Forfatter Emne: Kåbe eller ikke kåbe  (Læst 9406 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hudson_W

  • Gæst
Kåbe eller ikke kåbe
« Dato: September 17, 2007, 10:44:52 pm »
Min nuværende cb500s har ikke lige frem verdens bedste kåbe, og den skaber en del turbulens. Jeg har en enkelt gang prøvet en kort tur på en and, og synes umiddelbart det var meget mere behageligt end min egen, da vinden går jævnt ind. Det var dog kun en kort tur på lanevej, så jeg har ikke rigtigt nogen ide om hvordan det er at køre hurtigere. Men da jeg overvejer at få gang i noget banekørsel næste år kunne jeg godt tænke mig at høre jeres indspark. Betyder kåben noget i løbet af en banedag?

Jeg synes jeg har hørt at uden kåbe går det fint op til 120-130km/t, men det er vel kun i korte perioder man kører mere på en bane? eller?

Og er der nogen der har erfaringer med touring på en and? Er det helt uudholdeligt på motorvej, eller kan man gøre det for at rykke derudaf til hvor det er sjovt at køre?

Henning_F

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 278
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #1 Dato: September 22, 2007, 05:16:19 pm »
Jeg tog mit kørekort på GS500E og kørte selv efterfølgende på GS500F(kåbe). Ved motorvejshastighed og derudover vil jeg ikke undvære kåben. Nu er en GS500 ikke den mest komfortable MC eller for den sags bedste touringmaskine, men uden kåbe synes jeg det var alt for ubehageligt at køre på motorvej, den føltes ret ustabil.

Det kan man så betragte som fordel i forhold til ens kørekort...  :police:

Min næste MC, hel klart med kåbe.  :innocent:



SV650N ABS K8

Claus m

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 510
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #2 Dato: September 22, 2007, 05:27:49 pm »
Personligt har jeg fået nok af det kåberæs for nu, så min næste mc bliver uden kåbe, også lidt af hensyn til  :police:
Sv650s Old school.
Næstformand Mc Farmers.
Midtjyde

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #3 Dato: September 22, 2007, 07:17:34 pm »
Jeg blive helt nostalgisk af at læse denne tråd  :D

Jeg startede selv på en GS500F - det er en ærlig og god maskine! Jeg har også prøvet forskellige modeller med og uden kåbe... Som jeg har det nu hvor min MC bruges til transport og ikke kun for sjov er jeg også utroligt glad for min kåbe. Især hvis man render ind i en byge eller når man lader højre hånd hænge lidt tungt på rullen.

Jeg ville helt sikkert også vælge at få en maskine med kåbe eller overveje at få monteret en hvis jeg havde en 500 uden. Det er jo ikke pokkers dyrt og jeg er sikker på at investeringen nok skal kaste en god portion køreglæde af sig  :thumbsup:

Forresten - hvis kåben skal købes brugt så har LC-Racing en hel del liggende til en rimelig penge!

Kan vi ikke få lidt billeder af jeres 500'er?  :)
« Senest Redigeret: September 22, 2007, 07:20:29 pm af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Henning_F

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 278
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #4 Dato: September 23, 2007, 12:12:02 am »
Et billede af min 500...  :D
SV650N ABS K8

Henning_F

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 278
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #5 Dato: September 23, 2007, 12:15:03 am »
Som iøvrigt ser ud til at være solgt, er ihvertfald reserveret til en som kommer og henter den næste weekend.

Det store spørgsmål er så nu, SV650 eller SV1000?  :innocent: Rent rationelt set 650, meen der er et eller andet ved den 1000'er...  :whatever:

Sorry for the threadjacking.  :mrgreen:
SV650N ABS K8

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #6 Dato: September 23, 2007, 01:44:25 am »
Som iøvrigt ser ud til at være solgt, er ihvertfald reserveret til en som kommer og henter den næste weekend.

