Forfatter Emne: Vinteropbevaring - best practice.  (Læst 12294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #15 Dato: September 18, 2007, 09:30:11 pm »
Et konventionelt blybatteri kan godt lide at blive holdt oppe i spænding.
Hvis det bliver ladt i stikken, så bliver det ligeså ugideligt som en lønslave efter sin sommerferie  :shock:
Hvis man derimod lader på det med jævne mellemrum, så tror det stadig, at det er en del af verdens navle  :D
Om man lader det sidde og bare afmonterer stellen, mens man lader på det, eller man afmonterer selve batteriet, er nok ligegyldigt.
Men der skal altså lades i løbet af vinteren, ellers lever batteriet <3år.
Der er typisk også større vandforbrug, når man bruger extern lader på det, så  det er nemmere at se/styre, mens det er afmonteret.

Jeg piller i hvertfald mit af ... - lige om snart  :mrgreen:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Kenneth P

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 280
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #16 Dato: September 18, 2007, 10:10:43 pm »
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?

Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
SV1000sk6 blå - fuld kåbe - hugger - diode baglygte - Laser Duo-tech High mount Titanium - Blåt MRA racing kåbeglas - 8000K Xenon - +2 tænder bag -1 tand for - PazzoRacing kobling/bremse greb
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12827

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #17 Dato: September 19, 2007, 12:59:23 pm »
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?

Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
Jeg vil nægte og tro på (før der kommer meget meget gode beviser for), at dækkene tager skade af, at SVinet står på dem vinteren over... Jeg har aldrig hørt om dæk der er gået i stykker af det...
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

Trevize

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
  • bike: SV650SK6
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #18 Dato: September 19, 2007, 01:39:04 pm »
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?

Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
Jeg vil nægte og tro på (før der kommer meget meget gode beviser for), at dækkene tager skade af, at SVinet står på dem vinteren over... Jeg har aldrig hørt om dæk der er gået i stykker af det...
Måske er den anbefaling lavet ud fra en cykel der står udenfor en hel vinter. Nu er det rent gætteri, men måske tager gummiet skade er at være begravet i sne i længere tid (selvom det nok er rimeligt usandsynligt i Danmark mere).
"Brannigan's Law is like Brannigan's love, hard and fast."

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #19 Dato: September 19, 2007, 03:55:36 pm »
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?

Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
Jeg vil nægte og tro på (før der kommer meget meget gode beviser for), at dækkene tager skade af, at SVinet står på dem vinteren over... Jeg har aldrig hørt om dæk der er gået i stykker af det...

Det er vist heller ikke fordi gummiet ikke kan tåle det at, mange mener den ikke bør stå på hjulene. Det er snarere for at undgå at dækket får et fladt punkt af at bære vægten samme sted så længe.. hvilket vistnok er en ting fra gamle dage.

GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

scar

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 804
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #20 Dato: September 19, 2007, 09:54:55 pm »
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?

Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
Jeg vil nægte og tro på (før der kommer meget meget gode beviser for), at dækkene tager skade af, at SVinet står på dem vinteren over... Jeg har aldrig hørt om dæk der er gået i stykker af det...

Det er vist heller ikke fordi gummiet ikke kan tåle det at, mange mener den ikke bør stå på hjulene. Det er snarere for at undgå at dækket får et fladt punkt af at bære vægten samme sted så længe.. hvilket vistnok er en ting fra gamle dage.

GD

det hedder et flatspot:o) og det forekommer så sandelig og på nye dæk der har stået stille længe på samme sted. på biler kan det tit afhjælpes ved at køre en tur på 10-15 km på lidt flade dæk (min 1 bar) hvorafter man pumper dem helt op til maks tryk og kører videre. den metode vil jeg dog kraftigt FRARÅDE på en mc :mrgreen: så klart en løfter eller to er at fortrække
nu med gixxer 1000k8:o)

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #21 Dato: September 19, 2007, 11:17:07 pm »
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?

Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
Jeg vil nægte og tro på (før der kommer meget meget gode beviser for), at dækkene tager skade af, at SVinet står på dem vinteren over... Jeg har aldrig hørt om dæk der er gået i stykker af det...

Det er vist heller ikke fordi gummiet ikke kan tåle det at, mange mener den ikke bør stå på hjulene. Det er snarere for at undgå at dækket får et fladt punkt af at bære vægten samme sted så længe.. hvilket vistnok er en ting fra gamle dage.

GD

det hedder et flatspot:o) og det forekommer så sandelig og på nye dæk der har stået stille længe på samme sted. på biler kan det tit afhjælpes ved at køre en tur på 10-15 km på lidt flade dæk (min 1 bar) hvorafter man pumper dem helt op til maks tryk og kører videre. den metode vil jeg dog kraftigt FRARÅDE på en mc :mrgreen: så klart en løfter eller to er at fortrække

Ved tunge køretøjer kender jeg godt fænomenet. Ved moderne MC-dæk har jeg end ikke HØRT om at det skulle være sket, sætter MC-forhandlerne mon så alle deres MCér op på løftere snart så, eller ?

GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #22 Dato: September 20, 2007, 12:29:24 pm »
Hvilken mc-løfter er bedst at bruge?

Jeg har læst DMC's vejledning. De skriver bare at man bør tage vægten af hjulene. Men gøres dette bedst med en centerløfter (Så hænger hjulene jo i fjedre/støddæmpere) Eller men bagløfter (så er forhjulet jo stadigt belastet)?
Jeg vil nægte og tro på (før der kommer meget meget gode beviser for), at dækkene tager skade af, at SVinet står på dem vinteren over... Jeg har aldrig hørt om dæk der er gået i stykker af det...

Det er vist heller ikke fordi gummiet ikke kan tåle det at, mange mener den ikke bør stå på hjulene. Det er snarere for at undgå at dækket får et fladt punkt af at bære vægten samme sted så længe.. hvilket vistnok er en ting fra gamle dage.

GD

det hedder et flatspot:o) og det forekommer så sandelig og på nye dæk der har stået stille længe på samme sted. på biler kan det tit afhjælpes ved at køre en tur på 10-15 km på lidt flade dæk (min 1 bar) hvorafter man pumper dem helt op til maks tryk og kører videre. den metode vil jeg dog kraftigt FRARÅDE på en mc :mrgreen: så klart en løfter eller to er at fortrække

Ved tunge køretøjer kender jeg godt fænomenet. Ved moderne MC-dæk har jeg end ikke HØRT om at det skulle være sket, sætter MC-forhandlerne mon så alle deres MCér op på løftere snart så, eller ?

GD
Netop!... Hvis ens mc står ved en forhandler vinteren over. Så får den da også bare lov at stå på dækkene! Og de bliver sikkert ikke engang flyttet rundt på, for at dækkene ikke skal stå på det samme sted hele tiden...
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #23 Dato: September 20, 2007, 12:55:04 pm »
nogen der har plads et forsvarligt sted i nordsjælland - jeg regner med at køre til det bliver frostvejr eller at de salter før...
eventuel lidt rådgivning(måske hjælp) med at klargøring af biken inden og efter vinteropbevaringen
er jo lidt en newbee...
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Kenneth P

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 280
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #24 Dato: September 20, 2007, 07:02:52 pm »
Ja så læste jeg så en masse om dæk og flatspots, men fik intet kvalifiseret svar på hvilke/n løfter der er bedst at bruge :huh: :huh:
SV1000sk6 blå - fuld kåbe - hugger - diode baglygte - Laser Duo-tech High mount Titanium - Blåt MRA racing kåbeglas - 8000K Xenon - +2 tænder bag -1 tand for - PazzoRacing kobling/bremse greb
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12827

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #25 Dato: September 20, 2007, 10:06:08 pm »
Ja så læste jeg så en masse om dæk og flatspots, men fik intet kvalifiseret svar på hvilke/n løfter der er bedst at bruge :huh: :huh:

BAG : Den originale fra Suzuki

FOR : En "kronrørs-løfter" (kan f.eks købes hos Louis.de)

GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #26 Dato: September 20, 2007, 10:31:08 pm »
Ja så læste jeg så en masse om dæk og flatspots, men fik intet kvalifiseret svar på hvilke/n løfter der er bedst at bruge :huh: :huh:
du kan f.eks bruge et sæt herfra BS motoparts
   

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #27 Dato: September 21, 2007, 10:50:31 am »
nogen der har plads et forsvarligt sted i nordsjælland - jeg regner med at køre til det bliver frostvejr eller at de salter før...
eventuel lidt rådgivning(måske hjælp) med at klargøring af biken inden og efter vinteropbevaringen
er jo lidt en newbee...

Jeg har ;-)

http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7927.0
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Kenneth P

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 280
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #28 Dato: September 22, 2007, 05:06:33 pm »
Ja så læste jeg så en masse om dæk og flatspots, men fik intet kvalifiseret svar på hvilke/n løfter der er bedst at bruge :huh: :huh:
du kan f.eks bruge et sæt herfra BS motoparts



De ser sgu meget fine ud, og så til en rimelig pris :thumbsup:

Skal jeg have andet med til dem, adapter osv, eller er de klar til brug?
Er du tilfredse med dem?
SV1000sk6 blå - fuld kåbe - hugger - diode baglygte - Laser Duo-tech High mount Titanium - Blåt MRA racing kåbeglas - 8000K Xenon - +2 tænder bag -1 tand for - PazzoRacing kobling/bremse greb
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12827

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #29 Dato: Oktober 04, 2007, 03:31:38 am »
jep de virker umiddelbart som kram og der skal ikke bestilles ekstraudstyr