Forfatter Emne: Bankesensor ?  (Læst 5628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sperik

• Sandt SVin
  • Leistung ist alles !
Bankesensor ?
« Dato: August 27, 2007, 05:56:53 pm »
Er SV1000K7 udstyret med sådan en ?

Jeg tænker her på, om man kan lave en bedre mapning af motoren ved at få lavet en "rigtig" chip istedet for en PC3, som jo kun kan ændre på selve indsprøjtningen.
Min bil er optimeret til 97 oktan, og her flytter bankesensoren bare tændingen tilbage, når jeg kører på vanlig 95.
Derved udnyttes brændstoffet optimalt, og fortændingen er altid på max.
Jeg skal kun have KN filter og Ixil UNX på, men vil gerne have lavet en unik chip til min cykel.
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Kilosfau

• Gæst
Re: Bankesensor ?
« Svar #1 Dato: August 27, 2007, 07:04:55 pm »

Jeg tænker her på, om man kan lave en bedre mapning af motoren ved at få lavet en "rigtig" chip istedet for en PC3, som jo kun kan ændre på selve indsprøjtningen.
Min bil er optimeret til 97 oktan, og her flytter bankesensoren bare tændingen tilbage, når jeg kører på vanlig 95.
Jeg skal kun have KN filter og Ixil UNX på, men vil gerne have lavet en unik chip til min cykel.

Ud fra hvad jeg ved så er ingen af SV modellerne udstyret med en bankesensor  :(

Dog så ved jeg ikke helt hvad du mener med "rigtig" chip og at en PC3 "jo kun kan ændre på selve indsprøjtningen" !?? Hvad mener du med det ? En "rigtig" chip til en bil ændrer vel heller ikke på andet en indsprøjtningen ? Hvis du mener tænding så kan du købe et ekstra modul til SV som så gør at du kan ændre på tændingen  :mrgreen:

http://www.powercommander.com/powercommander_iii_usb/powercommander_ignition_module.aspx

og en powercommander som er ordentlig indrullet er mere unik end nogen chip  :brok:

Sperik

• Sandt SVin
  • Leistung ist alles !
« Svar #2 Dato: August 27, 2007, 07:57:30 pm »
En PC3 ændrer jo kun på brændstofmængden - dog evt. individuelt på cylindrene.
Den "rigtige" chip jeg tænker på har også fat i tændingskurven.
Her er det så absolut en fordel med bankesensor på, da den retarderer tændingen til det nødvendige niveau ved banken.

Når en K7 må have lov til at køre på 92 oktan, så har den vel ikke max. fortænding fra fabrikken ?
Det var her jeg øjnede en chance for udnyttelse af en evt. bankesensor kombineret med en rulning/mapning.

PC3 er sikkert fin nok, men jeg vil gerne have tændingen med om muligt.

Min bil har fået lavet en unik mapning med max. fortænding, mere brændstof i mellemomr. og begrænseren hævet små 1000 o/min.
Dette kombineret med noget 2½" udst. og et KN filter har givet et par heste og en bedre motorgang (læs moment !).

Kilosfau

• Gæst
« Svar #3 Dato: August 27, 2007, 09:27:34 pm »
En PC3 ændrer jo kun på brændstofmængden - dog evt. individuelt på cylindrene.
Den "rigtige" chip jeg tænker på har også fat i tændingskurven.
Her er det så absolut en fordel med bankesensor på, da den retarderer tændingen til det nødvendige niveau ved banken.

Når en K7 må have lov til at køre på 92 oktan, så har den vel ikke max. fortænding fra fabrikken ?
Det var her jeg øjnede en chance for udnyttelse af en evt. bankesensor kombineret med en rulning/mapning.

PC3 er sikkert fin nok, men jeg vil gerne have tændingen med om muligt.

Min bil har fået lavet en unik mapning med max. fortænding, mere brændstof i mellemomr. og begrænseren hævet små 1000 o/min.
Dette kombineret med noget 2½" udst. og et KN filter har givet et par heste og en bedre motorgang (læs moment !).