Det store spørgsmål er så nu, SV650 eller SV1000?  :innocent: Rent rationelt set 650, meen der er et eller andet ved den 1000'er...  :whatever:

Sorry for the threadjacking.  :mrgreen:

Tillykke med det mulige salg.
Kan kun give dig ret i der er noget over et kiloSVin... Damn den har kræfter! Er ved at vende mig til de få der ligger i en RF 600, men det har taget noget tid.

... Ups. Det var vist et sidespor i tråden.

Personligt er jeg mest til kåbecykler, synes det giver for meget vind og rusk i krop og hjelm hvis den er en and.
Men det er jo en smagssag som så meget andet.
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #7 Dato: September 23, 2007, 02:19:20 am »
Som iøvrigt ser ud til at være solgt, er ihvertfald reserveret til en som kommer og henter den næste weekend.

Det store spørgsmål er så nu, SV650 eller SV1000?  :innocent: Rent rationelt set 650, meen der er et eller andet ved den 1000'er...  :whatever:

Sorry for the threadjacking.  :mrgreen:

Næææh jamen dog - en fin K4'er magen til den jeg havde! Man ser ikke så mange af de sorte...

Jeg skiftede selv direkte til en SV1000S'er. Jeg vil sige at svaret på hvad for en cykel du skal vælge nok ligger i din pengepung. Hvis du har råd til en 1000'er så er der ingen grund til at vælge en 650'er. Du kan nok regne med at en 1000'er kommer til at betyde en halvering af din benzinøkonomi og en fordobling af din forsikringspræmie  :wink: Men jeg vil sige at den er det værd.

Det eneste problem ved at gå væk fra GS'eren er at man pludselig får et glimrende incitament for at bruge en formue på ekstraudstyr :oops:
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Henning_F

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 278
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #8 Dato: September 23, 2007, 06:54:39 pm »
Tillykke med det mulige salg.
Kan kun give dig ret i der er noget over et kiloSVin... Damn den har kræfter! Er ved at vende mig til de få der ligger i en RF 600, men det har taget noget tid.

Tak.  :D

Din gamle SV'er var faktisk den første SV jeg så på tæt hold og der vidste jeg at det måtte blive min næste MC. :afro:


Næææh jamen dog - en fin K4'er magen til den jeg havde! Man ser ikke så mange af de sorte...

Jeg skiftede selv direkte til en SV1000S'er. Jeg vil sige at svaret på hvad for en cykel du skal vælge nok ligger i din pengepung. Hvis du har råd til en 1000'er så er der ingen grund til at vælge en 650'er. Du kan nok regne med at en 1000'er kommer til at betyde en halvering af din benzinøkonomi og en fordobling af din forsikringspræmie  :wink: Men jeg vil sige at den er det værd.

Det eneste problem ved at gå væk fra GS'eren er at man pludselig får et glimrende incitament for at bruge en formue på ekstraudstyr :oops:

Den sorte K4 er helt klart den fedeste. Den var den jeg gik målrettet efter da jeg skulle starte med at køre MC.

Egentlig havde jeg en idé om at en SV1000 vil være alt for kraftigt til mig qua min manglede rutine, men indenfor de sidste to uger er jeg begyndt at se lidt anderledes på det, specielt efter at jeg har læst en del om den, hvor letkørt den er, etc.

Pengene er der og forsikring er ikke ret meget dyrere hos IF. Det bliver 855 kr. mere om året.  Benzinøkonomi? Jeg har haft en gammel amerikansk V8'er som gik mellem 3 og 6 km/l, alt efter hvor pænt jeg kørte, så det hænger jeg mig slet ikke i med motorcykler.  :innocent:
« Senest Redigeret: September 23, 2007, 06:56:20 pm af Henning_F »
SV650N ABS K8

Rask

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 698
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #9 Dato: September 23, 2007, 08:29:43 pm »
Tillykke med det mulige salg.
Kan kun give dig ret i der er noget over et kiloSVin... Damn den har kræfter! Er ved at vende mig til de få der ligger i en RF 600, men det har taget noget tid.

Tak.  :D

Din gamle SV'er var faktisk den første SV jeg så på tæt hold og der vidste jeg at det måtte blive min næste MC. :afro:


Næææh jamen dog - en fin K4'er magen til den jeg havde! Man ser ikke så mange af de sorte...

