Forfatter Emne: Spørgsmål om centerlift og dækskift.  (Læst 6415 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Gupta

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 89
Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Dato: Oktober 08, 2007, 11:53:29 pm »
Hej !

Jeg har været en rigtig flittig SV-list de seneste måneder.. så flittig at mit dæk nu er slidt helt ned .. og jeg tør simpelthen ikke køre på den før det er skiftet, jeg kan se de stål-wiere der sidder inden i dækket og er bange for at de springer op og vikler sig ind i kæden og hjulet.
Nå men, jeg skal have skiftet dæk og jeg skal bruge en Centerlift til det, er der nogen der har en de kan anbefale - helst billig og ligetil.
Og så skal jeg bruge et dæk til en lidt aggresiv kørsel, korte ture. Har fået anbefalet et Bridgestone BT21 nogen der har andre de kan anbefale og hvor er de billigst?

Montering af dæk.
Jeg roder ikke videre med min motorcykel, er der nogle ting jeg bør vide når jeg afmontere et bagdæk ? ved at der er noget med at dækket skal strammes til igen efter et bestemt kg pres. Hvilket værktøj skal man bruge? skal bare have fælg/dæk af så klare Euromaster manden selve dækskiftet :D

På forhånd tak.

Rasmus Gupta.

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #1 Dato: Oktober 09, 2007, 09:32:02 am »
Hej !

Jeg har været en rigtig flittig SV-list de seneste måneder.. så flittig at mit dæk nu er slidt helt ned .. og jeg tør simpelthen ikke køre på den før det er skiftet, jeg kan se de stål-wiere der sidder inden i dækket og er bange for at de springer op og vikler sig ind i kæden og hjulet.
Nå men, jeg skal have skiftet dæk og jeg skal bruge en Centerlift til det, er der nogen der har en de kan anbefale - helst billig og ligetil.
Og så skal jeg bruge et dæk til en lidt aggresiv kørsel, korte ture. Har fået anbefalet et Bridgestone BT21 nogen der har andre de kan anbefale og hvor er de billigst?

Montering af dæk.
Jeg roder ikke videre med min motorcykel, er der nogle ting jeg bør vide når jeg afmontere et bagdæk ? ved at der er noget med at dækket skal strammes til igen efter et bestemt kg pres. Hvilket værktøj skal man bruge? skal bare have fælg/dæk af så klare Euromaster manden selve dækskiftet :D

På forhånd tak.

Rasmus Gupta.

Du kan bruge en baghjulsløfter til at holde cyklen på imens du skifter dæk. jeg bruger selv en fra Loius.de og den virker rigtig fint.

Du kan få dækket skiftet ved enhver dækmand. Jeg bruger selv et dækapparat til biler når jeg skifter dæk. Afballanceringen kan man sagtens gøre på et på ølkasser eller lign.

Dæk er næsten som religion - mange meninger og oplevelser. Jeg kører på Metzeler Spotec-M1, de holder ikke specielt længe men de står godt fast.

Værktøjet har du i værktøjssættet på cyklen.
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Gupta

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 89
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #2 Dato: Oktober 09, 2007, 11:36:36 am »
Tak for svaret..
 Ja men det værktøj der sidder på cyklen, kan det bruges ? skal man ikke bruge noget præcisions værktøj til det med afspænding efter kg tryk ?

Har du et sted hvor man kan finde billige dæk ?

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #3 Dato: Oktober 09, 2007, 11:44:02 am »
reifenversand  eller alex.mc hjulet skal bare spændes lige så hårdt, som som da du tog det af. 
   

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #4 Dato: Oktober 09, 2007, 12:21:36 pm »
Tak for svaret..
 Ja men det værktøj der sidder på cyklen, kan det bruges ? skal man ikke bruge noget præcisions værktøj til det med afspænding efter kg tryk ?

Har du et sted hvor man kan finde billige dæk ?