OK  :?

1 ting af gangen  :dead:

Korrekt, en PC3 ændrer kun på brændstofmængden, men den gør det meget detaljeret - ved 1, 2, 3, 5, 10, 20, 40, 60, 80 og 100% gas, seperat for hver cylinder og for hver 250 o/m....
Det med tændingskurven, som jeg skrev i min tidligere post så kan du få et ekstra modul, Ignition module, hvor du så kan ændre tændingen med op til 10 grader  :thumbsup:

Dette kan så kombineres med lige hvad du ønsker af filter, potter, fuldsystem mm og når det er rullet ind så er der ingen brug for en tændingsbankesensor  :afro:

steen

• Roadracer
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
« Svar #4 Dato: August 28, 2007, 08:44:44 am »

Jeg har også undret mig over hvorfor man "snyder" den originale boks og derved ikke udnytter de rigtige oplysninger fra følerene optimalt. På Biler var det også meget normalt at udskifte den originale chip med en programmerbar chip og derved brænde sit helt eget program ned i selve chippen.

Det har dog altid været svært for "tuningsexperterne" at få de koder der skal til for at få adgang til styreboksen og derfor er mange nu hoppet med på den nemme vogn som er Powercommander og tuningsbokse som manipulerer med signalerne fra følerne.

Jeg har faktisk lidt svært ved at forstå hvordan Mr.dyno kan sikre sig at forbrændingen sker optimalt selvom han ikke har en bankesensor. Måske er det fordi de aldrig piller ved tændingskurven.

Et eksempel som jeg selv har oplevet på min gamle bil med insprøjtning o.s.v. Den skulle stå 10 grader før top iflg. fabrikken og her gav den 106 Hk. Så flyttede vi tændingen til 8 grader før top altså kun to grader tættere på top og så gav den 124 Hk.
« Senest Redigeret: August 28, 2007, 08:46:24 am af steen »
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Jesper Jensen

• Sandt SVin
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
« Svar #5 Dato: August 28, 2007, 12:00:35 pm »
Sperik>Hvad kører du i af bil?
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Sperik

• Sandt SVin
  • Leistung ist alles !
« Svar #6 Dato: August 28, 2007, 12:50:33 pm »
Sperik>Hvad kører du i af bil?

Laguna V6-24V
Standard : 194 hk 267 Nm - begrænser 6200 o/min.
KN+udst. og chip : 210 hk 283 Nm - begrænser 7000 o/min
Og der er stadig kat. på ... :mrgreen:

Kilosfau

• Gæst
« Svar #7 Dato: August 28, 2007, 02:00:50 pm »
Jeg har faktisk lidt svært ved at forstå hvordan Mr.dyno kan sikre sig at forbrændingen sker optimalt selvom han ikke har en bankesensor. Måske er det fordi de aldrig piller ved tændingskurven.

En powercommander piller ikke alene ved tændingskurven, men ved hjælp af et "Ignition module" kan den også klare det.... Ydermere så forhindrer powercommanderen ikke at motorstyringen justerer for temperatur på indsugningsluften. Lambda sonden bliver derimod pillet af fordi den måler på udstødningsluften, altså hvordan det har været og derfor så bliver den ikke betragtet som en pålidelig kilde for hvad der skal til for at motoren opnår optimal ydelse nu og her...

Kilosfau

• Gæst
« Svar #8 Dato: August 28, 2007, 02:04:03 pm »
På Biler var det også meget normalt at udskifte den originale chip med en programmerbar chip og derved brænde sit helt eget program ned i selve chippen.

Og så lige for at slå det fast !

En chip er jo ikke i den forstand en chip vel ? Altså en powercommander er lavet som en ekstra boks for på den måde at gøre den generic fra mc til mc og når man programmerer en powercommander så er der hverken tale om snyd eller manipulation af nogen følere.