Jeg skiftede selv direkte til en SV1000S'er. Jeg vil sige at svaret på hvad for en cykel du skal vælge nok ligger i din pengepung. Hvis du har råd til en 1000'er så er der ingen grund til at vælge en 650'er. Du kan nok regne med at en 1000'er kommer til at betyde en halvering af din benzinøkonomi og en fordobling af din forsikringspræmie  :wink: Men jeg vil sige at den er det værd.

Det eneste problem ved at gå væk fra GS'eren er at man pludselig får et glimrende incitament for at bruge en formue på ekstraudstyr :oops:

Den sorte K4 er helt klart den fedeste. Den var den jeg gik målrettet efter da jeg skulle starte med at køre MC.

Egentlig havde jeg en idé om at en SV1000 vil være alt for kraftigt til mig qua min manglede rutine, men indenfor de sidste to uger er jeg begyndt at se lidt anderledes på det, specielt efter at jeg har læst en del om den, hvor letkørt den er, etc.

Pengene er der og forsikring er ikke ret meget dyrere hos IF. Det bliver 855 kr. mere om året.  Benzinøkonomi? Jeg har haft en gammel amerikansk V8'er som gik mellem 3 og 6 km/l, alt efter hvor pænt jeg kørte, så det hænger jeg mig slet ikke i med motorcykler.  :innocent:

Hvilken?  8)

Morten
Honda CBX 1000 "Super sport" 1981.

Mine ex´er:
Yamaha FZ6 2006
Suzuki SV 650 S K1
Suzuki GS 500 2003

Henning_F

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 278
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #10 Dato: September 23, 2007, 08:45:56 pm »
Nu ender det i total trådkapring.  :twisted:

Men så skidt da...

Det var en Oldsmobile Cutlass fra 1967.  8)
SV650N ABS K8

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #11 Dato: September 23, 2007, 09:16:36 pm »
Der var da vist god plads til et par lig i bagagerummet  :mrgreen:

Hvis du har mønten, så tror jeg du skal satse på en 1000N/S.
Der er forskel på forsikringspræmien ved de fleste selskaber - N er normalt billigst.
Og man vænner sig altså hurtigt til de par heste ekstra  :thumbsup: i forhold til en 6½ er.
Så er spørgsmålet efterhånden bare, om du skal have kåbe på ... :whatever:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #12 Dato: September 24, 2007, 02:12:14 pm »
Nu ender det i total trådkapring.  :twisted:

Men så skidt da...

Det var en Oldsmobile Cutlass fra 1967.  8)

Årh hvor er den bad-ass!!!!!  :thumbsup: FED BIL!!!!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Henning_F

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 278
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #13 Dato: September 25, 2007, 09:42:25 pm »
Tark.  :D

For liiige at vende tilbage til trådens emne, så overvejer jeg nu alligevel en MC uden kåbe. Den nye Honda Hornet er superfed og skulle eftersigende være en rigtig svingæder.



Jeg må erkende at det kunne være en god idé at køre uden kåbe af hensyn til min egen sikkerhed og kørekort.  :police:
SV650N ABS K8

Lasset

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 173
  • Nu med mc igen :)
    • Min knallert...
Re: Kåbe eller ikke kåbe
« Svar #14 Dato: September 25, 2007, 09:50:11 pm »
Jeg får aldrig en mc med kåbe igen!
Havde fuldkåbe på min Yamaha FZ6'er, men er nu skifter over til en 6½-N...
Savner kun kåben når jeg skal køre hjem til de gamle i Jylland (+400km)
Der er maks farten altså 140km/t på speedo...

Til alm kørsel, by/land har jeg slet ikke brug for kåben. Synes derimod at det er fedt, at man kan mærke farten!
Nakkemusklerne vænner sig hurtigt til det ekstra pres der selvfølgelig kommer  :lol:
 
Honda Hornet ABS pc41 - Devil master potte - fjernet kat og pc3 indrullet af Mr. Dyno - så er jeg klar til de små veje :)
http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=39407