Forfatter Emne: IT-orakler søges....  (Læst 4189 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: IT-orakler søges....
« Svar #15 Dato: December 03, 2007, 01:28:11 pm »
Prøv at lade være med at reparere og lav en "ren" installation i stedet og lad den formatere disken undervejs.
Det er en del af problemet - jeg når aldrig så langt at jeg kan vælge mellem installation eller reperation.  Men jeg mangler stadig at afprøve Avira's boot disk - de praler af at den kører HD'en i 'native' kontra 'captive' mode, hvilket skulle gøre en forskel(?) - så må jeg se om jeg har lidt held med at fikse de korrupte filer på den måde....
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: IT-orakler søges....
« Svar #16 Dato: December 03, 2007, 01:53:03 pm »
Prøv at lade være med at reparere og lav en "ren" installation i stedet og lad den formatere disken undervejs.
Det er en del af problemet - jeg når aldrig så langt at jeg kan vælge mellem installation eller reperation.  Men jeg mangler stadig at afprøve Avira's boot disk - de praler af at den kører HD'en i 'native' kontra 'captive' mode, hvilket skulle gøre en forskel(?) - så må jeg se om jeg har lidt held med at fikse de korrupte filer på den måde....

Mærkeligt, lyder som om du har en anden type installations-cd end mig.

Hvis du ikke har held med bootdisken og de korrupte filer, så er mit forslag at formatere disken først, f.eks. ved at sætte den i en anden pc.
Men overvej at få disken checket for defekte sektorer mv.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: IT-orakler søges....
« Svar #17 Dato: December 06, 2007, 06:35:51 pm »
Prøv at lade være med at reparere og lav en "ren" installation i stedet og lad den formatere disken undervejs.
Det er en del af problemet - jeg når aldrig så langt at jeg kan vælge mellem installation eller reperation.  Men jeg mangler stadig at afprøve Avira's boot disk - de praler af at den kører HD'en i 'native' kontra 'captive' mode, hvilket skulle gøre en forskel(?) - så må jeg se om jeg har lidt held med at fikse de korrupte filer på den måde....

Mærkeligt, lyder som om du har en anden type installations-cd end mig.

Hvis du ikke har held med bootdisken og de korrupte filer, så er mit forslag at formatere disken først, f.eks. ved at sætte den i en anden pc.
Men overvej at få disken checket for defekte sektorer mv.
OK, nu har jeg fulgt dit råd Rune, og har købt mig en adaptor for at kunne sætte harddisken i en ekstern docking station, og formatere den fra en anden computer. 
Desværre er der noget der tyder på at den er fuldstændigt toast.  :(
Det lykkedes mig kun kortvarigt i det hele taget at få kontakt til disken, og da viste den medelelsen "I/O fejl".
Efterfølgende forsøgte jeg at installere windows igen, og det lykkedes faktisk at komme så vidt at jeg kunne vælge formatering af partitionen og ny installation (ingen mulighed for rep?).
men den nåede ikke at komme så vidt som at starte den faktiske installation før den chrashede igen... efterfulgt af en BSOD for hver genstart.

Så jeg tror heller jeg må overveje en ny harddisk. 
I den forbindelse rejser der sig dog et nyt spørgsmål:
Hvilke grænseflade typer er understøtter min PC? Den gamle disk var en ATA 5, og dem er der dælme ikke mange af på markedet. Hvordan finder jeg ud af om min laptop understøtter andre nyere (& billigere) typer?
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson


runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: IT-orakler søges....
« Svar #19 Dato: December 07, 2007, 11:33:15 am »
Hvor gammel er pc'en og hvor stor er den nuværende disk (antal GB)

eneste problem jeg kan forestille mig er at bios'en ikke kan håndtere diske over en hvis størrelse
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: IT-orakler søges....
« Svar #20 Dato: December 07, 2007, 12:31:07 pm »
Det er en model fra maj 2003, så den er jo ikke helt ny.
den gamle harddisk var en Hitachi DK23EA ATA-5 på 60 GB med en hastighed på 4200rpm.
Det vil sige at jeg kan godt vælge en ATA-100 disk på 60GB?

