Forfatter Emne: Kører du med xenon pærer?? Måske man burde det... læs!!  (Læst 11304 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Damage

• Gæst
Re: Kører du med xenon pærer?? Måske man burde det... læs!!
« Svar #15 Dato: Oktober 03, 2007, 01:38:38 pm »
Hvis man ikke bryder sig om at køre når det er mørkt, og kun kan se en udvej ved at montere kraftigere lygter som så desværre blænder modkørende, så skulle man måske bare lade være med at begive sig ud på motorcykel hvis man ender med at skulle køre i mørke.

Det jeg bliver harm over er at vi der kommer i mod, mister focus når bilen med Xenon passerer da man bliver nød til at kigge lidt væk for ikke at blive blændet, ellers har man nogle "sorte" huller bag den modkørende bil/mc hvis man alligevel blev blændet.
Hvis der så færdes nogen i det "hul" så ender det med en ulykke.
Det værste er nu at møde en bil/mc med eftermonteret Xenon i et venstresving, for du må gætte på vejens forløb efter mødet med Xenonén og håbe man ikke rammer noget i vejkanten i det sekund man ikke kan se vejen.  :dead:

Lige præcis!

Jeg kører i øvrigt med Philips MotoVision pære, de har et orange skær i lyset og dermed skiller de sig ud fra andre
lys og giver opmærksomhed og dermed bliver jeg set.  :thumbsup:

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #16 Dato: Oktober 03, 2007, 02:04:21 pm »
Jeg kører i øvrigt med Philips MotoVision pære, de har et orange skær i lyset og dermed skiller de sig ud fra andre

JESSØR!!  :thumbsup: :thumbsup:

Iøvrigt kan man også køre med langt lys om dagen. Det giver opmærksomhed (se bare alle dem, der blinker til dig), men blænder kun marginalt. Om aftenen er nærlyset nok til at blive set - om man selv kan se, er en anden sag. Hvis der ingen modkørende er ude på det mørke bøh-land, kan man bare tænde for det lange lys igen. :wink:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #17 Dato: Oktober 03, 2007, 02:08:18 pm »
Jeg kører med gule med grønligt skær, og det har gjort at jeg også bliver set og at folk lige kigger en ekstra gang inden de drejer ud foran mig (Eller rettere de kører så ikke ud foran mig)  :blink:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Jesper Jensen

• Sandt SVin
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
« Svar #18 Dato: Oktober 03, 2007, 02:29:17 pm »
Der er skuda forskel på Brian/Dennis som eftermonterer skidtet på en p-plads - til dem som enten kører med original Xenon (som på min bil, men lygtespulere+niveau-sensor) eller på en MC hvor lyset er stillet ned af...

Jeg har kørt foran min MC (i bil) med HM på - det blændede ikke mere end Rubins SV'er med Halogen+bagsædepassager..
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Olfert

• Sandt SVin
« Svar #19 Dato: Oktober 03, 2007, 02:41:08 pm »
Der er skuda forskel på Brian/Dennis som eftermonterer skidtet på en p-plads - til dem som enten kører med original Xenon (som på min bil, men lygtespulere+niveau-sensor) eller på en MC hvor lyset er stillet ned af...
Hvis lyset er stillet ned, hvad er så ideen  :?: Bevares, xenon afleverer et gevaldigt lyshav, men hvis det er stillet ned kommer det jo ikke længere frem end alm. lys  :?
Det kan så være at jeg blander tingene lidt sammen her (se eller blive set) Tråden gik vist på at blive set....
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Mads

• Sandt SVin
    • AMRacing.dk
« Svar #20 Dato: Oktober 03, 2007, 02:46:14 pm »
Hvis lyset er stillet ned, hvad er så ideen  :?: Bevares, xenon afleverer et gevaldigt lyshav, men hvis det er stillet ned kommer det jo ikke længere frem end alm. lys  :?
Det kan så være at jeg blander tingene lidt sammen her (se eller blive set) Tråden gik vist på at blive set....

Så længe lygten ikke peger lige ned i jorden har det da ret stor indflydelse hvor kraftig pæren er - også når det drejer sig om at kunne se... En tam pære kan måske ikke lyse hele vejen frem til hvor lyskeglen møder vejen, hvorimod en noget kraftigere pære uden problemer vil kunne klare det. Derudover kan selve vejen blive oplyst kraftigere med en stærkere pære.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Paw

• Sandt SVin
  • Rrrrrggghhhh! Donuts...
« Svar #21 Dato: Oktober 03, 2007, 05:36:28 pm »
Jeg har købt ny bil og da jeg ofte kører når det er mørkt, har jeg valgt at bestille den med xenon ab fabrik.
Jeg får den først leveret om en måned. Jeg er spændt på om det giver nogen forskel...
Har tidligere rullet på Gsx600F - SV650S - Aprilia Tuono - Kawa Z750 - Gsx-r600 - og nu... Kawa ER6.

Kenneth P

• Roadracer
« Svar #22 Dato: Oktober 03, 2007, 09:27:20 pm »
Jeg har monteret xenon på min SV. Som min kæreste siger, så skiller jeg mig meget ud men jeg blænder absolut ikke, og dem har jeg ikke nedjusteret, så jeg kan ikke se hvad den store ballade er. Jeg kan også se væsenligt mere af vejen i mørke end med standard pærer.
Monter xenon og bliv set, så er man også fri for alt det gas med at køre med langt lys, hvor man har opbrugt sine muligheder for at gøre mere opmærksom på sig selv hvis det pludseligt skulle blive nødvendigt.

Hvis man ikke bryder sig om at køre når det er mørkt, og kun kan se en udvej ved at montere kraftigere lygter som så desværre blænder modkørende, så skulle man måske bare lade være med at begive sig ud på motorcykel hvis man ender med at skulle køre i mørke.

Det jeg bliver harm over er at vi der kommer i mod, mister focus når bilen med Xenon passerer da man bliver nød til at kigge lidt væk for ikke at blive blændet, ellers har man nogle "sorte" huller bag den modkørende bil/mc hvis man alligevel blev blændet.
Hvis der så færdes nogen i det "hul" så ender det med en ulykke.
Det værste er nu at møde en bil/mc med eftermonteret Xenon i et venstresving, for du må gætte på vejens forløb efter mødet med Xenonén og håbe man ikke rammer noget i vejkanten i det sekund man ikke kan se vejen.  :dead:

Jeg kan huske for mange år siden da jeg tog kørekort, at min kørelære fortalte mig at man ikke skal kigge ind i de modkørendes lygter, de er ikke intrssante så længe de befinder sig i den modsatte vejbane. Lad være med det, og du bliver ikke blændet, selvom de kører med langt lys. Ja det er røvirriterende, men blændet blir man sgu ikke.
« Senest Redigeret: Oktober 03, 2007, 09:30:57 pm af Kenneth P »
SV1000sk6 blå - fuld kåbe - hugger - diode baglygte - Laser Duo-tech High mount Titanium - Blåt MRA racing kåbeglas - 8000K Xenon - +2 tænder bag -1 tand for - PazzoRacing kobling/bremse greb
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12827

Jesper Jensen

• Sandt SVin
« Svar #23 Dato: Oktober 04, 2007, 07:40:56 am »
Olfert>Fordelen ved Xenon er at den giver det samme lys heeeele vejen ud - til forskel fra en halogenpærer som allerede efter få meter bliver svagere..

