Forfatter Emne: IT råd: trådløst netværk  (Læst 6819 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
IT råd: trådløst netværk
« Dato: September 08, 2007, 12:17:30 pm »
att.: alle forums IT-nørder.

Jeg vil have trådløst netværk i huset, og kunne godt bruge et råd om hvad der er et godt køb pt.

Jeg har en bredbåndsforbindelse med bredbåndstelefoni fra Cybercity, så deres router bliver stående. Jeg har sådan set bare behov for en sender som kan slynge signalet rundt i huset.

nogen gode råd? Gerne billige løsninger....
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #1 Dato: September 08, 2007, 02:02:45 pm »
Jeg har gode erfaringer med Linksys WAP54G som er dere SOHO accesspoint.

Så skal du, alt afhængigt af om dit udstyr allerede er udstyret med et trådløst kort naturligvis også have det..

PCI til normale PC'ere - PCMCIA til Laptops.. (man kan også få nogle USB-tingester - men dem har jeg ikke erfaringer med)

Hvis du køber Linksys så kommer du ikke helt galt i byen.
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #2 Dato: September 08, 2007, 02:28:24 pm »
Linksys og D-link er bestemt værd at gå efter. Smid en 300-500 kr. (kan gøres billigere - men du får altså mere stabilitet i en lidt dyrere sag) efter en router og du er rask kørende!
Mange bærbare er i dag udstyret med indbygget trådløs forbindelse - men ellers er det ud efter et pcmcia-kort eller usb-key.

Du kan få både pci og usb-løsninger til den stationære. Koster næsten ingenting.

Sørg for at lave en netværksnøgle. Jeg sidder her i en lejlighed hvor min macbook kan spotte 15 netværk, og alle har sørget for sikkerheden. Det er sgu blevet ganske populært :)

OG du bliver super glad for det i længden! God fornøjelse.


D-Link AirPlus G DI-524 Wireless Router - kr. 279,- !


Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54G - kr. 354,- ! (Havde jeg nok nuppet, selvom jeg selv kører D-Link)
« Senest Redigeret: September 08, 2007, 02:35:32 pm af Kondi »
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #3 Dato: September 08, 2007, 03:22:40 pm »
Jeg har en Cisco 857W, der har indbygget ADSL-modem, så man kan kyle den rædselsfulde Zyxel-tingest i havet.. Den er godt nok i en anden prisklasse.. (2500)

Ellers.. Som Jesper skriver: WAP54G - Linksys laver fornuftigt udstyr til lave priser.. Du har ikke brug for en WRT54G - det er en router og sådan en har du jo allerede..
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #4 Dato: September 08, 2007, 06:11:20 pm »
Jeg kan også kun tale varmt for Linksys... Dem har jeg aldrig haft problemer med. Har hjulpet svigerfar med at gøre deres hus trådløst. Det er omkring 250kvm/2 etager i vinkel. Der skulle en linksys signalforstærker til for at det dækkede hele huset... Men så er der også godt signal over det hele!

Range expander:
http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=DK%2FLayout&cid=1140712206059&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=0605936109B47

Access Point:
http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=DK%2FLayout&cid=1125730903357&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=0335736109B20
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Brian Lund

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 435
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #5 Dato: September 08, 2007, 09:08:50 pm »
Linksys WAP54G får også en stemme herfra, bruger det selv derhjemme.
SV1000S K6 - blå.

draugluin

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 56
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #6 Dato: September 08, 2007, 11:59:50 pm »
Jeg har selv en WRT54GS, en Asus wl500g DeLuxe og et par Asus wl500g Premium, som alle er flashet om til DD-WRT eller OpenWRT.
De kan alle anbefales, både routerne og de alternative firmwares.
Asus'erne kan desuden bruges som filservere ved at tilslutte en usbdisk.

Trevize

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
  • bike: SV650SK6
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #7 Dato: September 09, 2007, 08:19:35 am »
Lad være! Trådløst netværk er smart - indrømmet. Men det er hverken ligeså hurtigt, stabilt eller sikkert som et patchkabel. Det er falsk tryghed at tro, at ved at bruge WEP nøgle så er man sikker eller ved at at bruge MAC addresse reservering. Det er man ikke. Jeg beklager at putte malurt i bægeret, men jeg sidder og beskæftiger med it-sikkerhed bla. i det daglige og har desværre set brud på den slags alt alt for tit.  :undecided:



"Brannigan's Law is like Brannigan's love, hard and fast."

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #8 Dato: September 09, 2007, 08:43:31 am »
Lad være! Trådløst netværk er smart - indrømmet. Men det er hverken ligeså hurtigt, stabilt eller sikkert som et patchkabel. Det er falsk tryghed at tro, at ved at bruge WEP nøgle så er man sikker eller ved at at bruge MAC addresse reservering. Det er man ikke. Jeg beklager at putte malurt i bægeret, men jeg sidder og beskæftiger med it-sikkerhed bla. i det daglige og har desværre set brud på den slags alt alt for tit.  :undecided:

