Der kan man se lige præcis hvad man opnår ved at bruge "tab af pappet" som "bøde"
Hvis man er afhængig af sit kørekort så tror jeg de fleste i det mindste ville overveje at sige farvel og vride på håndtaget.
Ingen diskussion om at det er farligt, men måske skulle vi overveje at ændre på straffen.
Jeg tror heldigvis ikke, at det er hvad man generelt opnår ved den sanktion.
Tværtimod tror jeg det har en rigtig fin effekt på langt de fleste kørekortsindehavere. Jeg mener da også det var efter mange års gode erfaringer i udlandet, at man indførte klippekortsystemet.
Der vil selvfølgelig altid være en restgruppe for hvem systemet ingen regulerende effekt har.
Til dem er der blot at sige at kørekortet er altså ikke nogen menneskeret, men et privilegium som man kan opnå, og miste igen.
Problemet med den dansk klippe ordning er at der kun er 3 klip så ryger kortet og der skal mange penge op af lommen til et nyt kørekort, der syntes jeg godt man kunne lære lidt af feks. Tyskland hvor du kan miste kortet i en periode feks. 3 måneder og så får du det igen. Hvis det skete for mig så ville jeg da nok tænke lidt over mine bedrifter i de 3 måneder jeg savnede mit kørekort.
Det er måske en meget god ide - det ville da være en blid landing mellem stor bøde uden at miste kortet og stor bøde + mistet kort.
Men at det skulle være for dyrt at miste kortet er for mig sådan set mindre væsentligt i forhold til selve straffen.
Der er meget lidt spillerum (=0) i udmålingen af bøder. Taksterne er klokkeklare, og de fleste er godt klar over hvornår man er i farezonen for at miste pappet.
Jeg kan i den forbindelse ikke se at det er urimeligt at man skal betale hvad det koster at få et nyt kørekort, når man har været så forsætlig uforsigtig at miste det man havde.
Men jeg læser dig således, at du mener det har en regulerende effekt, og det underbygger sådan set min pointe meget godt...
(i øvrigt: tyskerne har så vidt jeg husker 10 point på kortet, men der er så også flere forseelser som kan fjerne et point.)