PC'en er i øvrigt en VEGA+ model N35BS1
(P4 2,53Mhz, 1 GB ram)
« Senest Redigeret: December 07, 2007, 12:56:00 pm af nyg »
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Re: IT-orakler søges....
« Svar #21 Dato: December 07, 2007, 02:26:20 pm »
Snildt.. gør dig selv en tjeneste og køb en 5400 eller 7200 rpm disk..
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: IT-orakler søges....
« Svar #22 Dato: December 07, 2007, 02:47:08 pm »
Snildt.. gør dig selv en tjeneste og køb en 5400 eller 7200 rpm disk..

Som Ole siger  :thumbsup:  :)
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: IT-orakler søges....
« Svar #23 Dato: December 07, 2007, 03:46:26 pm »
Done  :wink:.... harddisk bestilt.... (5400rpm)
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: IT-orakler søges....
« Svar #24 Dato: December 13, 2007, 09:00:48 pm »
OK, så fik jeg en harddisk hjem.

Men da jeg, efter montering, forsøgte at installere windows - så kom der en advarsel: VIRUS: overwrite Y/N? :club:
Efter at have svaret N et par gange med forskellige installations CD'er, så prøvede jeg at trykke Y - med det resultat at jeg fandeme stadig får fejlkode 4 ??! WFT, mate?!

Har jeg en BIOS virus? hvis sådan noget eksisterer...?
Eller hvad fanden er der nu galt....
pislort
nyg
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: IT-orakler søges....
« Svar #25 Dato: December 13, 2007, 11:27:19 pm »
det er nok din mbr der er fucked up der er en commando som genoprettet din mbr jeg googler lige lidt
   

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
   

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: IT-orakler søges....
« Svar #27 Dato: December 14, 2007, 07:34:56 am »
OK, cool - det andet link er nok den rigtigte løsning.  :thumbsup: Jeg har ikke recovery console på den nye HD, så det første link hjælper ikke så meget...

Men det får jeg nok først kigget på lørdag.  Nu skal jeg nemlig på firmaets årlige kampdruksdag  :dead:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: IT-orakler søges....
« Svar #28 Dato: Januar 03, 2008, 03:49:44 pm »
Okaj, efter lang tids studeren af forskellige IT rådgivningssider, har jeg fundet ud af, at der ikke er noget galt med MBR på hverken den nye disk, den gamle disk - min BIOS fejler ikke noget, altså ingen "chernobyl-agtig" BIOS virus.

Men noget tyder på at min RAM er fucked up... i hvertfald konstaterede jeg at den i ganske få tilfælde ikke tæller al RAM op??  Skal jeg nu bare få den på værksted og få skiftet RAMfor at se om det hjælper?
Jeg ville egentlig bare selv have prøve at fjerne en af de to blokke for at konstatere om det virkelig er det der er galt, men jeg kan satme ikke få brækket den nok op til at finde lortet.... :brok:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: IT-orakler søges....
« Svar #29 Dato: Januar 03, 2008, 04:28:41 pm »
Okaj, efter lang tids studeren af forskellige IT rådgivningssider, har jeg fundet ud af, at der ikke er noget galt med MBR på hverken den nye disk, den gamle disk - min BIOS fejler ikke noget, altså ingen "chernobyl-agtig" BIOS virus.

Men noget tyder på at min RAM er fucked up... i hvertfald konstaterede jeg at den i ganske få tilfælde ikke tæller al RAM op??  Skal jeg nu bare få den på værksted og få skiftet RAMfor at se om det hjælper?
Jeg ville egentlig bare selv have prøve at fjerne en af de to blokke for at konstatere om det virkelig er det der er galt, men jeg kan satme ikke få brækket den nok op til at finde lortet.... :brok:

på de fleste bærbare er der relativt nem adgang til ram klodserne , via en lille klap på undersiden af computeren. spørger måske dumt, men har du forsøgt at tilgå computeren bagfra ?(bør helst ikke misforståes  :wink: ) altså fra bunden ?