En powercommander indeholde et 3-akset diagram over hvor meget benzin der skal sprøjtes ind i motoren og ikke mere. Nul snyd, kun optimal forbrænding !

Grand Danois

• Sandt SVin
« Svar #9 Dato: August 28, 2007, 02:25:31 pm »
nu vi er igang... er der så nogen der kan forklare mig hvorfor nogen laver et "map" til hver cylinder på en SV ?? Hvad hulen er formålet med dette ??
De er vel ret ens....  :huh: :huh: :huh:

GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

steen

• Roadracer
« Svar #10 Dato: August 28, 2007, 02:39:08 pm »
På Biler var det også meget normalt at udskifte den originale chip med en programmerbar chip og derved brænde sit helt eget program ned i selve chippen.

Og så lige for at slå det fast !

En chip er jo ikke i den forstand en chip vel ? Altså en powercommander er lavet som en ekstra boks for på den måde at gøre den generic fra mc til mc og når man programmerer en powercommander så er der hverken tale om snyd eller manipulation af nogen følere.

En powercommander indeholde et 3-akset diagram over hvor meget benzin der skal sprøjtes ind i motoren og ikke mere. Nul snyd, kun optimal forbrænding !

Et enkelt spørgsmål - hvad laver den originale styreboks når der er sat en power commander på. Holder fri??
« Senest Redigeret: August 28, 2007, 02:44:07 pm af steen »

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
« Svar #11 Dato: August 28, 2007, 02:57:49 pm »

Et enkelt spørgsmål - hvad laver den originale styreboks når der er sat en power commander på. Holder fri??

Den holder styr på din tænding, tilt switch, alarmer fra sensorer og meget andet vil jeg tro.. samt giver powercommanderen de oplysninger den skal bruge  :D  det eneste powercommanderen i grove træk erstatter ,er informationsstrømmen til indsprøjtningsdyserne..

Sperik

• Sandt SVin
  • Leistung ist alles !
« Svar #12 Dato: August 28, 2007, 03:06:17 pm »

Den holder styr på din tænding, tilt switch, alarmer fra sensorer og meget andet vil jeg tro.. samt giver powercommanderen de oplysninger den skal bruge  :D  det eneste powercommanderen i grove træk erstatter ,er informationsstrømmen til indsprøjtningsdyserne..

Det var faktisk dér jeg ville hen fra starten af denne tråd.
Jeg tror mapningen kan gøres bedre end med en PC3, men det er ikke min mening at starte en "religionskrig"  :wink:

steen

• Roadracer
« Svar #13 Dato: August 28, 2007, 03:35:39 pm »
Tændingstidspunkt og benzinmængde er nøje kædet sammen. Det er nødvendigt at få begge dele tilpasset hinanden for at det giver en optimal forbrænding.

Kilosfau

• Gæst
« Svar #14 Dato: August 28, 2007, 04:22:11 pm »
nu vi er igang... er der så nogen der kan forklare mig hvorfor nogen laver et "map" til hver cylinder på en SV ?? Hvad hulen er formålet med dette ??
De er vel ret ens....  :huh: :huh: :huh:

Ja cylindrene er ret ens men fx udstødningens udformning er forskellig og det har også indvirkning...

Det var faktisk dér jeg ville hen fra starten af denne tråd.
Jeg tror mapningen kan gøres bedre end med en PC3, men det er ikke min mening at starte en "religionskrig"  :wink:

Jamen det kan det skam også sagtens, en powercommander er lidt forsinket fordi at den jo lige skal modtage data fra den originale styreboks og så rette dem til inden den sender dem videre til indsprøjtningen.... Du kan skifte hele den originale boks til en som kan uendelig meget mere end den originale og som du kan indstille på kryds og tværs - det eneste problem er at sådan en fætter koster mega mange knapper.... tror dog faktisk kun at de findes til GSX-R o.l.

Jeg kan ikke lige finde noget link men jeg har set noget Yoshimura box til GSX-R serien og det var 2000€ og højere....  :puke: