Dette indlæg skriver jeg fordi der generelt på forummet bliver spurgt om det er nødvendigt at montere Power commander (PC) på sin SV´er
og kan man skifte luftfilter til Pipercross uden at mc´en skal justeres.
Jeg vil skrive om de erfaringer jeg har med at få justeret min SV´er uden PC, og jeg vil gerne her gøre det klart at jeg intet har imod PC, det
er uden tvivl et godt produkt. Men når det er sagt synes jeg at der mangler information om et alternativ til dem som ikke vil bruge de penge
som skal til for at få en PC på sin SV´er og få den justeret.
Det er faktisk muligt at få sin Suzuki (med indsprøjtning) justeret ganske fornuftigt uden at montere en PC, her snakker jeg ikke om justering
med en Yoshimura boks (som stort set alle mc forhandlere justere med) men med et tunings værktøj som hedder ”Bike Tech Suzuki Adjuster”.
KJ Motorcykler i Herlev justere med Bike Tech Suzuki Adjuster og deres testbænk er en Dyna Pro.
Man kan læse her hvad dette værktøj kan justere.
http://www.probike.co.uk/it080003.htmJeg vil også lige kort nævne hvor stor forskel der kan være på testbænke. Min SV1000SK6 var på testbænk hos FA. Moto-Sport (Fuchs Testbænk),
der havde jeg skiftet udstødninger til MIVV Race (uden db-killer) og den blev justeret med en Yoshimura boks. Samme test er lavet på
KJ Motorcykler´s testbænk uden nogle ændringer på SV´eren.
Fuchs : 114,3 hp
DynaPro: 106,96 hp
Forskel: 7,34 hk …det er meget! Hvilken testbænk der måler rigtigt ved jeg ikke.
Som skrevet skiftede jeg udstødninger og beholdte det originale luftfilter og så blev SV´eren justeret med Yoshimura boksen. Sv´eren kørte fint, ingen ”huller” men kørte alligevel lidt magert mellem 8-9000 rpm. Det var dog ikke så magert at det var skadeligt for motoren. Den RØDE kurve
på billed 5 viser SV´eren med standard filter justeret med Yoshimura boks og testen er med 100% åbent for gassen. Hvis man ser på Lambda
værdierne (som er de vigtige) så er luft og benzin forholdet ganske fint efter justeringen med Yoshimura boksen men en lille smule mager mellem
8-9000 rpm. ikke noget af betydning.
Nu bliver luftfilteret så skiftet til et PiperCross open air kit. Jeg har indsat 5 billeder som viser test/justering ved gas åbning på 10%, 25%, 50%,
75% og 100%. Den RØDE kurve viser før justering og den BLÅ kurve viser efter justering.
Billede 1 (0-10%):
Motoren køre markant for magert og yder 24,26 hk/41,33 Nm, efter justering kører den rigtigt og motoren yder nu 28,09 hk/47,66 Nm.
Forskellen er 3,83 hk/6,33 Nm.
Billede 2 (11-25%):
Motoren køre for magert og yder 40,41 hk/57,81 Nm, efter justering kører den rigtigt og motoren yder nu 42,74 hk/59,95 Nm.
Forskellen er 2,33 hk/2,14 Nm.
Billede 3 (26-50%):
Motoren køre ikke for magert, men er lige på grænsen mellem 4-5000 rpm. Lambda værdierne ved 8000 rpm. viser at motoren køre
for magert, men det skal der ses bort fra idet Pair system her træder i kraft. den yder 70,85 hk/70,27 Nm, efter justering yder den
nu 75,93 hk/75,60 Nm.
Forskellen er 5,08 hk/5,33 Nm.
Billede 4 (51-75%):
Motoren køre fint, men ved 7200 rpm. er der et dyk i hk kurven og det skyldes turbulens i luftfilter kassen og KJ Motorcykler mente at
det heller ikke kunne justeres med en PC. Lambda værdierne ved 8000 rpm. viser at motoren køre for magert, men det skal der ses bort
fra idet Pair system her træder i kraft. Motoren yder 90,05 hk/78,49 Nm, efter justering yder den nu 94,48 hk/80,09 Nm.
Forskellen er 4,43 hk/1,60 Nm.
Billede 5 (76-100%):
Den BLÅ kurve er før justering og den GRØNNE kurve er efter justering. Motoren køre ikke for magert, men er lige på grænsen mellem
3200-5200 rpm. Lambda værdierne ved 8000 rpm. viser at motoren køre for magert, men det skal der ses bort fra idet Pair system her
træder i kraft. Motoren yder 108,15 hk/86,89 Nm, efter justering yder den nu 107,29 hk/88,59 Nm.
Forskellen er -0,86 hk/1,70 Nm.
Økonomi:
Jeg købte PiperCross filteret hos KJ (1459,-) og der er blevet kørt 27 tests i alt. Pris i alt 3200,-. Jeg skal her sige at KJ Motorcykler er
til at handle med!
Konklusion:
Det kan lade sig gøre at skifte luftfilter til PiperCross uden at montere PC og få justeret den originale ECU så motoren køre som den skal.
PiperCross filteret har på toppen givet 0,33 hk/3,72 Nm. Det er i mine øjne ikke 3200,- værd. Men det er helt tydeligt at SV´eren har fået
markant flere hk og mere moment i starten og i mellem området og det kan mærkes…det er til gengæld alle de 3200,- værd. Jeg er tilfreds med
det arbejde KJ Motorcykler har lavet på min SV’er, den køre rigtigt godt, jeg mærker ingen ”huller” i trækket og den er hurtig på gassen.
Så er jeg altså også lige nød til at kommentere lyden når man skifter til PiperCross filter, og jeg køre uden ørepropper. Ved tomgang og op til
50% gas er der ingen problemer, det lyder rigtigt godt. Når der bliver lukket 100% op for gassen så høre jeg INTET…INTET andet end
indsugningen, det larmer brutalt!
Så kan man jo diskutere om det lyder godt eller ej. Personligt synes jeg det er en fed lyd, men hvis
jeg skal ligge i flere timer og gi´ den gas så vil jeg nok vælge at sætte ørepropper i.