Paw>Hvad har du købt?
- Jesper Jensen -
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)

Majse

• Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
« Svar #24 Dato: Oktober 04, 2007, 09:00:47 am »

Nemlig.... på at blive set... :-)  - men jeg synes da også at det er relevant at kunne se... Kan man ikke altid bruge lidt mere lys på vejen???  - men det var faktisk på at blive set når vi nu er så svage i trafikken.. Når jeg kører bil i dagslys og feks. kigger ud af sidespejlet så fanges mit blik da meget hurtigere hvis det er skarpt lys end hvis det er normalt.. om det så er langt eller xenon... det er ligemeget.. mit blik er fanget... og det er vel det vigtigste.... men i mørke er det jo heller ikke så fedt at blive blændet..

så kan man opveje tingene lidt.. Vil man blænde andre og dermed blive set eller vil man tage chancen og muligvis blive overset men tilgengæld tage hensyn til andre...  :D  Og jeg synes faktisk det er meget spændene emne... Har da lært lidt...  :D  - Fortsæt gerne debatten...!!!!

« Senest Redigeret: Oktober 04, 2007, 09:12:43 am af Majse »

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #25 Dato: Oktober 04, 2007, 09:08:01 am »
Jeg kan huske for mange år siden da jeg tog kørekort, at min kørelære fortalte mig at man ikke skal kigge ind i de modkørendes lygter, de er ikke intrssante så længe de befinder sig i den modsatte vejbane. Lad være med det, og du bliver ikke blændet, selvom de kører med langt lys. Ja det er røvirriterende, men blændet blir man sgu ikke.
Du vil altid blive blændet så længe du ikke kigger 100% væk.
Det er kun et spørgsmål om hvor på nethinden at du bliver blændet.
Men det er lige meget hvordan du drejer det så blænder eftermonterede Xenon, og derfor ubehagelige at møde.  :rolleyes:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Jesper Jensen

• Sandt SVin
« Svar #26 Dato: Oktober 04, 2007, 09:34:33 am »
Men det er lige meget hvordan du drejer det så blænder eftermonterede Xenon, og derfor ubehagelige at møde.  :rolleyes:

Hvad er forskellen på at det er en kineser eller om det er mig der har monteret Xenon'en - hvis det er lavet ordentligt?

Det er de samme pærer og hvis man justerer det efter forskrifterne er der ikke forskel på org/eftermonteret Xenon..

Feks. Primera'en som jeg har kører både med DE-linser på Xenon og Halogen og de giver det samme lys både på min bil med fabriksmonteret og på min kammerats bil med eftermonteret - det er jo identiske biler (dog er der niveau-sensor på min)
- Jesper Jensen -
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)

AHEP

• Roadracer
« Svar #27 Dato: Oktober 04, 2007, 10:16:03 am »
Lille sidespring - sorry  :wink:

Bare ret mig bare hvis jeg er forkert på den.
Men er det ikke kun hvis der er monteret Bi-Xenon at man skal have niveau-sensor på bilen :huh:
Anders
Suzuki GS500E 96

Jesper Jensen

• Sandt SVin
« Svar #28 Dato: Oktober 04, 2007, 10:20:14 am »

Men er det ikke kun hvis der er monteret Bi-Xenon at man skal have niveau-sensor på bilen :huh:

But Why?
Xenon=Xenon på kort lys/Halogen på langt lys
Bi-Xenon=Xenon på kort lys/Xenon på langt lys.

Så - Nej, der skal være niveau-sensor lige meget hvad - Langt lys bliver jo bare kastet ud i det ganske land, så det må jo gerne blænde osv..
- Jesper Jensen -
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)

AHEP

• Roadracer
« Svar #29 Dato: Oktober 04, 2007, 12:24:59 pm »

But Why?
Xenon=Xenon på kort lys/Halogen på langt lys
Bi-Xenon=Xenon på kort lys/Xenon på langt lys.

Så - Nej, der skal være niveau-sensor lige meget hvad - Langt lys bliver jo bare kastet ud i det ganske land, så det må jo gerne blænde osv..
Takker  :D
Man lærer noget nyt hver dag  :wink:
Anders
Suzuki GS500E 96