Hørt om WPA?
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

palle j

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 463
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #9 Dato: September 09, 2007, 09:54:44 am »
Jeg har varmt erfaringer med Linksys WRT54G, jeg ved godt det er routere men jeg bruger 3, 1 som router, 1 hos mig som AP og 1 hos en ven også AP han bor 1.2-5 Km væk og så 2 stk. 21 db antenner, de kører WDS og vi har et link på ca 8 Mbit, det skal lige siges at alle rouderne kører med Firmware fra Svasoft (ja det hedder det  :D ) med der er også andre gode firmware der ude. (det er ikke alle revisoner af WRT54G der kan opgraderes med de alternative firmware )
Blå SV650S 00

draugluin

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 56
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #10 Dato: September 09, 2007, 10:17:56 am »
Jeg har varmt erfaringer med Linksys WRT54G, jeg ved godt det er routere men jeg bruger 3, 1 som router, 1 hos mig som AP og 1 hos en ven også AP han bor 1.2-5 Km væk og så 2 stk. 21 db antenner, de kører WDS og vi har et link på ca 8 Mbit, det skal lige siges at alle rouderne kører med Firmware fra Svasoft (ja det hedder det  :D ) med der er også andre gode firmware der ude. (det er ikke alle revisoner af WRT54G der kan opgraderes med de alternative firmware )

Nej, de hedder Sveasoft (med et e). DD-WRT kan bruges på de fleste modeller, ellers kan man vælge WRT54GL modellen, for at være sikker på at kunne omflashe.

palle j

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 463
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #11 Dato: September 09, 2007, 10:21:37 am »
Jeg har varmt erfaringer med Linksys WRT54G, jeg ved godt det er routere men jeg bruger 3, 1 som router, 1 hos mig som AP og 1 hos en ven også AP han bor 1.2-5 Km væk og så 2 stk. 21 db antenner, de kører WDS og vi har et link på ca 8 Mbit, det skal lige siges at alle rouderne kører med Firmware fra Svasoft (ja det hedder det  :D ) med der er også andre gode firmware der ude. (det er ikke alle revisoner af WRT54G der kan opgraderes med de alternative firmware )

Nej, de hedder Sveasoft (med et e). DD-WRT kan bruges på de fleste modeller, ellers kan man vælge WRT54GL modellen, for at være sikker på at kunne omflashe.

ja det gør den  :oops: havde ikke lige set efter
Blå SV650S 00

Brian Lund

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 435
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #12 Dato: September 09, 2007, 11:01:47 am »
Angående sikkerhed ved trådløse netværk, så er det rigtig nok at WEP er usikkert, MAC adresse begrænsning er rimeligt værdiløst (det tager ca. 1 sekunder at skifte sin MAC adresse), WPA er ikke 100% sikkert, f.eks kan du injecte en deauthenticate for en eksisterende bruger, sniffe den initielle pakke der er baseret på den brugte pre-shared-key, når han authentificerer igen og bruteforce ud fra det. Med et rigtigt godt kodeord er det selvfølgeligt ikke let, men det er kodeord sjældent :)

Spørgsmålet er bare hvor paranoid man vil være, ligesom med motorcykel sikkerhed gælder det bare om at gøre det lettere for tyven/crackeren at vælge naboens istedet for dit.
SV1000S K6 - blå.

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #13 Dato: September 09, 2007, 11:32:45 am »
Start ud med at kalde dit netværk: ibr3akYourN3cK_Hax[lolz]2
Giver alle en indikation om, at man i hvert fald har masser af styr på det der med IT... blabla  :whipped:

 :mrgreen:
« Senest Redigeret: September 09, 2007, 11:34:26 am af Kondi »
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

draugluin

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 56
Re: IT råd: trådløst netværk
« Svar #14 Dato: September 09, 2007, 12:13:57 pm »
Angående sikkerhed ved trådløse netværk, så er det rigtig nok at WEP er usikkert, MAC adresse begrænsning er rimeligt værdiløst (det tager ca. 1 sekunder at skifte sin MAC adresse), WPA er ikke 100% sikkert, f.eks kan du injecte en deauthenticate for en eksisterende bruger, sniffe den initielle pakke der er baseret på den brugte pre-shared-key, når han authentificerer igen og bruteforce ud fra det. Med et rigtigt godt kodeord er det selvfølgeligt ikke let, men det er kodeord sjældent :)

Med et dårligt kodeord, skifter man en kendt dårlig sikkerhed ud med en illusion om bedre sikkerhed.
Men det er jo også et spørgsmål om hvad man vil bruge det til.
Med et simpelt setup som:   PC~~~~AP----Router-----Internet  vil trafikken på det trådløse link bare være det samme som over internetforbindelsen, der i forvejen ikke kan betragtes som sikker. Så der kan det jo være ligegyldigt, med mindre man ikke vil have at naboen skal stjæle båndbredde. Vil man derimod dele printer og filer over den trådløse forbindelse, må man nok hellere bruge WPA2 og/eller ssh, IPSec mm. alt efter hvor forsigtig man er.
Man skal også huske, at selv om man kun bruger kabel, kan det være at det trådløse kort i den bærbare ikke er så slukket som man troede.

Herhjemme sidder netforbindelsen i den gale ende af huset, så vi har en trådløs forbindelse til computerne i den anden ende, hvor vi har en router i klient-mode, en brandmur og resten af computerne bagved forbundet med kabel. På den måde er den trådløse forbindelse på den usikre side af brandmuren, og jeg kan sove roligt.