Forfatter Emne: Er en SV den rigtige MC for mig?  (Læst 3776 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Er en SV den rigtige MC for mig?
« Dato: August 20, 2007, 12:29:43 am »
Hej alle..

Jeg har i ca 1½ år kørt rundt på min første mc, en GS500 fra 1998. Eftersom jeg bliver 21 til oktober, ku jeg godt tænke mig en ny mc. Jeg synes at SV-serien, især SV1000, er en rigtig fed mc. Men er den noget for mig? Jeg synes sådan set at GS500 er fin nok, men lidt for tam.. Derfor falder valget på en SV1000, fordi jeg synes den er flot, og ikke alt for dyr, og har pænt mange kræfter. Jeg kan godt lide lyden af en V-motor, men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg mere er til rigtige racere.. Jeg synes at racerne er de fedeste, men af praktiske årsager, siddestilling på længere ture osv, lokker SV1000. Men er der noget specielt jeg skal være opmærksom på med den? Hvis vi ser bort fra forsikringen, som er dyr for en 20-årig knægt, som mig :p Hvad siger I, er I glade for jeres SV'ere, og er der MC'er i hellere vil ha, fx Ducatier eller andre dyre(ere) MCer? Er det helt forkert når jeg siger at SV1000 er en konkurrent til dyre, italianske V-motor cykler? Der går nok nogle år før jeg har råd til den, men man har da lov til at drømme  :wink:
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #1 Dato: August 20, 2007, 08:19:10 am »
SV 1000 lyder som et godt valg udfra dine krav/ønsker

Der er nok et par SV1000 ejere herinde der vil kunne give mere grundig info omkring valget. Dog ved jeg at i forhold til forsikring, så kan det være en fordel for dig at vælge en N model, da den i mange forsikringsselskber er meget billigere end S modellen.


Trevize

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
  • bike: SV650SK6
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #2 Dato: August 20, 2007, 08:24:43 am »
Jeg kan ikke sige så meget andet end hvad luske allerede har sagt, men det skulle da lige være om sidestillingen. SV'eren har en forholdvis aggresiv stilling sammenlignet med andre sportstourere. Måske ikke helt som på en fuldblodsracer, men det er tæt på.(Ellers er der jo altid tilbagerykkersæt og lign.)
"Brannigan's Law is like Brannigan's love, hard and fast."

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #3 Dato: August 20, 2007, 08:50:52 am »
Hvis du er i tvivl, så prøv dem du selv nævner. Vær pågående hos forhandleren og stå med pengene i hånden - så skal de nok give en prøvetur.

En MC bør og SKAL have evnen til at få smilet frem på dine læber hver gang du sætter dig op på den, og give dig den der inderlige barnlige glæde ved at køre ud i landskabet på ryggen af den. Har eller kan den ikke det, så har du valgt forkert, efter min bedste overbevisning...

Jeg er dog ikke i tvivl om at du vil se en SV1000 som noget nyt og spændende når du kommer fra en GS500, samt forsikringspriser og tilgængelighed af info omkring den (som f.eks her på siden) absolut taler til dens fordel.

Jeg er til nøgne MC'er, og har selv en nøgen SV1000 og du skal være velkommen til at prøve min hvis du kommer forbi Roskilde en dag i nær fremtid.  :)
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #4 Dato: August 20, 2007, 08:57:08 am »
Jeg ejer selv en SV1000 (N) og er meget tilfreds med den. Sædet er ikke af den behagelige type så man gider ikke køre mere end 1-1½ time før man er så øm bagi. Dog skal det her nævnes at jeg har skiftet fodhvilerkonsollerne ud på min.

Positive ting ved en SV1000 : Pragtfuld motor med rigelig kræfter, Sidder oprejst som er rart sålænge man ikke kører over 130, gode bremser, god affjedring som kan stilles til ens eget behov. Billig forsikring.

Negative ting ved en SV1000 : Ikke specielt sjov at køre på, Lidt voldsom motor som overrasker ind imellem, Dårlige spejle. Bremserne som skal renses hvert år for at virke godt.

