Kørekortbekendtgørelsen
§ 8. Kørekort til kategori A (motorcykel) giver førerret i henhold til følgende:
1) Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver ret til at føre:
a) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg. Det er samtidig en betingelse, at motorcyklen har en motoreffekt på højst 25 kW.
b) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg.
c) Trehjulet motorcykel.
d) De under a), b) og c) nævnte køretøjer med tilkoblet påhængskøretøj.
e) Stor knallert.
2) Kørekort til kategori A (stor motorcykel) giver ret til at føre:
a) De i nr. 1 nævnte køretøjer.
b) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på over 0,16 kW/kg eller med en motoreffekt på over 25 kW.
c) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på over 0,16 kW/kg.
d) De under b) og c) nævnte køretøjer med tilkoblet påhængskøretøj.
Stk. 2. Foreligger der ikke oplysning om massen af vand, olie og brændstof, anvendes motorcyklens egenvægt med tillæg af 15 kg.
§ 15. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 18 år.
Stk. 2. Ret til at føre stor motorcykel, jf. § 8, stk. 1, nr. 2, litra b-d, er dog betinget af, at den pågældende
1) har mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A,
2) uden endnu at have mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A, er fyldt 21 år og herefter har bestået en praktisk prøve på en stor motorcykel, jf. bilag 5, eller
3) uden tidligere at have erhvervet kørekort til motorcykel, er fyldt 21 år og har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A på en stor motorcykel, jf. bilag 5.
Stk. 3. Ansøgning om ret til at føre stor motorcykel i de i stk. 2, nr. 2, nævnte tilfælde behandles efter reglerne i kapitel 7.
Mht. om det er rullefelt eller det fabrikanten opgiver, så er det det tal der står på registreringsattesten der er gældende. Altså vil det som udgangspunkt være fabrikantens tal. Har man så en større mc der bliver droslet ned, er det tallet fra leverandøren af neddroslingskittet der er gældende. Det er derfor, at det skal være et typegodkendt neddroslingskit.
Har man mistanke om, at den lile mc rent faktisk er for stor - så kan den kaldes til et kontrollerende syn. Jeg har aldrig hørt om, at det er sket, men det er ligesom med alle andre færdselssager hvor der er mistanke om noget ulovligt, fejl eller mangler ved køretøjet.
Jeg ved ikke om det gjorde dig klogere, eller blot mere forvirret.