Forfatter Emne: Km. pr. motor...?  (Læst 2395 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Km. pr. motor...?
« Dato: November 17, 2007, 06:18:58 pm »
Har en lille debat med en kollega for tiden og tænkte det var på tide med kloge hoveder der kunne komme med deres syn på sagen (tro det eller ej, men var dette forum jeg mener ;-)

En gadecykel med lidt spark i kubikkene, som f.eks. en GSX-R 600, CBR 600 RR eller R6. Hvor mange km. gemmer der sig ca. i sådan en motor før der skal mere end almindelig vedligeholdelse og service til at få den ud og køre?
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

SA

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 369
Re: Km. pr. motor...?
« Svar #1 Dato: November 17, 2007, 10:53:07 pm »
Jeg kender en der har en GSXR750 fra ca '97. Den har kørt i omegnen af 95.000 km uden at være åbnet. Cyklen står iøvrigt rigtigt pænt. Se iøvrigt B2 (tror jeg nok....) her på sitet. Han skriver noget i retning af 134.000 km på sin sv650.....!!!! Det er sgu da en sjat.

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Km. pr. motor...?
« Svar #2 Dato: November 18, 2007, 12:34:04 am »
det kommer også an på hvordan motoren er blevet behandlet - gade racere får lidt mere tæv fordi de er købt til det formål - men ikke godt hvis det sker inden motoren når at blive varm
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Brian Lund

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 435
Re: Km. pr. motor...?
« Svar #3 Dato: November 18, 2007, 08:31:22 am »
Jeg kan faktisk ikke lige på stående fod komme i tanke om at have hørt om en nyere vandkølet cykel der har kørt så langt at motoren var færdig. Jeg mener at havde læst om nogle stykker der stod af med lavt km tal, men så er der nok noget alvorligere galt end alm. slid.
SV1000S K6 - blå.

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Re: Km. pr. motor...?
« Svar #4 Dato: November 18, 2007, 01:00:05 pm »
Jeg kender en der har en GSXR750 fra ca '97. Den har kørt i omegnen af 95.000 km uden at være åbnet. Cyklen står iøvrigt rigtigt pænt. Se iøvrigt B2 (tror jeg nok....) her på sitet. Han skriver noget i retning af 134.000 km på sin sv650.....!!!! Det er sgu da en sjat.

Ja, B2´s SVin er jo et sikkert bevis på at en V2´er ikke er nem at slå ihjel.
Men kollega snakkede bare om han ville være lidt betænk som ved at købe en racer med over 30K på tælleren, hvor jeg måske nok mener der burde være flere km. i sådan en maskine, også selvom den ligger op til race.

Kan godt være jeg tror forkert, men i mine øjne er sådanne motorer ikke så sårbare som mange tror  og jeg regner da med de er bygget til at runde mindst 60K inden de måske bliver lidt trætte i det hele.
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

RonniB

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 34
Re: Km. pr. motor...?
« Svar #5 Dato: November 18, 2007, 02:41:40 pm »
Nu er der forskel på "træt i det" og "snart færdig med at se godt ud", der skal ikke meget mere end 10000km før en sportsmotorcykels motor trænger til lidt kærlighed for at holde på alt effekten. De fleste mærker det dog ikke, fordi det sker gradvist og fordi mange ændrer på mc'en med PC, potter og lign, så det udligner effekttabet. Tabet skyldes primært ventiler og sæder der trænger til en opfrisker. Moderne materialer gør tabet mindre men det er der stadig. Det ville dog ikke holde mig fra at købe en sportsmotorcykel på over 30000km på uret, om der er 125hk eller 124hk mærker man nok ikke. Kig hellere på hjullejer, svingarmsbøsninger, kronrørslejer og affjedringen generelt for at se om den er et køb værd. Det er nemlig de dele der for alvor kan gøre at den føles gammel og træt.
"handling over power"

dragstarSVin

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 32
Re: Km. pr. motor...?
« Svar #6 Dato: November 18, 2007, 02:52:34 pm »
jeg har haft en gsx 400 rr der var pillet i boksen så den gik med 15000 rpm når den fik klø .

km 33000 så var olieforbrug så stort at den skulle renoveres ( læs blev solgt til forhandler )
REAL BIKER SV 1000 K7

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Re: Km. pr. motor...?
« Svar #7 Dato: November 18, 2007, 06:41:58 pm »
Nu er der forskel på "træt i det" og "snart færdig med at se godt ud", der skal ikke meget mere end 10000km før en sportsmotorcykels motor trænger til lidt kærlighed for at holde på alt effekten. De fleste mærker det dog ikke, fordi det sker gradvist og fordi mange ændrer på mc'en med PC, potter og lign, så det udligner effekttabet. Tabet skyldes primært ventiler og sæder der trænger til en opfrisker. Moderne materialer gør tabet mindre men det er der stadig. Det ville dog ikke holde mig fra at købe en sportsmotorcykel på over 30000km på uret, om der er 125hk eller 124hk mærker man nok ikke. Kig hellere på hjullejer, svingarmsbøsninger, kronrørslejer og affjedringen generelt for at se om den er et køb værd. Det er nemlig de dele der for alvor kan gøre at den føles gammel og træt.

Lidt effekt taber man hurtigt ved lidt slitage. Er mere de store operationer jeg tænker på. Men ved også godt der er stor forskel på hvordan de er blevet passet og om de har fået lov til at blive lune før de får prygl.

jeg har haft en gsx 400 rr der var pillet i boksen så den gik med 15000 rpm når den fik klø .

km 33000 så var olieforbrug så stort at den skulle renoveres ( læs blev solgt til forhandler )

Hvor mange rpm. kør sådan en normalt på toppen?
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

RonniB

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 34
Re: Km. pr. motor...?
« Svar #8 Dato: November 18, 2007, 07:29:38 pm »
de fleste 400'ere kommer op på 14-15000rpm. Har en GSX-R 250 der trækker næsten 18000rpm (17700), det kræver en grundig opvarmning.

Men tilbage til tråden, en 600 sportsmaskine (det er dem der er presset mest i literydelse) holder nok omkring 100000km før den skal have åbnet motoren, hvis den bliver varmet ordentligt op og får skiftet olie/filter ofte. At man tæver den når den er varm betyder ikke det store..
"handling over power"