Forfatter Emne: Døden kører på 2 hjul - artilkel fra JP.dk  (Læst 1438 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Døden kører på 2 hjul - artilkel fra JP.dk
« Dato: Oktober 21, 2007, 09:36:50 am »
http://jp.dk/indland/trafik/article1137233.ece

Døden kører på to hjul
Offentliggjort 21.10.07 kl. 08:27

Mænd på knallerter og motorcykler tegner sig for den største vækst i antallet af trafikdræbte i år. Nu varsler regeringen strengere regler for knallertkørerne.

Det skriver Politiken, hvis løbende statistik over trafikdræbte viser, at antallet af dræbte knallertkørere i år indtil nu er fordoblet i forhold til samme periode sidste år. I 2006 blev der dræbt 15 knallertkørere i årets første knap ti måneder. I år er tallet 30. Kun tre af de 30 er kvinder, resten er mænd. Syv af dem var enten 16 eller 17 år.

Voldsomt problem
»Der er et voldsomt problem med knallerter og fart. Det må vi tackle politisk«, siger formand for Færdselssikkerhedskommissionen, Venstre-politikeren Karsten Nonbo, til Politiken.

Karsten Nonbo oplyser, at regeringen er parat med en knallertlovpakke.

»Vi skal for eksempel give politiet mulighed for at konfiskere en ulovlig knallert allerede anden gang, den bliver stoppet, og ikke tredje gang, som det er nu. Og vi skal give de unge mere teori og mere praksis, før de skal ud og køre. Som det er nu, 'får' de unge jo et knallertkort, men det skal være sværere at opnå. Og så skal det som med kørekort kunne frakendes dem, hvis de kører råddent«, siger Karsten Nonbo.

Grueligt galt
I Rådet for Større Færdselssikkerhed siger direktør Anders Rosbo, at det er »glædeligt, at regeringen tager problemet med knallerter seriøst, nu hvor alle kan se, at det er grueligt galt«.

Knallerterne er imidlertid kun en del af problemet. Det samlede antal trafikdræbte i år er nu tæt på 300, viser Politikens løbende statistik, der dermed har nået niveauet for hele 2006. Bilister udgør stadig næsten halvdelen af dødsstatistikken, men her er væksten i antallet af dræbte i år ikke så stor som for f.eks. knallerter.

Et væsentligt problem er farten. Karsten Nonbo siger - foreløbig som sin personlige mening - at man nu bliver nødt til at indføre fast, automatisk fartkontrol på de veje, hvor farten er høj, og det er farligt at køre. Systemet er kendt i blandt andet Sverige og Norge, hvor man har målekasser med kameraer, og hvor hastigheden måles. Trafikanterne ved ikke, hvornår målekassen er i brug - og det får generelt trafikanterne til at sænke farten.

Stor opgave
Sagen er på dagsordenen i Venstres folketingsgruppe, og Karsten Nonbo håber, han kan overbevise sine partifæller om, at der kan findes en løsning, der kan neutralisere overvågnings-frygten.

Netop 300 trafikdræbte på et år var for nogle år siden et tal, som Rådet for Større Færdselssikkerhed og Færdselssikkerhedskommissionen satte som mål for arbejdet med trafiksikkerhed. Opmuntret af sidste års lave tal blev der formuleret et nyt mål på 200 trafikdræbte om nogle år.

»Vi har været inde i et konstant faldende antal trafikdræbte siden 1980, bortset fra 2002 og nu desværre også indeværende år. Jeg tror stadig, at det er realistisk at nå ned på de 200. Der er ikke grund til at gå i panik. Men det er naturligvis en stor opgave at nå dertil«, siger Karsten Nonbo.

Anders Rosbo siger, at han aldrig har været meget for at sætte den slags konkrete mål for trafikdræbte:

»Vi skal sætte os ambitiøse, men også realistiske mål om at få antallet af trafikdræbte så langt ned, som det er muligt. Færdselssikkerhedskommissionen har peget på 100 forslag, der kan medvirke til det, så det er bare med at komme i gang. Flere end 300 trafikdræbte er alt for meget«, siger Anders Rosbo til Poltiken.

35 motorcyklister dræbt
Han fremhæver den kommende knallertpakke som et godt eksempel på handling, men bliver ligesom Karsten Nonbo mere tøvende, når det gælder en anden stor synder i trafikdrabsstatistikken. Antallet af dræbte på motorcykel er nemlig steget lige så meget som antallet af knallertdræbte. 35 motorcyklister er dræbt i år indtil nu mod 20 i samme periode sidste år. 32 af de dræbte er mænd, halvdelen af dem var mellem 25 og 45 år.

Men hvor antallet af dræbte på knallert stadig er væsentligt lavere end for 5-6 år siden, så er det omvendt med antallet af motorcykeldræbte. Her stiger tallet og er i år allerede tre gange så stort som for hele 2001.

»Motorcykler er blevet populære, og deres ejere mindre rutinerede. Vi må se på, om vi kan øge deres kørefærdigheder, ligesom det er vigtigt, at bilisterne i højere grad er opmærksom på og vænner sig til motorcykler«, siger Anders Rosbo.

Kilde: Politiken
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Christoffer Olsen

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 67
Re: Døden kører på 2 hjul - artilkel fra JP.dk
« Svar #1 Dato: Oktober 21, 2007, 11:19:54 am »
Hej,

Jeg håber bare at regeringen nu kommer frem med en løsning der ikke hedder strengere straffe og forbud for mc'ister.

Måske det ville hjælpe hvis vi kunne få nedslag i forsikringspræmien hvis vi tog forskellige kørekurser.

Æggeskallerne har jo også en rimelig køreuddannelse, hvad med at de fik lov til at dele lidt ud.

Mvh
SV650 K6 - Ixil Underseat - Rizoma Blink

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Døden kører på 2 hjul - artilkel fra JP.dk
« Svar #2 Dato: Oktober 21, 2007, 01:08:48 pm »
Citat fra: Anders Rosbo
Motorcykler er blevet populære, og deres ejere mindre rutinerede. Vi må se på, om vi kan øge deres kørefærdigheder, ligesom det er vigtigt, at bilisterne i højere grad er opmærksom på og vænner sig til motorcykler

det har altid været populært(mange skabs MC'ister) - men problemet er økonomien - fleste vil helst ha en bil eller 2 - men nu med hus priser, friværdi ect. er salger stiget hos den modne del af befolkningen
ik mindst for dem der tog kortet på en motorped tidernesmorgen og ik har kørt i 20-30 år
snakkede med en MC-betjent jeg kender om dette

det man kan frygter lidt er at der kommer en general løsning på dette der påvirker alle mere eller mindre
i stedet for at kun lave f.eks et fair tilbud på nogle teori/køre timer 
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

PeptoBizmo

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 32
Re: Døden kører på 2 hjul - artilkel fra JP.dk
« Svar #3 Dato: Oktober 21, 2007, 01:45:49 pm »
det man kan frygter lidt er at der kommer en general løsning på dette der påvirker alle mere eller mindre
i stedet for at kun lave f.eks et fair tilbud på nogle teori/køre timer 

Det er jo ikke noget nyt. Istedet for at gøre noget ved problemet, så vil politikerne hellere virke handlekraftige over for den del af befolkningen der ikke aner noget om det. De tænker jo bare at det er også for dårligt, og alle mc skulle maks være tilladt at køre 90 og alle knallerter/scootere maks 15.
Så er de jo godt tilfreds.
Det samme med knivforbuddet. Så lovgiver man bare bredt imod noget istedet for at skride ind hvor det virkeligt er galt.
Men sådan er der så meget :mrgreen:

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Døden kører på 2 hjul - artilkel fra JP.dk
« Svar #4 Dato: Oktober 24, 2007, 10:14:10 am »
»... Vi må se på, om vi kan øge deres kørefærdigheder, ligesom det er vigtigt, at bilisterne i højere grad er opmærksom på og vænner sig til motorcykler«, siger Anders Rosbo.
Det lyder jo ganske fornuftigt. Mere uddannelse, og mere information til bilisterne.

Hvem er ham Anders Rosbo?

Hygge

EDIT: Aha, han er direktør for Rådet for større færdselssikkerhed... Så han må jo åbenbart være afløseren for Nonbo. Det tegner da ok.
« Senest Redigeret: Oktober 24, 2007, 10:16:58 am af Mads »
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her