Forfatter Emne: Vinteropbevaring - best practice.  (Læst 11768 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Trevize

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
  • bike: SV650SK6
Vinteropbevaring - best practice.
« Dato: September 16, 2007, 08:56:06 am »
Ja tiden nærmer sig for vinteropbevaring (selvom der trods alt er noget tid endnu). Jeg har i år fået mulighed for at at opbevarer den privat hos en ven, og på et sted der aldrig kommer frost. Så er spørgsmålet så: hvad er den bedste måde at opbevarer den på?

Jeg har en baghjulsløfter, men ikke en til forhjulet. Er det nok? Eller skal jeg finde en løsning der? Skal batteriet ud eller er det nok at starte den en gang om måneden eller to?

Forslag er meget velkomne :)
"Brannigan's Law is like Brannigan's love, hard and fast."


palle j

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 463
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #2 Dato: September 16, 2007, 06:03:23 pm »
vask den, fyld tanken, skift olien, smør kæden, op på baghjulsløfteren og i skuret med den,
det er hvad jeg gør og så starter jeg den et par gange i løbet at vinteren. (det er godt for humøret)  :D
Blå SV650S 00

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #3 Dato: September 16, 2007, 09:56:36 pm »
Jep, har netop svunget min på plads i mine forældres garage. Regner dog med at kunne tage forbi og liiiige trille en enkelt tur mere inden vinteren rigtig sætter ind. Men en ordentlig vask, polering, fyldt tank, lagen og pressening. Så skal den nok klare sig. Hvis ikke jeg selv kommer forbi, har farmand fået besked på at starte svinet én gang hver måned, så hverken batteri og motor går i "baglås".  :mrgreen:
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #4 Dato: September 16, 2007, 10:55:50 pm »
Det der med at starte den en gang i mellem skulle altså ikke være det smarteste - med mindre man lader cyklen stå og blive varm. Hvis man bare lader den stå i tomgang nogle få min. for at få stillet sine lyster, og herefter slukker, dannes der kondens i olien hvilket ikke er det fedeste (har jeg hørt ;) ). Så hvis man ikke kan holde sig, bør man enten lade den køre godt varm, eller bare sætte sig op på cyklen og sige lydene selv :D

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #5 Dato: September 16, 2007, 11:22:27 pm »
Det er faktisk rigtigt.. derfor skal den lige forbi de respektive 87 grader... eller ud og trille helt.
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #6 Dato: September 16, 2007, 11:32:30 pm »
Batteriet har osse godt af at blive ladet lidt på indimellem...
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #7 Dato: September 16, 2007, 11:37:28 pm »
I nyvasket / nystrøget / nysmurt tilstand ryger min op på centerløfteren / forhjulsløfteren.

Jeg skal bygge auspuff om til vinter, så den skal nok blive motioneret regelmæssigt.  :)
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #8 Dato: September 17, 2007, 12:01:54 am »
I nyvasket / nystrøget / nysmurt tilstand ryger min op på centerløfteren / forhjulsløfteren.

Jeg skal bygge auspuff om til vinter, så den skal nok blive motioneret regelmæssigt.  :)

Ditto her - naboerne skal ikke vide sig sikre, bare fordi det bliver vinter ... :innocent:
IXIL UNX underseat skal mosles på inden græsset gror mod himlen igen  :mrgreen:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #9 Dato: September 17, 2007, 12:52:35 am »
I nyvasket / nystrøget / nysmurt tilstand ryger min op på centerløfteren / forhjulsløfteren.

Jeg skal bygge auspuff om til vinter, så den skal nok blive motioneret regelmæssigt.  :)

Ditto her - naboerne skal ikke vide sig sikre, bare fordi det bliver vinter ... :innocent:
IXIL UNX underseat skal mosles på inden græsset gror mod himlen igen  :mrgreen:

Link lige til den, da...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #10 Dato: September 17, 2007, 09:26:49 am »
....bare sætte sig op på cyklen og sige lydene selv :D

X2
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #11 Dato: September 17, 2007, 03:09:14 pm »
I nyvasket / nystrøget / nysmurt tilstand ryger min op på centerløfteren / forhjulsløfteren.

Jeg skal bygge auspuff om til vinter, så den skal nok blive motioneret regelmæssigt.  :)

Ditto her - naboerne skal ikke vide sig sikre, bare fordi det bliver vinter ... :innocent:
IXIL UNX underseat skal mosles på inden græsset gror mod himlen igen  :mrgreen:

Link lige til den, da...

Du har nok set tråden - jeg øffede om det for en måneds tid siden.
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7500.0
Det er kun potterne jeg har købt. Resten skal jeg selv strikke sammen.
Jeg har også købt et brugt grenrør, hvor jeg skærer flangerne af, og så skal jeg lave rør derfra op til potterne. Regner med noget 1 3/4" rustfrit fra http://www.simons.se/Katalog/PDF-katalog/Universal.pdf kan bearbejdes til formålet.
Et ægte vinterprojekt  :mrgreen:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #12 Dato: September 17, 2007, 04:44:29 pm »
Lige med hensyn til at starte den om vinteren nogle gange - det gavner ikke batteriet, tværtimod.

Den skal ud og køre for at lade ordenligt - så selvom den holder i tomgang i 10-15 minutter 3-4 gange i løbet af vinteren lader den mindre end du bruger. Det er i hvert fald hvad jeg har erfaret de sidste 2 vintre. Da foråret kom var batteriet fladt :)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #13 Dato: September 17, 2007, 05:52:22 pm »
Det er en go idé med en "punkt" lader vinteren over ... koster vel en 450 kr. vil jeg tro.

Den aflader og punkt oplader batteriet hele vinteren igennem. Virker fint  :)
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

ReconDK

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 95
Re: Vinteropbevaring - best practice.
« Svar #14 Dato: September 18, 2007, 11:43:11 am »
Kan man ikke bare tage batteriet ud og så lade den op, når man tager den ud igen til foråret  :huh:

Ps. Sæsonen er altså ikke slut endnu.