Forfatter Emne: Spørgsmål vedr. styrt + rep.  (Læst 5275 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

m4gnus

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 79
Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Dato: September 01, 2007, 04:42:42 pm »
Hej alle..

Ja så skete det desværre - et par dage efter jeg har fået min nye SV 650 S K6, vælter jeg desværre på den..
Det skete, da der pludselig dukkede noget uventet op på vejen foran mig, hvilket resulterede i at jeg klodsede begge bremser og falt ned til venstre. Heldigvis ikke med særlig høj fart.

Det ser således ud med motorcyklen; Kåben er smadret - crashpadsne virkede åbenbart ikke, og blev blot bøjet.. Derudover er venstre side af styret bøjet lidt helt ude i enden, venstre foreste blinklys er smadret, venstre forgaffel har fået nogle ridser, foddimsen til at skifte gear med er knækket, venstre fodviler til passagerer er bøjet ind og sidst men ikke mindst er venstre kobling knækket og sidder helt løst..

Det lyder måske meget vildt, men det er kun småskrammer, heldigvis.. Her er et billede for at give et overblik:

Nu kommer så mine spørgsmål; Da jeg, af årsager der ikke er relevante her, selv skal betale evt. reperation, reservedele mv. vil jeg gerne gøre det så billigt som muligt. Er det noget jeg behøver at køre den på værksted for, eller kan jeg selv bestille og montere de ødelagte reservedele? (jeg kender også en mekaniker som gerne vil hjælpe, men han er dog ikke mc-mekaniker).. I så fald det kan klares selv, hvor bestiller jeg så de nødvendige reservedele?

Jeg er ret bange for om stellen, forgaflen, motoren eller andet vigtigt har fået et slag - og jeg vil gerne være 100% sikker på at min motorcykel er 100% i orden, tror I at den lige skal til et eftersyn eller noget?

Er der noget jeg har glemt, må I endelig spørge. På forhånd mange tak!!

Mvh Magnus

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #1 Dato: September 01, 2007, 06:09:02 pm »
Øv, det var da sgu da kedeligt  :(
Men godt du er uskadt og ved godt mod.

Efter min mening er der intet du ikke kan skifte selv, så spar værkstedsregningen.
Hvis forhjulet peger lidt skævt er det formentlig bare forrykket i broerne. Så løsner man dem bare og retter forgaflen op.

Delene kan du enten købe nye fra din Suzuki forhandler eller f.eks. onlineparts.dk
Eller prøve at finde dem brugt på eBay.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #2 Dato: September 01, 2007, 07:47:09 pm »
Øv, det var da sgu da kedeligt  :(
Men godt du er uskadt og ved godt mod.

Efter min mening er der intet du ikke kan skifte selv, så spar værkstedsregningen.
Hvis forhjulet peger lidt skævt er det formentlig bare forrykket i broerne. Så løsner man dem bare og retter forgaflen op.

Delene kan du enten købe nye fra din Suzuki forhandler eller f.eks. onlineparts.dk
Eller prøve at finde dem brugt på eBay.

X2
   

m4gnus

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 79
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #3 Dato: September 01, 2007, 07:53:44 pm »
Tusind tak for et rigtig godt svar. Jeg har prøvet at kigge lidt rundt på onlineparts.dk, men finder det meget uoverskueligt, så måske man bare skulle lave en liste til dem, og skrive hvilken cykel det er osv. og så se hvor meget det bliver for det hele?
Jeg vil bare gerne lige have den tjekket for om der evt. er noget vigtigt som har fået så hårdt et slag at det kan have konsekvenser når jeg kører - det er det jeg er mest bange for - mon det er noget jeg selv kan tjekke?
Forresten så er den der crash-pad dims helt bøjet, har det nogen betydning for det vigtigt, eller skal jeg bare fjerne den ?

Mvh Magnus

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #4 Dato: September 01, 2007, 08:01:55 pm »
tjek om blæseren til køleren kan køre frit rundt
skru din crash pad forsigtigt ud og erstat den med en ny, bolten som holder den holder også motoren så du kan ikke undvære den.
Og ellers er det bare igang på Ebay eller hvor du nu vil shoppe
Og din crash pad har faktisk gjort sit job: hverken dit stel eller motordæksel er smadret
« Senest Redigeret: September 01, 2007, 08:04:08 pm af Moolex »
   

Capone

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1590
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #5 Dato: September 01, 2007, 09:45:32 pm »
Det var sku' da surt. Du slap forhåbentlig med forskrækkelsen?

Er der ikke sket noget med spejl, forskærm og siden af topkåben?

Ægerligt du ikke har Kasko, men på den anden side er det ikke det helt vilde der er sket med den.


Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

m4gnus

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 79
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #6 Dato: September 01, 2007, 10:45:26 pm »
Nej, underligt nok er der ikke sket noget deroppe.. Så måske de crash pads alligevel har virket lidt.. Men er lidt i tvivl omkring de crash pads.... er det en gennemgående stang af en art ? For der hvor de der gummidutter sidder fast, er det jo helt bøjet. Og det er jo ikke så godt, hvis det er med til at holde motoren..

Men ja, jeg fik mig en ordenlig forskrækkelse skal jeg lige love for.... Det skete i forbindelse med dette: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-8116733.html , http://www.fyens.dk/article/847131 , jeg var dog (heldigvis) ikke selv indblandet, men er stadig meget chokeret over synet der mødte mig på min vej, R.I.P.

Mvh Magnus

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #7 Dato: September 03, 2007, 10:03:27 am »
Ja, crashpad'sne sidder på en stang/bolt der er gennemgående.
Hvis du er heldig kan du skrue pad'en af på den anden side og trække stangen ud i den side den er bøjet.
Du kan sagtens trække den ud, motoren bliver på plads, du skal bare sætte en ny i inden du kører på den.

Som moolex siger, check blæser, eller generelt bare køleren.
På SV'eren stikker den en del ud til siderne, så den er rimelig udsat.
Men dine crashpads har muligvis reddet den.

Men tag kåben af og check om den drypper kølervæske eller om den har buler nogle steder, så den risikerer at være svækket.

Generelt er meget af det "kritiske" jo bag kåben, så af med den og se om noget drypper væske eller er revnet.
Jeg tvivler dog for skaderne ser ikke så slemme ud.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

m4gnus

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 79
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #8 Dato: September 03, 2007, 09:27:14 pm »
Ja, crashpad'sne sidder på en stang/bolt der er gennemgående.
Hvis du er heldig kan du skrue pad'en af på den anden side og trække stangen ud i den side den er bøjet.
Du kan sagtens trække den ud, motoren bliver på plads, du skal bare sætte en ny i inden du kører på den.

Som moolex siger, check blæser, eller generelt bare køleren.
På SV'eren stikker den en del ud til siderne, så den er rimelig udsat.
Men dine crashpads har muligvis reddet den.

Men tag kåben af og check om den drypper kølervæske eller om den har buler nogle steder, så den risikerer at være svækket.

Generelt er meget af det "kritiske" jo bag kåben, så af med den og se om noget drypper væske eller er revnet.
Jeg tvivler dog for skaderne ser ikke så slemme ud.

Hej, tak for det gode svar!

Jeg har nu fjernet crash-padsne og kåben - og det viser sig at de sidder fast på en lille sort dims som er bøjet - det er så den bøjede del som er knækket i den ene siden.. ærlig talt tror jeg ikke det er noget problem overhovedet.. Jeg skal bare have en ny..

Jeg har nu fundet et nyt problem - et rimelig stort et.. Der er noget som støder på de forreste skiver på forhjulet, og jeg tror at det er bremsen.. Det siger ihvertfald sådan tsssshhhhhh når jeg skubber cyklen fremad, som om der er noget som støder på skiverne.. Jeg kan ikke rigtigt se noget, men eftersom forgalfen også har fået et ordenligt stød, er jeg bange for at det er noget slemt.. For de skiver må jo ikke være skæve......
ØV BØV, jeg tror desværre jeg må bide i det sure æble, og få motorcyklen på et værksted - jeg tør simpelthen ikke køre på den, hvis jeg er usikker på om den er i orden.....Jeg må bare betale hvad det koster - det bliver sikkert dyrt - men sådan er det :( ..

Derudover lyder motoren altså også lidt underlig når jeg tænder den og når jeg giver lidt gas.. Det er som om at når jeg giver gas lyder det fint nok, men når jeg slipper gashåndtager stopper omdrejningerne bare med det samme, de går ikke langsomt ned.. det lyder underligt, og ikke som det plejede inden styrtet..

Tror I sådan et tjek vil blive meget dyrt?

Jeg synes sgu det er ærgeligt at sådan et lille bitte styrt, hvor de synlige skader næsten ikke er til at se, skal løbe op i næsten en halv ny motorcykels pris.. øvv!!

Jeg har været inde hos Bruun Larsen og søn (Suzuki mc forhandler og værksted i Odense) i dag, og jeg bestilte den lille dut til enden af styret (421 kr.!!!), en ny pedal til at skifte gear med (578 kr.) og et nyt koblingsgreb (ca. 300 kr.) .. Så må jeg se om jeg kan finde ud af at skifte delene.. Koblingsgrebet bliver nok svært, det er meget slapt og sidder lidt løst også.. Og så er der gearskiftet, hvilket jeg slet ikke kan se hvordan jeg skal få skiftet - der er jo ingen møtriker eller skruer eller noget..

Nå, men ja, jeg må nok erkende at jeg sgu er lidt ked af at omkostningerne bliver så dyre, når jeg lige har købt motorcyklen, og det slet ikke var min egen skyld at jeg væltede..

Mvh Magnus

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #9 Dato: September 03, 2007, 10:40:18 pm »
Jeg tror som sådan ikke du skal være nervøs for at der er sket noget drastisk med den, men for din sjælefreds skyld ville det nok være en god ide om du fik en nogenlunde SV kyndig person til at give den en  :thumbsup: før du ruller flere kilometer på den.

Ens psyke kan eddermanme gøre meget for frygten ved at køre MC, og det ville være SKIDEsurt hvis du ikke var 100% tryg ved at køre på den fremover.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

m4gnus

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 79
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #10 Dato: September 03, 2007, 11:09:31 pm »
Jeg tror som sådan ikke du skal være nervøs for at der er sket noget drastisk med den, men for din sjælefreds skyld ville det nok være en god ide om du fik en nogenlunde SV kyndig person til at give den en  :thumbsup: før du ruller flere kilometer på den.

Ens psyke kan eddermanme gøre meget for frygten ved at køre MC, og det ville være SKIDEsurt hvis du ikke var 100% tryg ved at køre på den fremover.

Ja selvfølgelig, jeg er bare ked af at min helt nye første cykel siger mærkelige lyde, er ødelagt alle mulige steder osv. og så plus dét at jeg skal betale en masse penge for at få den på værksted ...

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #11 Dato: September 03, 2007, 11:17:50 pm »
Hej Magnus.

pisse ærgeligt med din kværn, det skider  !!

Nu kan jeg ikke lige se hvor i landet du bor, men hvis du bor i nærheden af Fredensborg - så kig op forbi, så kan jeg sikkert hurtigt give dig et råd med på vejen om hved der skal ske.   Free of charge.

mht skiver og bremser, så er det normalt ret nemt at se om der er noget i klemme.
og har umiddelbart også svært ved at tro, at der skulle være sket noget med motoren, men....  man undres ind i mellem over der dukker op..  :wink:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #12 Dato: September 03, 2007, 11:23:45 pm »
pheew originaldele koster kassen
nå men gearpedalen: sidder med en låsering, den burde være lige til at tage af
lyden fra bremseskiven: hvis lyden en konstant når du drejer hjulet rundt burde skiven ikke være skæv, er det ikke bare møg som sidder ved bremseklodserne, ellers ret benene op som Rune skrev hvis de er vredet kan det også få skiven til at gå på.
   

m4gnus

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 79
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #13 Dato: September 03, 2007, 11:28:05 pm »
Hej Magnus.

pisse ærgeligt med din kværn, det skider  !!

Nu kan jeg ikke lige se hvor i landet du bor, men hvis du bor i nærheden af Fredensborg - så kig op forbi, så kan jeg sikkert hurtigt give dig et råd med på vejen om hved der skal ske.   Free of charge.

mht skiver og bremser, så er det normalt ret nemt at se om der er noget i klemme.
og har umiddelbart også svært ved at tro, at der skulle være sket noget med motoren, men....  man undres ind i mellem over der dukker op..  :wink:

Hej Alex..

Åh, jeg bor desværre helt på fyn - nærmere Nyborg - men det var ellers rigtig pænt af dig!! Mange tak for tilbuddet !!
Altså når jeg kigger med en lygte ind i forhjulet, kan jeg se at de klodser som støder på sidder indvendigt, og støder på begge skiver indefra.. Jeg tror det er bremseskiverne, men jeg er slet ikke så meget inde i det at jeg kan se det.. Det er sådan nogle firkantede nogle, og jeg tror det er dem som støder på.. Jeg er bare så bange for at det er noget alvorligt, så jeg vil helst ikke køre med det før jeg er sikker på det er i orden.. Tænk hvis skiven er skæv eller noget andet.. Eller forgaflen (den fik sig jo, som sagt, også et ordenligt stød - der er kommet ridser nede i enden) ..
Motoren synes jeg bare lyder underlig, men nu har jeg slet ikke hørt så mange motorer i mit liv, at jeg kan sige om det bare er mig, eller om der er noget galt.. Derfor kunne det være rigtig lækkert at få en SV-kender, eller bare en med forstand på det, til at kigge og lytte .
Derfor er det også rigtig ærgeligt at jeg bor så langt væk fra dig, for bedre tilbud kan man næsten ikke få :) Rigtig pænt af dig ellers !!

Mvh Magnus

m4gnus

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 79
Re: Spørgsmål vedr. styrt + rep.
« Svar #14 Dato: September 03, 2007, 11:30:26 pm »
pheew originaldele koster kassen
nå men gearpedalen: sidder med en låsering, den burde være lige til at tage af
lyden fra bremseskiven: hvis lyden en konstant når du drejer hjulet rundt burde skiven ikke være skæv, er det ikke bare møg som sidder ved bremseklodserne, ellers ret benene op som Rune skrev hvis de er vredet kan det også få skiven til at gå på.

Jaa, de er mega dyre, det synes jeg også er ret vildt !! Gearpedealen ser jeg på når jeg får den - det er heller ikke den som er den største af mine bekymringer - men tak for info :)
Lyden er konstant, og ja det lyder som noget skidt af en art som sidder der - men det er tydeligt at høre at det er på de der metalskiver (dem med huller i) og ikke f. eks. dækket..
Jeg ved ikke helt hvad du mener med at rette benene op?