Forfatter Emne: KN-filter eller lign til SV650 K4  (Læst 1834 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

gindes

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 13
KN-filter eller lign til SV650 K4
« Dato: Februar 11, 2008, 12:32:49 pm »
Hallo, jeg synes at have læst forskellige kommetarer ang montering af KN-filter eller lign performance luftfiltre. Fx er der flere der fraråder at montere KN, grundet at motoren så ville få en for mager blanding. Er der hold i dette? Er der andre fordele/ulember?

Mvh

Brian G.

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: KN-filter eller lign til SV650 K4
« Svar #1 Dato: Februar 11, 2008, 12:34:44 pm »
Virker naturligvis bedst med Powercommander, da den, efter en tur på rullefelt, justerer blandingsforholdet ind til midste detalje. Og så er der brøl på... :)
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: KN-filter eller lign til SV650 K4
« Svar #2 Dato: Februar 11, 2008, 12:45:55 pm »
Læs alt om luftfiltre mv. her: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7947.msg81283#msg81283

Cyklen kan ikke tage alvorligt skade af et K&N filter - man skal bare huske at få benzinblandingen justeret efter montering. Det samme gælder når man monterer åbne potter.

Forholdet hvis der kommer mere luft igennem motoren skal der også lidt mere benzin til så blandingen ikke bliver for mager. Det der kan ske hvis blandingen bliver for mager er at ventiler og stempel tager skade. Ironisk nok køler benzinen inde i cylinderen. Emnet har været oppe og vende herinde en del gange  :)

Mig bekendt er der dog aldrig nogen herinde fra som har været uheldige med bivirkningerne af hverken filtre eller potter. Så gi´ du bare los! Husk blot at få ECU'en justeret...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

mthvam

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 5
Re: KN-filter eller lign til SV650 K4
« Svar #3 Dato: Februar 11, 2008, 03:22:09 pm »
Læs alt om luftfiltre mv. her: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7947.msg81283#msg81283

Cyklen kan ikke tage alvorligt skade af et K&N filter - man skal bare huske at få benzinblandingen justeret efter montering. Det samme gælder når man monterer åbne potter.

Forholdet hvis der kommer mere luft igennem motoren skal der også lidt mere benzin til så blandingen ikke bliver for mager. Det der kan ske hvis blandingen bliver for mager er at ventiler og stempel tager skade. Ironisk nok køler benzinen inde i cylinderen. Emnet har været oppe og vende herinde en del gange  :)

Mig bekendt er der dog aldrig nogen herinde fra som har været uheldige med bivirkningerne af hverken filtre eller potter. Så gi´ du bare los! Husk blot at få ECU'en justeret...

OK - så det er ikke nødvendigt, at få PC installeret, da chancen for, at stemplerne f.eks sætter sig, er ret små? Lige pt. så ville jeg ikke have noget imod at spare de penge.

Hvad er en ECU?

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: KN-filter eller lign til SV650 K4
« Svar #4 Dato: Februar 11, 2008, 06:42:32 pm »
Læs alt om luftfiltre mv. her: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7947.msg81283#msg81283

Cyklen kan ikke tage alvorligt skade af et K&N filter - man skal bare huske at få benzinblandingen justeret efter montering. Det samme gælder når man monterer åbne potter.

Forholdet hvis der kommer mere luft igennem motoren skal der også lidt mere benzin til så blandingen ikke bliver for mager. Det der kan ske hvis blandingen bliver for mager er at ventiler og stempel tager skade. Ironisk nok køler benzinen inde i cylinderen. Emnet har været oppe og vende herinde en del gange  :)

Mig bekendt er der dog aldrig nogen herinde fra som har været uheldige med bivirkningerne af hverken filtre eller potter. Så gi´ du bare los! Husk blot at få ECU'en justeret...

OK - så det er ikke nødvendigt, at få PC installeret, da chancen for, at stemplerne f.eks sætter sig, er ret små? Lige pt. så ville jeg ikke have noget imod at spare de penge.

Hvad er en ECU?

ECU står for Engine Control Unit... Det er den "computer" som bla. styrer indsprøjtningen. I princippet er en PowerCommander "bare" en avanceret version af den del af ECU'en som styrer benzinblandingen ved forskellige RPM og gashåndtagspositioner.

Forstå mig ret - chancerne for at stemplet sætter sig eller ventilerne beskadiges er små hvis man blot for justeret sin blanding lidt op. Det vil en autoriseret mekaniker kunne hjælpe med. Jeg er ikke klar over om det er noget man selv kan gøre.

:: EDIT ::

Og ja... PowerCommander gør en markant forskel! Min cykel var justeret ind på ECU'en før jeg fik PowerCommander på. Det gjorde en STOR forskel at få den kørt rigtigt ind. Jeg kører nu 20km længere på en tank ift. før. Maskinen soder mindre og der er en markant skarpere gas-respons i mellemområdet. Det kostede mange penge - men det var det værd.
« Senest Redigeret: Februar 11, 2008, 06:48:34 pm af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4