Jeg bruger altid en momentnøgle :idea:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #5 Dato: Oktober 09, 2007, 01:14:21 pm »
Jeg spænder bare rigtig godt til, når jeg spænder bagaksel møtrikken.. (ingen brug af moment nøgle)

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #6 Dato: Oktober 09, 2007, 01:33:20 pm »
Jeg spænder bare rigtig godt til, når jeg spænder bagaksel møtrikken.. (ingen brug af moment nøgle)
Men benyttede du ikke momentnøgle i starten? For 'rigtigt godt til' kommer vel af erfarringer... Jeg benytter selv momentnøglen. Det er rart at vide at bagakslen er spændt efter foreskrifterne, så den ikke pludselig "hopper ud" :D

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

LunD^

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 118
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #7 Dato: Oktober 09, 2007, 10:58:21 pm »
Hvis den er spændt godt til falder den ikke af. :) Ikke pga. for lidt tryk hvertfald. Jeg har aldrig spændt noget på hverken scooteren eller MCen og den har ikke tabt nogen dele endnu.
Suzuki SV650s ´99 powered by Mivv. Check møgSVinet ud på http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8009

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #8 Dato: Oktober 10, 2007, 10:26:02 pm »
Jeg har aldrig spændt noget på hverken scooteren eller MCen og den har ikke tabt nogen dele endnu.
Så du tager simpelthen bare boltene af, og smider dem ud? :D Enten skruer du ikke i mc, eller så har du været heldig siden du ikke har tabt noget :P

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #9 Dato: Oktober 10, 2007, 10:31:22 pm »

...'rigtigt godt til' kommer vel af erfarringer...


Nej det kommer bare af at jeg ikke vil have at den falder af  :D

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #10 Dato: Oktober 10, 2007, 10:33:49 pm »

...'rigtigt godt til' kommer vel af erfarringer...


Nej det kommer bare af at jeg ikke vil have at den falder af  :D
Men på den anden side vil du vel også gerne undgå at kvadret gevind? Hvilket så nok ikke lige er så aktuelt for møtrikken på bagakslen, med mindre du har nogle ordenlige overarme :D

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #11 Dato: Oktober 10, 2007, 10:40:45 pm »

Men på den anden side vil du vel også gerne undgå at kvadret gevind? Hvilket så nok ikke lige er så aktuelt for møtrikken på bagakslen, med mindre du har nogle ordenlige overarme :D

Hygge

Præcis..  :thumbsup:

(bruger selvfølgelig moment på indre motordele etc.)

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #12 Dato: Oktober 10, 2007, 10:50:50 pm »

Men på den anden side vil du vel også gerne undgå at kvadret gevind? Hvilket så nok ikke lige er så aktuelt for møtrikken på bagakslen, med mindre du har nogle ordenlige overarme :D

Hygge

Præcis..  :thumbsup:

(bruger selvfølgelig moment på indre motordele etc.)
Men kan man egentlig ikke også komme til at overspænde møtrikken på boltakslen, således at lejerne bliver klemt? Eller kræver det ekstremt mange kræfter?

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Kenneth P

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 280
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #13 Dato: Oktober 10, 2007, 11:02:10 pm »
........med mindre du har nogle ordenlige overarme :D

Hygge

Og det har Luske ikke :lmao: :lmao:
SV1000sk6 blå - fuld kåbe - hugger - diode baglygte - Laser Duo-tech High mount Titanium - Blåt MRA racing kåbeglas - 8000K Xenon - +2 tænder bag -1 tand for - PazzoRacing kobling/bremse greb
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12827

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Spørgsmål om centerlift og dækskift.
« Svar #14 Dato: Oktober 11, 2007, 08:55:27 am »
........med mindre du har nogle ordenlige overarme :D

Hygge

Og det har Luske ikke :lmao: :lmao:

jeps.. jeg har ik så mange krafter, men tilgengæld er jeg lille.. (i højden) :D