Politiet øger kontrol af motorcyklister
Gamle mænd på nye motorcykler kan være en farlig kombination. Bl.a. derfor intensiverer politiet i år færdselskontrollen af motorcyklister. Kontrollen indledes ved Bakkens åbning.
Af Hans Larsen
Onsdag den 5. marts 2008, 22:30
Motorcyklister kommer ikke til at skulle kigge langt i bakspejlet efter en »æggeskal«, når det fra næste uge for alvor bliver sæson for at trække i læderdresset og mærke suset på landevejene.
Færdselspolitiet vil i år intensivere kontrollen af motorcyklister og deres køretøjer for at forebygge et stigende antal ulykker, hvor bl.a. midaldrende, mandlige motorcyklister bliver dræbt eller hårdt kvæstet, fordi de angiveligt overvurderer deres evner på to hjul.
Baggrunden er, at 33 motorcyklister blev dræbt i trafikken sidste år mod 21 i 2006. Stigningen på 57 procent har fået alarmklokkerne til at ringe, og politiet vil derfor holde godt øje med især motorcyklisternes fart og adfærd samt kontrollere hjelm og dæk samt maskinens tekniske stand og støjniveau.
Flere motorcykler
Motorcyklister skal bl.a. forvente øget kontrol ved større arrangementer, f.eks. Bakkens åbning om en uge. Og det bliver ikke alene på Nørrebro samt Klampenborg og omegn, at færdselspolitiet rykker ud. Bakkens åbning tiltrækker motorcyklister fra hele landet, og derfor kan der også blive gennemført kontrol i f.eks. Jylland, på Fyn og ved Storebælt.
»Det er ikke for at køre hetz mod motorcyklisterne, men vi vil øge fokus på dem over hele landet fra nu af, fordi vi skal have vendt ulykkeskurven igen. Der kommer flere og flere motorcykler på gaden, og derfor bliver udfordringen også større og større,« siger politiinspektør Helge Holbæk fra Rigspolitiets Færdselsafdeling.
Ulykker undersøges
Som tidligere omtalt i Berlingske Tidende er Havarikommissionen for Vejtrafikulykker gået i gang med at dybdeanalysere årsagerne til, at et stigende antal motorcyklister involveres i dødsulykker på de danske veje.
Undersøgelsen skal bl.a. be- eller afkræfte teorien om, at det bl.a. skyldes, at midaldrende mænd i stor stil har vekslet friværdi til en motorcykel, som de ikke man-øvrerer lige så sikkert som rutinerede motorcyklister. Mens gennemsnitsalderen for dræbte og tilskadekomne motorcyklister var 22 år i begyndelsen af 1980erne, var den i 2007 oppe på 38 år.
Formanden for Havarikommissionen, Sven Krarup Nielsen, siger, at kommissionen vil rykke ud til alle motorcykelulykker, hvor mindst én person er kommet alvorligt til skade.
»Vi vil bl.a. se på, hvad der udløste ulykken, samt fart og eventuelle forsøg på undvigemanøvre. Hvis der er en modpart involveret, vil vi undersøge, om motorcyklisten f.eks. blev overset, eller om en bilist undervurderede motorcyklistens fart,« siger Sven Krarup Nielsen.
Ifølge speciallæge i ortopædisk kirurgi ved Odense Universitetshospital Finn Kronborg Mazanti får 90 procent af forulykkede motorcyklister skader på arme og ben. Typisk brækkede lemmer, der først heler efter et længere hospitalsophold.
Er der nogle der køre fra Frederiksberg, når vi åbner Bakken, så lad os mødes og varme dæk op. Vi ses. Svhilsen Johan