hvis jeg var dig ville jeg tage en 32 bit version med mindre du har et meget stort ram forbrug. max ram i 32 bit er 4 GB.
man skal bare huske at tælle al ram med, dvs ram på grafik kort trækker ned i hvor meget der er bruges af dig,
at sige at xp er bedre, er kun ren uvidenhed
man kan godt have problemer med at køre med vista, men det er mest pga hardware der ikke understøtter vista.
design i kerne på vista og xp er meget stor. f.eks er mange hardware items flyttet væk fra kernel, havde feks problemer med en nvidia driver på min vista, der fik mit gfx til at gå ned, var dette sket i xp ville det kræve genstart. I vista bliver skærmen bare sort for derefter at starte din skærm op igen. selv hvis jeg spiller spil kører spillet bare videre WOW f.eks.
der er lavet tests der viser at vista afvikler grafik programmer hurtigere end både dtp og spil
mht sikkerhed så kan xp og vista slet ikke sammelignes, firma relateret kan man feks nu fjerne en gpo, dette er ikke muligt i xp man kan kun ændre den ikke fjerne en regel. man kan styre rettigheder til at afvikle programmer, uden at skulle have en gpo fyldt med hash keys.
Da jeg arbejder i en meget revision tungt firma, med en meget styret desktop er dette en meget stor hjælp. VPN er bedre vista, dog en del problemer med 64 bit versioner og vpn mht cisco. Bitlocker er også en feature som er meget anvendelig på laptops
set med firma øjne er dog det minus, at der er krav til bedre hardware.
og den nye sp1 til vista får bare tingene til at køre endnu hurtigere. min boot tid faldt med ca 20 % efter sp1.