Forfatter Emne: Ny styrdæmper - Progressiv eller Lineær  (Læst 2868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

speedfanatic

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 23
Ny styrdæmper - Progressiv eller Lineær
« Dato: Februar 17, 2008, 03:12:02 pm »
Hey gutter og gutinder

Jeg er kommet til den beslutning at jeg vil skifte styrdæmper. Valget står mellem en Öhlins eller Hyperpro RSC - men vil gerne vælge rigtig inden sparepengene forsvinder :-).

Mit spørgsmål er så hvad jeres erfaringer er med de progressive RSC dæmpere fra Hyperpro. Har selvfølgelig læst på Hyperpros hjemmeside at deres RSC system er helt fantastisk.. men virker det ? og hvordan er det i forhold til en kvalitets dæmper fra eksempelvis Öhlins.

Så vidt jeg ved er alle Öhlins dæmpere lineære og sidder bl.a. på Ducatis maskiner... så der må da være et eller andet ved de lineære dæmpere som Ducati stadig mener er overlegent.


Ride fast, take chances.

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Ny styrdæmper - Progressiv eller Lineær
« Svar #1 Dato: Februar 18, 2008, 07:42:04 am »
Jeg anede ikke at der var progresive styrdæmpere, men de må vel virke ved at blive hårdere jo mere du belaster den  :?:
Hvis det findes ville jeg nok sige ligesom med fjedre : Progresiv til gade og lineær til bane.
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Ny styrdæmper - Progressiv eller Lineær
« Svar #2 Dato: Februar 18, 2008, 07:52:23 am »
Ducati har nok et sammenarbejde med öhlin - som også dukker op på andre italiener som f.eks aprilia (forgaffel og bagdæmper)
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

teamupsidedown

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 401
  • Vil du i vrimlen frem - Hold kablet stramt
    • SorteDaek.dk
Re: Ny styrdæmper - Progressiv eller Lineær
« Svar #3 Dato: Februar 18, 2008, 08:54:40 am »
Jeg anede ikke at der var progresive styrdæmpere, men de må vel virke ved at blive hårdere jo mere du belaster den  :?:
Hvis det findes ville jeg nok sige ligesom med fjedre : Progresiv til gade og lineær til bane.
Hørt - det er altså træls med en gade cykel man næsten ikke kan dreje med når man trækker den eller kører langsomt og skal vende
Gixxxer til gaden
VTR til banen
SV650 Til Konen
Futtog på ryggen
SorteDaek.dk - gummi til madkassen

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Ny styrdæmper - Progressiv eller Lineær
« Svar #4 Dato: Februar 18, 2008, 09:28:58 am »
Jeg anede ikke at der var progresive styrdæmpere, men de må vel virke ved at blive hårdere jo mere du belaster den  :?:
Hvis det findes ville jeg nok sige ligesom med fjedre : Progresiv til gade og lineær til bane.

Hyperpro's dæmper er det man kalder Reaktiv,  .. den er ikke progressiv i den forstand af at den bliver strammere jo mere man drejer styret..  Den fungerer sådan at den bliver hård (stivner mere) ved de hurtige ryk i styret , dvs den opfanger de ubehagelige ryk der kommer ved et hul i asfalten , eller når hjulet lander imens forhjulet er let drejet, altså de ekstremme påvirkelser din styring kommer ud for.

Hvis man skulle opfange de hurtige udslag med en liniær ville man skulle stille sin lineære dæmper meget hårdere, . Hyperpro's reaktive dæmper giver mulighed for at køre med lidt løsere styrdæmper, imens den stadig tager de hurtige og hårde ryk..  (pissesmart !!)


Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Ny styrdæmper - Progressiv eller Lineær
« Svar #5 Dato: Februar 18, 2008, 01:54:19 pm »
- man kan jo også bare holde forhjulet i luften .. så er man ude ovre det problem :D
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

speedfanatic

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 23
Re: Ny styrdæmper - Progressiv eller Lineær
« Svar #6 Dato: Februar 18, 2008, 03:51:41 pm »
korrekt.. problemet er så bare når hjulet skal ned igen. Så kan man jo nemt få slinger i valsen.

Luske:: du har vist fat i noget der. Lyder som om en reaktiv dæmper er lige sagen for mig - Undrer mig dog at Öhlins ikke springer med på vognen.

Men.. hvorfor er den lineære så at foretrække til banekørsel.. der presser man vel cyklen tættere til grænsen end på gaden..

Ride fast, take chances.

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Ny styrdæmper - Progressiv eller Lineær
« Svar #7 Dato: Februar 18, 2008, 04:05:39 pm »
korrekt.. problemet er så bare når hjulet skal ned igen. Så kan man jo nemt få slinger i valsen.

Luske:: du har vist fat i noget der. Lyder som om en reaktiv dæmper er lige sagen for mig - Undrer mig dog at Öhlins ikke springer med på vognen.

Men.. hvorfor er den lineære så at foretrække til banekørsel.. der presser man vel cyklen tættere til grænsen end på gaden..


Jeg ville meget gerne skifte min öhlins dæmper ud til en hyperpro reaktiv, til mit banejern.. men nu fik jeg købt en brugt Öhlins inden jeg fik en Hyperpro i hånden.. så den får lov at blive på knallerten.

om den lineære er at foretrække til banekørsel, kan jeg ikke se logikken i !?!?  på en bane vil jeg gerne kunne køre med så løs en dæmper som muligt, så man hurtigt kan skifte retning fra sving til sving, men stadig have en dæmper der fanger de grimme tankslappere inden de udvikler sig.


Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Ny styrdæmper - Progressiv eller Lineær
« Svar #8 Dato: Februar 19, 2008, 08:54:39 am »
om den lineære er at foretrække til banekørsel, kan jeg ikke se logikken i !?!?  på en bane vil jeg gerne kunne køre med så løs en dæmper som muligt, så man hurtigt kan skifte retning fra sving til sving, men stadig have en dæmper der fanger de grimme tankslappere inden de udvikler sig.


Det er der heller ingen logik i, jeg skulle lige finde ud af hvordan den reaktive arbejdede  :oops:
Klart at den reaktive og de nye elektronisk styrede styrdæmpere er at foretrække, også på bane, det hedder udvikling.
Men på en bane er problemet ikke så stort da farten altid er høj, eller ihvertfald burde være det  :lmao:
Og en styrdæmper skal jo heller ikke bare skrues i bund, det er jo forskelligt fra bane til bane.
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta