Hvis jeg lige skal tilføje en enkelt ting, et guldkorn som Luske siger .... så er det at folk generelt kører med alt for høj fjederforspænding, en alt for hårdt opsat affjedring. Den skal være så blød som du overhovedet kan leve med, så hænger dækket i asfalten. Surprise! Alle wannabe sportskørerer kan godt skrue preloaden ned nu
Det er blandt andet her at strips har en fin funktion (andet end at holde ledninger sammen, eller holde ødelagte kåbedele på plads
)
Sæt en strips fast om hvert gaffel ben på inderrøret ... den må ikke strammes så meget at den ikke kan glide op og ned på inderrøret. Når du har strips på inderrørene på gaflen, skubber du dem helt hen til pakdåsen på forgaflen. Når du så kører nogle ture, så laver du nogle hårde opbremsninger og kører lidt godt og blandet ..
Så kører du ind til siden, og ser hvor stripsene nu sidder... de har nemlig rykket sig. dette er en rigtig fin indikator til at se hvor langt din dæmper dykker under den mest ekstreme kørsel. Din gaffel må aldrig nogensinde gå i bund.. for gør den det, har du ingen dæmpning i det øjeblik den gør, og ingen dæmpning = minimalt grip og meget mærkelig opførsel af forhjulet under nedbremsning
går din gaffel i bund, spænder du en smule på fjederforspændingen, og kører en tur magen til igen.., og fortsætter i den dur, indtil du har fundet punktet hvor den ikke går i bund, ved ekstrem opbremsning.. voila , du har et rigtigt godt udgangspunkt for din fjeder forspænding. (bliver den ved med at gå i bund, så overvej en slankekur, eller kraftigere fjedre.. ) (Det nytter heller ikke at man får spændt fjederen så hårdt op at der ikke er noget statisk "hæng" når cyklen står stille.., dvs at gaffelen er strukket helt ud, når cyklen bare står ved egen vægt. Der skal være være noget statisk hæng.. - så gaffelen stadig kan arbejde den anden vej, når der ikke er så meget vægt på gaffelen, eksempelvis under acceleration.. er der ikke det, så skal du have en kraftigere fjeder, som så ikke spændes så hårdt for.)
En god grund opsætning har lidt statisk hæng uden fører, og lidt mere med fører... og går ikke i bund under kraftig opbremsning..
Det er en god ide at finde "bund punktet" før man går igang med denne fidus, det kan gøres på mange måder, fin din egen du syntes er bedst.. (du kan evt tage al fjederforspænding af, trille med cyklen og huge bremsen i bund mens du lægger vægt på styret - det er nok den mest civiliserede måde, en anden er at du trækker en god wheelie og lader den lande hårdt hehe ..
Det er satans svært at forklare i en tråd...
fandt lige en artikel der måske bedre forklarer tingene..
http://wotid.com/tls/content/view/22/53/(har iøvrigt hørt mange sv ejere klage over hoppende bagjul.. ved nedbrmsninger.. hvis i får sat jeres bagfjeder korrekt op, således at den har statisk hæng både med og uden fører, så har bagdæmperen stadig mulighed for at arbejde, når det meste af vægten skydes fremover på cyklen,. er fjederen for stram, vil den toppe ud, og ikke have mulighed for at arbejde.. deraf hoppende/steppende bagende.. jeg ved den har voldsom motorbremse sådan en sv, men er bagdæmperen sat rigtigt op, har i gjort så meget i kan for at undgå problemet..