Forfatter Emne: Alternativ til Power Commander  (Læst 12206 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Damage

  • Gæst
Alternativ til Power Commander
« Dato: September 08, 2007, 02:31:03 pm »
Dette indlæg skriver jeg fordi der generelt på forummet bliver spurgt om det er nødvendigt at montere Power commander (PC) på sin SV´er
og kan man skifte luftfilter til Pipercross uden at mc´en skal justeres.

Jeg vil skrive om de erfaringer jeg har med at få justeret min SV´er uden PC, og jeg vil gerne her gøre det klart at jeg intet har imod PC, det
er uden tvivl et godt produkt. Men når det er sagt synes jeg at der mangler information om et alternativ til dem som ikke vil bruge de penge
som skal til for at få en PC på sin SV´er og få den justeret.

Det er faktisk muligt at få sin Suzuki (med indsprøjtning) justeret ganske fornuftigt uden at montere en PC, her snakker jeg ikke om justering
med en Yoshimura boks (som stort set alle mc forhandlere justere med) men med et tunings værktøj som hedder ”Bike Tech Suzuki Adjuster”.
KJ Motorcykler i Herlev justere med Bike Tech Suzuki Adjuster og deres testbænk er en Dyna Pro.

Man kan læse her hvad dette værktøj kan justere.
http://www.probike.co.uk/it080003.htm

Jeg vil også lige kort nævne hvor stor forskel der kan være på testbænke. Min SV1000SK6 var på testbænk hos FA. Moto-Sport (Fuchs Testbænk),
der havde jeg skiftet udstødninger til MIVV Race (uden db-killer) og den blev justeret med en Yoshimura boks. Samme test er lavet på
KJ Motorcykler´s testbænk uden nogle ændringer på SV´eren.

Fuchs : 114,3 hp

DynaPro: 106,96 hp

Forskel: 7,34 hk …det er meget! Hvilken testbænk der måler rigtigt ved jeg ikke.

Som skrevet skiftede jeg udstødninger og beholdte det originale luftfilter og så blev SV´eren justeret med Yoshimura boksen. Sv´eren kørte fint, ingen ”huller” men kørte alligevel lidt magert mellem  8-9000 rpm.  Det var dog ikke så magert at det var skadeligt for motoren. Den RØDE kurve
på billed 5 viser SV´eren med standard filter justeret med Yoshimura boks og testen er med 100% åbent for gassen. Hvis man ser på Lambda
værdierne (som er de vigtige) så er luft og benzin forholdet ganske fint efter justeringen med Yoshimura boksen men en lille smule mager mellem
8-9000 rpm. ikke noget af betydning.

Nu bliver luftfilteret så skiftet til et PiperCross open air kit. Jeg har indsat 5 billeder som viser test/justering ved gas åbning på 10%, 25%, 50%,
75% og 100%. Den RØDE kurve viser før justering og den BLÅ kurve viser efter justering.

Billede 1 (0-10%):
Motoren køre markant for magert og yder 24,26 hk/41,33 Nm, efter justering kører den rigtigt og motoren yder nu 28,09 hk/47,66 Nm.
Forskellen er 3,83 hk/6,33 Nm.

Billede 2 (11-25%):
Motoren køre for magert og yder 40,41 hk/57,81 Nm, efter justering kører den rigtigt og motoren yder nu 42,74 hk/59,95 Nm.
Forskellen er 2,33 hk/2,14 Nm.

Billede 3 (26-50%):
Motoren køre ikke for magert, men er lige på grænsen mellem 4-5000 rpm. Lambda værdierne ved 8000 rpm. viser at motoren køre
for magert, men det skal der ses bort fra idet Pair system her træder i kraft. den yder 70,85 hk/70,27 Nm, efter justering yder den
nu 75,93 hk/75,60 Nm.
Forskellen er 5,08 hk/5,33 Nm.

Billede 4 (51-75%):
Motoren køre fint, men ved 7200 rpm. er der et dyk i hk kurven og det skyldes turbulens i luftfilter kassen og KJ Motorcykler mente at
det heller ikke kunne justeres med en PC. Lambda værdierne ved 8000 rpm. viser at motoren køre for magert, men det skal der ses bort
fra idet Pair system her træder i kraft. Motoren yder 90,05 hk/78,49 Nm, efter justering yder den nu 94,48 hk/80,09 Nm.
Forskellen er 4,43 hk/1,60 Nm.

Billede 5 (76-100%):
Den BLÅ kurve er før justering og den GRØNNE kurve er efter justering. Motoren køre ikke for magert, men er lige på grænsen mellem
3200-5200 rpm. Lambda værdierne ved 8000 rpm. viser at motoren køre for magert, men det skal der ses bort fra idet Pair system her
træder i kraft. Motoren yder 108,15 hk/86,89 Nm, efter justering yder den nu 107,29 hk/88,59 Nm.
Forskellen er -0,86 hk/1,70 Nm.

Økonomi:
Jeg købte PiperCross filteret hos KJ (1459,-) og der er blevet kørt 27 tests i alt. Pris i alt 3200,-. Jeg skal her sige at KJ Motorcykler er
til at handle med!

