Har i nogen mening om at dette.. lige købt Suzuki SV1000SK7 fået DEVIL bolt on potter på
er det nødvendigt at få en power commander på ? jeg har mest fået potterne på pga
lækker lyd, hører gerne jeres erfaringer..
Mvh
Henrik
Det er ikke en nødvendighed med en PowerCommander (eller preformance-luftfilter). Hvis du vil have fuldt udbytte af din investering kan det dog tilrådes.
Det der kan ske ved montering af potter med reduceret modstand er at benzinblandingen bliver for mager. Der er mange skrøner om hvad det kan betyde for din motor. En af dem er bla. at stemplet kan sætte sig fordi at cylinderen bliver for varm pga. den kølende effekt benzinen/fordampningen har inde i cylindren. Jeg skal dog ikke kunne sige om dette passer.
Man kan kompensere ved at få skruet lidt op for benzinblandingen - det er noget dit lokale værksted kan gøre mens du venter hvis de er rigtigt glade og man roser dem lidt for deres service.
Hvis du har for mange penge så kan du med fordel investere i en PowerCommander og et Pipercross filter og få kørt din maskine ind hos et Dynojet center (de kan samtidigt montere PC og filter). Se denne side
http://www.dot-e.dk/mc/DOT-E_Test_CenterFoskellen ved at få kørt maskinen med på et Dynojet rullefelt og et andet rullefelt er at Dynojet kan kobles op med en ledning til din powercommander og har en masse specialsoftware til at programmere den direkte ud fra målingerne fra rullefeltet. På denne måde får du programmeret din PC så godt som overhovedet muligt!
På andre rullefelte bliver informationerne kodet ind i PC'en ved manuelt at fifle med måling på rullefelt og ændring i den matrice som inde i PC'en bestemmer hvor meget benzin der skal til til ved omdrejninger/gashåndtagsposition. Det er temmeligt mange tal man skal jonglere med!
Mine egne erfaringer er at cyklen er blevet markant mere livlig og præcis efter at jeg fik monteret PC og Pipercross + fik den rullet hos et Dynojet center. Alt i alt koster det omkring 8-9000kr og det er mange penge!!! Syns' jeg... Så afhængigt af hvor meget du går op i din cykel kan du jo overveje om du har lyst til at smide de penge i den
man skal jo nok ikke regne med at få dem igen når man sælger den.
Inden jeg fik den på et Dynojet rullefelt forsøgte jeg mig med at programmere den selv med udgangspunkt i nogle af de indstillinger man kan hente fra Dynojet's hjemmeside:
http://www.powercommander.com/powercommander_iii_usb/powercommander_all_downloads.aspx?mk=13&mdl=105&yr=2007Resultatet var at min bemzinøkonomi blev markant forringet og min cykel begyndte at sode mere og havde nogle kedelige huller hvor det føltes som om den blev druknet.
Efter at jeg havde den på et Dynojet rullefelt fik jeg min benzinøkonomi tilbage i et sådan omfang at jeg kører mellem 20 og 30 km mere på en tank. MEN det er så også fordi at den var ELENDIGT indstillet inden da!!! Man kan nok ikke forvente dette resultat uden videre.
Jeg har lavet en tråd om luftfiltre her:
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7947.msg81283#msg81283... og en om PowerCommander + rulning her:
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7945.0Så hvis du beslutter dig for en PC så overvej i samme omgang om du vil smide pengene i at få den på rullefelt. Det er SVÆRT at programmere den selv - umuligt at opnå samme resultat som med et rullefelt!