Forfatter Emne: IT-orakler søges....  (Læst 4204 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
IT-orakler søges....
« Dato: December 01, 2007, 04:24:36 pm »
Så er den gal igen...

Jeg har brug for lidt råd til at løse et problem på min bærbare pc.
Og selvom det ikke ligefrem er MC relateret, er det er jo lykkedes at få svar på den slags herinde før, så bær over med mig nok engang...

Mit problem er at jeg ikke kan opstarte windows (XP Pro), da flg. mangler: windows\system32\drivers ntfs.dll

Det kan heller ikke lade sig gøre at reparere via installations cd'en, da jeg så får fejlkode 4 - seupdd.sys mangler

Jeg vil så gerne kopiere ntfs.dll filen over i 'drivers' biblioteket, men jeg har ikke umiddlebart mulighed for at afmontere hardisken og montere den som slave i en anden computer (jeg mangler et kabel der passer til, og jeg kan sgu' ikke rigtig finde ud af hvad standarden er...?).  Det jeg imidlertid har mulighed for, er at indlæse et program via floppydisk som 'mounter' harddisken som et d drev.

Spørgsmålet er så:
Kan jeg herfra kopiere filen fra en floppy disk over i det rigtige bibliotek?
Og i givet fald, hvardan gør man det?

Jeg er altså ikke så skrap til MS-dos kommandoer, at det gør noget....
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: IT-orakler søges....
« Svar #1 Dato: December 01, 2007, 04:38:33 pm »
Da dit drev er formateret som NTFS er det ikke umiddelbart så nemt som man skulle tro. Men det findes hvis man leder, du kan fx finde nogle bootdisks her http://www.bootdisk.com/ntfs.htm som nok kan hjælpe dig videre.

"copy a:\ntfs.dll c:\windows\system32\drivers" (hvis din harddisk altså kommer til at hedde C: og du har smidt ntfs.dll på disketten, men så langt er du sikkert med)

EDIT: Se i øvrigt nederst på den side jeg linkede til for en mere brugervenlig metode... Mere edit: ups, sludder, det kan vist kun læse et NTFS drev...
« Senest Redigeret: December 01, 2007, 04:46:14 pm af Smølfen »
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: IT-orakler søges....
« Svar #2 Dato: December 01, 2007, 04:59:09 pm »
"copy a:\ntfs.dll c:\windows\system32\drivers" (hvis din harddisk altså kommer til at hedde C: og du har smidt ntfs.dll på disketten, men så langt er du sikkert med)
Jeg tror lige jeg prøver den kommando, selvom mit drev så hedder d: efter jeg har brugt det der ntfspro program jeg havde liggende...
Vi får se om det virker, men tak så vidt....
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: IT-orakler søges....
« Svar #3 Dato: December 01, 2007, 06:07:27 pm »
Har du lavet noget, installeret, opgraderet drivere eller lign. inden det skete
http://support.microsoft.com/?kbid=330181
   

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: IT-orakler søges....
« Svar #4 Dato: December 01, 2007, 08:16:10 pm »
Har du lavet noget, installeret, opgraderet drivere eller lign. inden det skete
http://support.microsoft.com/?kbid=330181
mja... det er efterhånden nogle måneder siden den chrashede, men inden da havde kæresten insatlleret en google tool-bar, som jeg fjernede med det samme jeg loggede på og så det.
Det var ved den efterfølgende genstart at den gik ned.
Der er ikke ændret noget hardware, så det kan sgu' nok ikke være det der er problemet, medmindre der er opstået en decideret mekanisk fejl...?

Det pudsige er, at enkelte gange i min søgen efter løsninger på problemet, er det lykkedes mig at boote windows, men det er ikke lykkedes mig at genskabe til noget punkt før den gik ned.


men fuckit, jeg har rippet disken for det der skal gemmes, så jeg skal bare have den så meget op at køre, at jeg kan reinstallere windows.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Re: IT-orakler søges....
« Svar #5 Dato: December 01, 2007, 10:55:17 pm »
Starter med at sige jeg ikke ved en skid om PC, men dit problem ligner meget et jeg fik med min bærbare. En kammy med forstand på pisset kiggede på den for mig. Sådan som jeg forstod ham så ligger problemet i filallokering-systemet, der på en måde er blevet forrykket, måske pga en forkert nedlukning.
Så kan systemmet ikke finde filerne på de rigtige stier og derfor ikke starte op. Han tog min harddisk ud og koblede den op med sin egen pc, kørte diverse gendannelsesprogramer desværre uden held. Han scannede hele disken og gemte alle tilgængelige data, dog gik det meste af vores billedesamling tabt (dummebøde for manglende backup) ikke mindt alle de billeder vi havde taget de første 6 mdr af vores lille søns liv (dobbelt dummebøde og flade!!)

Håber du får liv i din PC igen.

Ikke at denne besked er til meget hjælp....men hvad faen...


SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: IT-orakler søges....
« Svar #6 Dato: December 01, 2007, 11:38:39 pm »
Har du lavet noget, installeret, opgraderet drivere eller lign. inden det skete
http://support.microsoft.com/?kbid=330181
mja... det er efterhånden nogle måneder siden den chrashede, men inden da havde kæresten insatlleret en google tool-bar, som jeg fjernede med det samme jeg loggede på og så det.
Det var ved den efterfølgende genstart at den gik ned.
Der er ikke ændret noget hardware, så det kan sgu' nok ikke være det der er problemet, medmindre der er opstået en decideret mekanisk fejl...?

Det pudsige er, at enkelte gange i min søgen efter løsninger på problemet, er det lykkedes mig at boote windows, men det er ikke lykkedes mig at genskabe til noget punkt før den gik ned.


men fuckit, jeg har rippet disken for det der skal gemmes, så jeg skal bare have den så meget op at køre, at jeg kan reinstallere windows.


nederen :-( men det er da altid noget at du har kunnet hente dine data ud af skidtet inden du formaterer, det er der mange gange hvor jeg ikke har kunnet.....  :brok:
   

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: IT-orakler søges....
« Svar #7 Dato: December 02, 2007, 02:19:15 pm »
"copy a:\ntfs.dll c:\windows\system32\drivers" (hvis din harddisk altså kommer til at hedde C: og du har smidt ntfs.dll på disketten, men så langt er du sikkert med)
Jeg tror lige jeg prøver den kommando, selvom mit drev så hedder d: efter jeg har brugt det der ntfspro program jeg havde liggende...
Vi får se om det virker, men tak så vidt....
naah... det virkede ikke... :x
Så må jeg jo prøve det program fra Avira som ham bootdisk.com manden likede til.......
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: IT-orakler søges....
« Svar #8 Dato: December 02, 2007, 09:43:09 pm »
reinstallation ;) eneste måde at rydde op i de fejl system selv har lavet....
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: IT-orakler søges....
« Svar #9 Dato: December 02, 2007, 11:36:36 pm »
reinstallation ;) eneste måde at rydde op i de fejl system selv har lavet....
det kan så heller ikke umiddelbart lade sig gøre jf. min første post, ellers var jeg nok gået den vej allerede.
Jeg kan stadig ikke boote fra windows cd'en
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

ottedk

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 81
Re: IT-orakler søges....
« Svar #10 Dato: December 03, 2007, 12:11:37 am »
du har 2 fejl

din cd virker ikke skaf en anden

når dette er gjort. skal du boote fra cd. og lave en repair via install

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: IT-orakler søges....
« Svar #11 Dato: December 03, 2007, 12:48:51 am »
du har 2 fejl

din cd virker ikke skaf en anden

når dette er gjort. skal du boote fra cd. og lave en repair via install
CD'en virker fint, det har jeg undersøgt. Jeg har desuden flere at vælge i mellem, så det er ikke det der er problemet.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: IT-orakler søges....
« Svar #12 Dato: December 03, 2007, 10:53:22 am »
Hej nyg
Jeg havde et problem med den ene pc, under indstallation af et eller andet tosset slå-ihjel-spil, stallede pc'en - Så Mikkel tog bare hovedkniven  :shock: Det er det sjove ved unge menesker, de er bare ligeglade  :brok:

Nå, men efter dette blinkede windows lige et splitsekund under opstart hvorefter der var blå skærm, og jeg kunne intet gøre  :brok:
Jeg havde/har en recovery-cd og den kunne ikke finde "ghost-et-eller-andet" og kom med en fejlmeddelelse "kunne ikke skrive..."
Efter at ha tæsket rundt på forskellige foraer fandt jeg ud af at maskinen/softwaren prøvede at skrive til cd'en, og det kunne den jo selvfølgelig ikke.
Så jeg kopierede hele recoverycd'en ind på harddisken og bootede fra den, det virkede sku  :D :D

Jeg havde dog forinden foretaget en format c: og læst en crack-xp ind, men ville gerne ha min egen (og lovlige)
Jeg ved ikke om du kan bruge der her til noget, det var ihvertfald ved at drive mig til vanvid - f...... blå skærm  :brok:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: IT-orakler søges....
« Svar #13 Dato: December 03, 2007, 11:12:07 am »
Prøv at lade være med at reparere og lav en "ren" installation i stedet og lad den formatere disken undervejs.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Katana84

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 14
Re: IT-orakler søges....
« Svar #14 Dato: December 03, 2007, 12:08:59 pm »
Jeg ville nok også køre noget diagnostik på din harddrive. Der kan være tale om dårlige sektorer, der så gør at filer der er placeret der ikke kan tilgås.

Kan simpelthen være at din disk er stået af.

Lidt afhængig af computer/harddisk model er der nogle programmer du kan køre for at få lavet en diagnostik over harddisken.