Hej forum,Jeg har igennem tiden hørt en masse dårlige forklaringer på hvad der er godt og skidt ved de mest kendte filtre. Især har der været mange tynde forklaringer på hvorfor man skal vælge det ene frem for det andet når man taler om K&N og Pipercross.
Jeg var nede hos Mr. Dyno igår som i den forbindelse tog sig tid til at fortælle mig en ting eller to omkring luftfiltre. I forlængelse af at jeg nok har kvajet mig lidt føler jeg at jeg hellere må dele min nyfundne viden med jer! (forklaring følger)
Jeg er ikke ekspert i luft-filtre og håber derfor på at der er nogen der vil irettesætte mig hvis jeg har skrevet noget alvorligt forkert!
Hvad er forskellenSom man kan se i bunden af denne post så er der vedhæftet 2 billeder som tydeligvis er ganske forskellige. Billederne forestiller en komplet SV-luftfilterkasse og et eksponeret filter. Den komplette luftkasse er ens hvad end man har standard eller K&N filter. Pipercross filteret som ses nederst er en decideret ombygning af luftkassen.
- Standardfilter: Standardfiltret ligger gemt inde i kassen og trækker vejret igennem den snorkel som sidder på forsiden af kassen. Størrelsen på denne varierer så vidt jeg ved imellem 650'eren og 1000'eren. Filtret virker lige som et kaffefilter og består af et så finmasket lag at faste partikler i den gennemstrømmende luft fanges. Dette betyder dog at luftmodstanden i filtret øges. Når filtret er tilpas beskidt skal det skiftes og kan IKKE genbruges.
- K&N filter: K&N filtret kan monteres i en standard luftkasse og erstatter standardfilteret. Forskellen på standard- og K&N filtret er at K&N filtret har mange lag af forskelligematerialer og er mindre finmasket. Dette filter virker ved at de gennesmstrømmende partikler når de passerer igennem de forskellige lag pga. friktion får en svag elektrisk ladning og derved kan fanges i spændingsforskellem mellem toppen og bunden af filteret. Størrelsen på maskerne i filtret er meget vigtig i forhold til hvor godt filteret virker. Man må derfor IKKE rense et K&N filter med trykluft som jeg har gjort - for så presser man maskerne fra hinanden og ødelægger filteret.
- Bore huller i luftkassen: Nogle SV ejere borer huller i den øverste del af luftkassen for at øge air-flow til filteret. Hvis man gør dette skal man være omhyggelig med at sørge for ikke at få plasticrester ind i sin luftkasse. Tag derfor overdelen af før der bores!
- Tank Raisers: Klodser som monteres imellem tank og stel med henblik på at øge det gab som luften skal strømme igennem for at nå ind til motoren med henblik på at skabe bedre air-flow.
- Snorkel: Jeg har ladet mig fortælle at man kan montere en snorkel fra en 1000'er på en 650'er for at øge air-flow hvis man ikke vil bore i luftkassen.
- Pipercross filter: Fungerer ved at erstatte den øverste del af luftfilterkassen som det ses på den nederste billeder. Selve filteret minder meget om K&N men har en bedre luftgennemstrømning pga. måden det monteres på.
Hvad så hvis man har K&N filter og borer huller i luftkassen?Ja altså - det kommer an på hvor meget flueknepper man er. Nogle vil hævde at der er en markant forskel andre vil sige at der ikke er. Det kan dog ikke afvises at Pipercross er den mest air-flow optimale løsning. Samtidigt er det også lidt nemmere at sælge en cykel hvor de originale dele medfølger UDEN huller
Støj?Jo mere air-flow jo mere støj (hovedsageligt indsugnings brøl)