Forfatter Emne: gearing  (Læst 9154 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Gixxer Heino

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 229
gearing
« Dato: Maj 17, 2005, 10:29:17 pm »
hej igen drenge jeg har funderet over om man kan geare min sv lidt ned på tandhjulene og det  ville give lidt ekstra optræk ??
Blå og hvid Gxsr 750 k7. smiler bredt.

Koster

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 184
gearing
« Svar #1 Dato: Maj 17, 2005, 11:32:00 pm »
howdy, synes du ikke det går hurtigt nok  :D
Du er sikker på du har rullen i bund  :?:  :D

Teoretisk er det vel ligesom i good old days på knallerten. Det er længe siden men en mindre tandhjul foran burde gøre tricket, men om det kan købes  :?:

La' høre hvad du finder ud af :!:
SV1000 K3 Sølv. Nu med Givi 770A og lakerede sidedæksler og TPS mod.

A.P.

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 449
gearing
« Svar #2 Dato: Maj 18, 2005, 08:01:57 am »
tja... man kan også sætte et støre tandhjul bag på det giver også lidt mere i optræk. :wink:
Anders

Blå er er rigtig SV fave

Hønse

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 772
  • Hey fuckfjæs, kom og slå dig ned....
    • "passiv" profil hos DFMC
gearing
« Svar #3 Dato: Maj 18, 2005, 01:00:48 pm »
Citat fra: A.P.
tja... man kan også sætte et støre tandhjul bag på det giver også lidt mere i optræk. :wink:


Ja, jeg vil også mene at det skåner kæden mere end hvis du piller tænder af foran.....  :idea:  :?:  :!:

Jeg har ændret gearing bagpå, det giver lidt dårligere benzinøkonomi men er mægtigt når nu du vil på hjul  :P  8)  :wink:
:mrgreen: is a TLS"v" 

(aka pre SV)

off-topic ad

Gixxer Heino

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 229
gearing
« Svar #4 Dato: Maj 18, 2005, 10:05:56 pm »
har i nogen  anelse om hvor mange tænder ekstra på bagtand hjul der vil give resultat?? er der nogen matriel fare for skade "andet en mig selv" ved ændre gearing og skal man også skifte kæde ???
Blå og hvid Gxsr 750 k7. smiler bredt.

Bongers

  • Gæst
gearing
« Svar #5 Dato: Maj 19, 2005, 08:38:08 am »
Kæden skal have en anden længde – især hvis du får flere tænder bag på  8)  8)

Kan huske der er en tommelfinger regl – men kan ikke huske den   :oops:  :oops:

Koster

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 184
Re: gearing
« Svar #6 Dato: Maj 19, 2005, 09:24:31 am »
Citat fra: heino
har i nogen  anelse om hvor mange tænder ekstra på bagtand hjul der vil give resultat?? er der nogen matriel fare for skade "andet en mig selv" ved ændre gearing og skal man også skifte kæde ???


På min søns crosser (80 ccm) skiftede vi bagtandhjul 6-8 tænders forskel
mener det var 34 hhv. 40-42 tænder. Det gav mærkbar forskel .

Hvis der er  slæk nok i kæden kan længden måske klares men justering.
Hvis du alternativ skifter fortandhjul kan det formentlig klares med en stramning (lille) af kæden.
SV1000 K3 Sølv. Nu med Givi 770A og lakerede sidedæksler og TPS mod.

A.P.

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 449
gearing
« Svar #7 Dato: Maj 19, 2005, 10:00:22 am »
man skal bare huske at for hver tand der kommer mere på ved baghjulet tager man ca. 10 km/t af top farten.
Anders

Blå er er rigtig SV fave

Gixxer Heino

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 229
gearing
« Svar #8 Dato: Maj 19, 2005, 09:35:32 pm »
jeg har snakket med lydmuren og man får mest ud af at sætte et 42tands tandhjul bagpå og effekten skulle være klart mærkbar men kmt tæller vil dog vise forkert men det kunne da være sjovt at prøve :lol:  :lol:
Blå og hvid Gxsr 750 k7. smiler bredt.

icemann78

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 49
    • http://www.bikerboys.dk
gearing
« Svar #9 Dato: Maj 19, 2005, 11:03:03 pm »
Citat fra: heino
jeg har snakket med lydmuren og man får mest ud af at sætte et 42tands tandhjul bagpå og effekten skulle være klart mærkbar men kmt tæller vil dog vise forkert men det kunne da være sjovt at prøve :lol:  :lol:


hvor mange tænder er det orginale da???
sv 1000...  og den er den rigtige farve og det ved alle godt er sølvfarven....

Hønse

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 772
  • Hey fuckfjæs, kom og slå dig ned....
    • "passiv" profil hos DFMC
gearing
« Svar #10 Dato: Maj 20, 2005, 04:06:43 pm »
Jeg kan jo kun svare for Tlleren men der er standart 38, jeg har kørt med 41 og nu med 43 det er ganske godt!

Men ja hvis SVerne også har speed sensor på det forreste tandhjul så måler den for meget....... ved ovennævnte!!
- så vil I have et lavt km tal når geden skal sælges, høj top hastighed, lavere omdrejninger = bedre benz økonomi.... så skal der geares ned bagerst og op forrest :roll:
:mrgreen: is a TLS"v" 

(aka pre SV)

off-topic ad

jeppe

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 125
gearing
« Svar #11 Dato: Juni 28, 2005, 01:55:29 am »
nu er det ikke for at sætte mig på tværs men hvis man gear knallerten ned er det vel lige meget om man gør det på det foreste eller bagerste tandhjul så længe den totale gearing en lavere vil speedometeret vise forkert.

den gamle formel skulle hedde en tand i for skulle give fen tænder ibag.men det er jo kun en tommelfinger regel
SV1000S med öhlins gaffel og bagdæmper så bliver det ikke meget bedre

Anders

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 391
    • http://www.nif-trading.dk
gearing
« Svar #12 Dato: Juni 28, 2005, 09:37:54 am »
Citat fra: heino
kmt tæller vil dog vise forkert


Jeg mindes at have et speedometerkabel ned til forhjulet. Det vil da ikke blive påvirket af ændret gearing!?!? Er det anderledes på de nye modeller?
YAMAHA FZS 600 Fazer

Anders

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 391
    • http://www.nif-trading.dk
gearing
« Svar #13 Dato: Juni 28, 2005, 09:55:35 am »
Citat fra: A.P.
man skal bare huske at for hver tand der kommer mere på ved baghjulet tager man ca. 10 km/t af top farten.


Den præcise ændring af topfarten kan vel beregnes ud fra følgende formel (under forudsætning af at cyklen også før kunne trække helt ud i højeste gear)
(tænkte tal)

(Tophastighed inden mod / (opr.foran / opr.bagpå))*(ny foran/ny bagpå)= ny tophastighed
Eksempel:
Oprindelig fortandhjul= 10 tænder
Oprindelig bagtandhjul= 40 tænder
Oprindelig tophastighed= 240 km/t
Nyt fortandhjul = 9 tænder
Nyt bagtandhjul = 42 tænder

(240 / (10/40)) * (9/42) = 205,71 km/t

Jeg går ud fra at man kan antage at et 40 tands hjul er 4 gange større i omkreds end et 10 tands hjul - det må være korrekt da kæde leddene jo er konstante.
YAMAHA FZS 600 Fazer

Bongers

  • Gæst
gearing
« Svar #14 Dato: Juni 28, 2005, 10:08:42 am »
Citat fra: Anders


Jeg går ud fra at man kan antage at et 40 tands hjul er 4 gange større i omkreds end et 10 tands hjul - det må være korrekt da kæde leddene jo er konstante.


Hvis tandhjulet er 4 gang størrer og kædelængden er konstant!!! bliver kæden så ikke lidt stram at få på  :?