Hvorfor skifter man olie til en typer som ikke er anbefalet af Suzuki, det forstår jeg ikke. Det er jo sådan at når Suzuki skriver at motoren skal køre med semi-syntetisk 10W-40 så er det fordi at motoren er designet til den
Mht. viskositeten har vores klima jo ret stor indflydelse på den. Det der står i manualen må nødvendigvis være lidt af et kompromis, for at man kan bruge den samme manual på alle markeder. Derfor kan jeg sagtens se fornuften i at eksperimentere lidt med viskositeten.
Mht. mærket så viser f.eks. Henrik Johannsens indlæg (ved godt det kom efter du skrev, men jeg har selv oplevet noget lignende på en anden mc), at mærket altså har ret stor indflydelse. Der kan altså i nogle tilfælde mærkes forskel på forskellige mærker - dermed ikke sagt at det altid er gældende.
Angående typen, altså om det er fuld- eller delsyntetisk, har du ret i at Suzuki foreslår den delsyntetiske - men det betyder vel ikke nødvendigvis at det er den bedste? Det kan lige så godt være et spørgsmål om økonomi. Suzuki er jo gode til at holde priserne på deres cykler nede, men den lave pris kommer jo ikke bare ud af ingen ting. Der bliver sparet nogle steder, og hvis Suzuki mener at forskellen mellem at køre med fuld- og delsyntetisk olie ikke opvejer prisforskellen tager de vel den delsyntetiske.
Ved at køre med den type olie som Suzuki foreskriver, så sikre man sig at motoren køre bedst muligt på LANGT sigt.
Den påstand er jeg så af gode grunde ikke enig i
Men man støtter Motul, da det er dette mærke Suzuki samarbejder med og længe (altid?) har gjort det.
Hygge