Jeg hørte engang èn sige, at hestekræfter sælger biler (og helt sikkert også MC'er), men det folk i virkeligheden vil have, er moment! Jeg vil ikke indlade mig i jeres diskussioner omkring baghjulsheste, powercommandere og andre mindre væsentlige ting. Personligt tror jeg ikke, at det rent ydelsesmæssigt er væsentligt mærkbart andet end i tegnebogen med alle disse gimmiks. Jeg havde selv en 650'er før mit kilo-SVin. Fed cykel, men der er altså stor forskel på de to!!! Men derfor er 1000'eren ikke nødvendigvis meget hurtigere i ren acc., medmindre der bliver kørt rigtig stækt, selvfølgelig. Jeg har en kammerat, der sidste år kørte på en Suzuki 400 motard. På de små veje, skulle der gives en del gas på Svinet for at følge med, så heste er kun et tal på papiret. I sidste ende handler det om temperament, og hvad der giver DIG et kick! Men jeg er sikker på, at jeg ville savne MOMENTET, hvis jeg en dag skal ned i kubik.....
Søren
Hvis man har hele kurven kan det være lige meget om man sammeligner moment eller effekt. Personligt har jeg lettere ved at forholde mig til moment end effekt, da det er lettere at se hvordan trækkraften udvikler sig som funktion af omdrejningstallet.
Men hvis man kun har et enkelt tal og skal vurdere "accelerationsevnen" så er effekt det bedste, da effekten også tager omdrejningstal i betragtning.
F.eks. kan man ikke automatisk konkludere at en mc med 100 nm på hjulet accelererer hurtigere end en med 50, da den med 100 nm måske kun kunne tage 1000 rpm. Til gengæld ville dette straks vise sig på top-effekten.
Mvh
Christoffer