Konklusion:
Det kan lade sig gøre at skifte luftfilter til PiperCross uden at montere PC og få justeret den originale ECU så motoren køre som den skal.
PiperCross filteret har på toppen givet 0,33 hk/3,72 Nm. Det er i mine øjne ikke 3200,- værd. Men det er helt tydeligt at SV´eren har fået
markant flere hk og mere moment i starten og i mellem området og det kan mærkes…det er til gengæld alle de 3200,- værd. Jeg er tilfreds med
det arbejde KJ Motorcykler har lavet på min SV’er, den køre rigtigt godt, jeg mærker ingen ”huller” i trækket og den er hurtig på gassen.

Så er jeg altså også lige nød til at kommentere lyden når man skifter til PiperCross filter, og jeg køre uden ørepropper. Ved tomgang og op til
50% gas er der ingen problemer, det lyder rigtigt godt. Når der bliver lukket 100% op for gassen så høre jeg INTET…INTET andet end
indsugningen, det larmer brutalt! :twisted: Så kan man jo diskutere om det lyder godt eller ej. Personligt synes jeg det er en fed lyd, men hvis
jeg skal ligge i flere timer og gi´ den gas så vil jeg nok vælge at sætte ørepropper i.



Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #1 Dato: September 08, 2007, 02:39:50 pm »
Rigtig god Post  :thumbsup:

GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

SV-spirit

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 220
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #2 Dato: September 08, 2007, 03:48:29 pm »
God og informativ artikkel. Har selv overejet kun at sætte PiperCross på og få justeret ECUén. Da jeg satte mine åbne cabon potter på, gav det bedre træk og respons. Dene test viser, at med PIper Cross er en investering i en PC ikke det mest nødvendige.
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #3 Dato: September 09, 2007, 02:50:40 am »
Hvad så hvis man piller Pair systemet af?
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Damage

  • Gæst
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #4 Dato: September 09, 2007, 10:21:37 am »
Hvad så hvis man piller Pair systemet af?

Ja godt spørgsmål, jeg ved det ikke. Så skal man jo teste mc´en med og uden Pair system for at se hvilken effekt det har.
Jeg har læst mig til at på SV´eren træder Pair systemet først ikraft når ECU´en får en indikation om at der er ubrændt benzin, derfor
skulle det være ligegyldigt at "blokere" systemet ved tests, det betyder bare at lambda værdierne viser for magert når pair ventilen
åbner og der er jo tydeligt at se.

Pair systemet blæser luft ind ved udsugningen dvs. efter forbrændingen, så jeg kan ikke forestille mig at det har nogen betydning
for om motoren er justeret korrekt. Jeg har ikke afmonteret det af den simple grund hvis nu jeg skulle blive kaldt til syn, og jeg har
ingen problemer med at den "skyder" i udstødningerne.

Men jeg vil da prøve at skriv en mail til KJ og høre hvad der vil ske hvis man piller Pair systemet af.  :)
« Senest Redigeret: September 09, 2007, 10:48:50 am af René T »

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #5 Dato: September 09, 2007, 08:30:43 pm »
Super indlæg

Går ud fra at det er denne http://www.kjmotorcykler.dk/product.asp?product=5595&sub=961&page=1

Efter dit link til selve isenkrammet at dømme, så tager de ikke tændingen med ?

Altså, det er kun blandingsforholdet der justeres (som PC3) ?

Efter at have læst om indsprøjtningen, er jeg lidt i tvivl om gearsensoren.
Der er åbenbart nogle restriktioner i de første par gear.
Så kan man købe en "boks", som så eliminerer disse, men er det i bund og grund ikke bare en fast modstand, som sættes ind istedet for gearsensoren.
Måske kunne man sætte modellen i 3die, og så måle denne modstand ?
Hvis modstanden så er ens i 3-6 gear, har man vel fundet værdien.
Om det er så simpelt ved jeg ikke  :huh:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Damage

  • Gæst
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #6 Dato: September 09, 2007, 10:50:11 pm »
Super indlæg

Går ud fra at det er denne http://www.kjmotorcykler.dk/product.asp?product=5595&sub=961&page=1

Efter dit link til selve isenkrammet at dømme, så tager de ikke tændingen med ?

Altså, det er kun blandingsforholdet der justeres (som PC3) ?

Efter at have læst om indsprøjtningen, er jeg lidt i tvivl om gearsensoren.
Der er åbenbart nogle restriktioner i de første par gear.
Så kan man købe en "boks", som så eliminerer disse, men er det i bund og grund ikke bare en fast modstand, som sættes ind istedet for gearsensoren.
Måske kunne man sætte modellen i 3die, og så måle denne modstand ?
Hvis modstanden så er ens i 3-6 gear, har man vel fundet værdien.
Om det er så simpelt ved jeg ikke  :huh:


Korrekt, det er blandingsforholdet der bliver justeret og jeg har ikke hørt noget om justering af tændingen.

