De kan godt motorbremse - de blokerer bare ikke baghjulet ved voldsom nedgearing.
Jeg tror dog hverken der er tale om frigang eller udkobling. Sådan som jeg har forstået det (og set det) er der et vacuum system der sørger for at hvis der er for stor modstand på baghjulet når du nedgearer, kan koblingen slippe lidt igen - og du undgår at baghjulet blokerer.
Det afhænger af modellen.
Nogle fabriksmonterede slipperkoblinger fungerer med vacuum. (vistnok aprilia mille f.eks.)
Men mange "aftermarket" produkter er "simplere" og fungerer rent mekanisk. (det er de nødt til på mc'ere der ikke er lavet med vacuum systemet
)
Kort fortalt har du en to-delt trykplade i koblingen, der er konstrueret, så den "skubbes ud ad" når baghjulet trækker (altså du slipper gassen og motorbremser) og derved kobler ud.
Det er ikke nødvendigvis en fuld udkobling, men nok til at den glider eller "slipper" lidt.
De mere avancerede er så justerbare, så du kan indstille hvor meget motorbremse du vil have.
Pointen er at forhindre baghjulet i at blokere, men der er en bonus effekt i at forhindre overdrejning af motoren, hvis du gearer ned for tidligt eller for meget.