fik 73.000,- i hånden og han kørte afsted med min cykel. (han ville så gerne have den så det var fint nok...) :mrgreen:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
« Svar #10 Dato: Marts 04, 2008, 04:26:24 pm »
kontroller kørekortet om det er ham der er på.. noter derefter kørekort nummer. Så har du det til senere brug. Hold på hans kørekort indtil han kommer tilbage..  det kunne være en løsning hvis du gerne vil låne din cykel ud til en total fremmed

Jeg selv ville forlange alle pengene i hånden inden han skulle få lov at køre på den.., hvis ikke han kan det, så er det bare ærgeligt !  så må han komme tilbage en anden dag, når han har penge..(et eller andet sted, syntes jeg at det er en god måde at sortere interesserede købere fra ikke interesserede..  - syntes også at man som sælger fremstår som om at det ikke bare er en MC man skal have skudt hurtigt af..)  (prøver han at spise dig af med en banknoteret check istedet for penge, kontroller da hans kørekort om det er ham, og noter kørekort nummer, kan han ikke vise dig det, sig nej tak..)

« Senest Redigeret: Marts 04, 2008, 04:28:34 pm af Luske »

Sajmon

• Sandt SVin
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
« Svar #11 Dato: Marts 04, 2008, 05:38:15 pm »
Hold hans kørekort (noter detaljer) og få ham til at skrive under på "you break - you buy" til den pris du forlanger.

En prøvetur er IKKE det første folk bør spørge om når de handler privat - så lugter det sgu for meget af uærlighed eller testpiloter.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Danzig

• Plastikrocker
« Svar #12 Dato: Marts 04, 2008, 06:40:09 pm »
Det med ”you break, you buy” lyder fornuftigt. Det bad han ikke om, da jeg prøvekørte min.
Man skal vel lige huske på, at det stadigvæk er sælgers forsikring som dækker, da køber jo endnu ikke har en. Mener faktisk der er noget med, at sælgers forsikring dækker 3 uger efter et salg.

Jeg kom selv på en SV´er som jeg havde lånt, da jeg prøvekørte min, så den havde han i pant.
Da jeg så skulle købe den et par dage efter, så kørte han ned til mig (fra Helsingør) og afleverede den og så kom han med op i lejligheden og så at jeg overførte pengene til hans netbank.
Og så vidste han jo også hvor jeg boede, hvis der skulle være et problem.

At han så mistede kørekortet (og fik en bøde på 4K) på Helsingørmotorvejen på hans allersidste tur,
er så noget andet.
Tilbød ham ellers, at han kunne få min teoribog med gratis… men det syntes han vist ikke var sjovt!
I said wooho! (H. J. Simpson)

Rask

• Sandt SVin
« Svar #13 Dato: Marts 04, 2008, 07:01:19 pm »

Hvis kone? Er der billeder?
Honda CBX 1000 "Super sport" 1981.

Mine ex´er:
Yamaha FZ6 2006
Suzuki SV 650 S K1
Suzuki GS 500 2003

sircajun

• Sandt SVin
  • >>> Z-Bull <<<
« Svar #14 Dato: Marts 04, 2008, 08:45:45 pm »

Hvis kone? Er der billeder?

De ligger nok her på sitet i en anden tråd oprettet til samme  :innocent:

SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!