SV´eren køre med to tændings systemer og det har ikke noget med støj eller begrænsninger at gøre. Jeg har snakket med et værksted hvor de har kørt en SV´er i testbænken med og uden TRE, og der var ingen forskel. Du kan søge på TRE her i forummet, der er skrevet en del om det.
« Senest Redigeret: September 09, 2007, 10:52:33 pm af René T »

Lasse1982

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 561
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #7 Dato: September 10, 2007, 08:21:52 am »
Er sku spændt på at høre hvordan mit svin kommer til at lyde. Den er ved at få monteret Pipercross intake kit og Komplet Leo Vince Titanium system.
Lasse
Yamaha SZR660 (Solgt 2007)
Suzuki SV650S K6 (Solgt 2008)
Yamaha SZR660 (Solgt 2012)

Damage

  • Gæst
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #8 Dato: September 10, 2007, 08:27:49 am »
Er sku spændt på at høre hvordan mit svin kommer til at lyde. Den er ved at få monteret Pipercross intake kit og Komplet Leo Vince Titanium system.

Det kommer til at lyde godt!  :twisted:

Får du ikke motoren justeret?  :shock:

Lasse1982

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 561
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #9 Dato: September 10, 2007, 08:39:33 am »
Er sku spændt på at høre hvordan mit svin kommer til at lyde. Den er ved at få monteret Pipercross intake kit og Komplet Leo Vince Titanium system.

Det kommer til at lyde godt!  :twisted:

Får du ikke motoren justeret?  :shock:

Jo de skulle også justere den. Dog uden PC3.
Lasse
Yamaha SZR660 (Solgt 2007)
Suzuki SV650S K6 (Solgt 2008)
Yamaha SZR660 (Solgt 2012)

Damage

  • Gæst
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #10 Dato: September 10, 2007, 11:24:20 am »
Er sku spændt på at høre hvordan mit svin kommer til at lyde. Den er ved at få monteret Pipercross intake kit og Komplet Leo Vince Titanium system.

Det kommer til at lyde godt!  :twisted:

Får du ikke motoren justeret?  :shock:

Jo de skulle også justere den. Dog uden PC3.

Hvad justere de med...Yoshimura boks?

Lasse1982

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 561
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #11 Dato: September 10, 2007, 11:46:12 am »
Er sku spændt på at høre hvordan mit svin kommer til at lyde. Den er ved at få monteret Pipercross intake kit og Komplet Leo Vince Titanium system.

Det kommer til at lyde godt!  :twisted:

Får du ikke motoren justeret?  :shock:

Jo de skulle også justere den. Dog uden PC3.

Hvad justere de med...Yoshimura boks?

Ved det faktisk ikke :oops:
Lasse
Yamaha SZR660 (Solgt 2007)
Suzuki SV650S K6 (Solgt 2008)
Yamaha SZR660 (Solgt 2012)

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #12 Dato: September 10, 2007, 02:40:25 pm »
Kører med hele molevitten; PC, KN-filter, MIVV (uden db-killers) - og det brøler derudaf. Dog uden ørepropper - synes ikke det er det store problem, og hvor meget det brøler, er blot et spørgsmål om kørestil. Men omvendt ville jeg savne det, hvis man gik tilbage til original setup.
Jeg hentede dog ikke mere end et par HK ved ombygning... hmm.. men gassen er jævn og responsrig, så helt ok med mig.
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Damage

  • Gæst
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #13 Dato: September 10, 2007, 03:53:44 pm »
Kører med hele molevitten; PC, KN-filter, MIVV (uden db-killers) - og det brøler derudaf. Dog uden ørepropper - synes ikke det er det store problem, og hvor meget det brøler, er blot et spørgsmål om kørestil. Men omvendt ville jeg savne det, hvis man gik tilbage til original setup.
Jeg hentede dog ikke mere end et par HK ved ombygning... hmm.. men gassen er jævn og responsrig, så helt ok med mig.

Det kan jeg godt forstå at du synes...der er ingen forskel på lyden om du køre medm KN eller originalt filter. Men prøv at skift til et PiperCross open Air kit og åben 100% for gassen!

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Alternativ til Power Commander
« Svar #14 Dato: September 10, 2007, 05:10:10 pm »
Kører med hele molevitten; PC, KN-filter, MIVV (uden db-killers) - og det brøler derudaf. Dog uden ørepropper - synes ikke det er det store problem, og hvor meget det brøler, er blot et spørgsmål om kørestil. Men omvendt ville jeg savne det, hvis man gik tilbage til original setup.
Jeg hentede dog ikke mere end et par HK ved ombygning... hmm.. men gassen er jævn og responsrig, så helt ok med mig.

Det kan jeg godt forstå at du synes...der er ingen forskel på lyden om du køre medm KN eller originalt filter. Men prøv at skift til et PiperCross open Air kit og åben 100% for gassen!
Når det er landevejskørsel så kan jeg godt holde ud i hovedet, med 100% på gassen. Men skal man ned og ligge, ved f.eks motorvejskørsel. Så er ørepropper uundværlige!! Man bliver simpelthen døv ellers... (Man kan mærke det bare trykker/slår i ørerne)
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707