Og til sidst... ville jeg vælge samme cykel igen... Tror jeg ikke, det blev nok en CBR600rr istedet  :blink:

tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Damage

  • Gæst
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #5 Dato: August 20, 2007, 09:26:36 am »
Jeg har en SV1000S K6 og jeg er meget glad for den.

+ Rigtig god motor med et rigtigt godt moment
+ OK bremser
+ Siddestilling er god (min mening, 170 cm)
+ Lyset er godt
+ Ingen vibrationer i spejle
+ Rigtig fed lyd
+ Pris!

- Elendig affjedring! (Skift til Hyperpro kit, så bliver det rigtig godt)
- En del motor vibrationer
- Dårlig konstrueret forskærm, forreste cylinder er alt for udsat for regn...og det giver tændingsproblemer.



Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #6 Dato: August 20, 2007, 09:53:13 am »
Jeg ejer selv en SV1000 (N) og er meget tilfreds med den. Sædet er ikke af den behagelige type så man gider ikke køre mere end 1-1½ time før man er så øm bagi. Dog skal det her nævnes at jeg har skiftet fodhvilerkonsollerne ud på min.

Positive ting ved en SV1000 : Pragtfuld motor med rigelig kræfter, Sidder oprejst som er rart sålænge man ikke kører over 130, gode bremser, god affjedring som kan stilles til ens eget behov. Billig forsikring.

Negative ting ved en SV1000 : Ikke specielt sjov at køre på, Lidt voldsom motor som overrasker ind imellem, Dårlige spejle. Bremserne som skal renses hvert år for at virke godt.

Og til sidst... ville jeg vælge samme cykel igen... Tror jeg ikke, det blev nok en CBR600rr istedet  :blink:



1. Skift til GEL sæde - kig på mit.  :)

2. Voldsom motor? Jeg tror man skal lede længe efter en mere brugbar effektudvikling - men ja den er klart mere gods-lokomotiv-agtig end en 650'er.  :)

3. Jamen så er du jo også til sportscykler.  :)
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #7 Dato: August 20, 2007, 10:20:47 am »
Jeg ejer selv en SV1000 (N) og er meget tilfreds med den. Sædet er ikke af den behagelige type så man gider ikke køre mere end 1-1½ time før man er så øm bagi. Dog skal det her nævnes at jeg har skiftet fodhvilerkonsollerne ud på min.

Positive ting ved en SV1000 : Pragtfuld motor med rigelig kræfter, Sidder oprejst som er rart sålænge man ikke kører over 130, gode bremser, god affjedring som kan stilles til ens eget behov. Billig forsikring.

Negative ting ved en SV1000 : Ikke specielt sjov at køre på, Lidt voldsom motor som overrasker ind imellem, Dårlige spejle. Bremserne som skal renses hvert år for at virke godt.

Og til sidst... ville jeg vælge samme cykel igen... Tror jeg ikke, det blev nok en CBR600rr istedet  :blink:



1. Skift til GEL sæde - kig på mit.  :)

2. Voldsom motor? Jeg tror man skal lede længe efter en mere brugbar effektudvikling - men ja den er klart mere gods-lokomotiv-agtig end en 650'er.  :)

3. Jamen så er du jo også til sportscykler.  :)

GEL sæde er måske vejer frem hvis man kører lange ture

Effekt udviklingen er fantastisk på en SV1000 men husk, bagdækket skal kunne følge med  :wink:

Jeg har kørt Sports maskiner før og kan stadig blive imponeret over deres fantastiske køre egenskaber men jeg skal ikke væk fra Nøgen-maskiner foreløbig, Det er for fedt  :D :D
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #8 Dato: August 20, 2007, 10:48:59 am »
Jeg skiftede fra en GS500F til en SV1000 i April i år...

Jeg har fået den forsikret hos IF i forbindelse med deres samarbejde med Suzuki og betaler 6500 om året med kasko og er 27 år gammel. Mit gamle selskab Runa ville have 12.500 for samme cykel men med højere selvrisiko.

Hvis du skal have en cykel som er en decideret superbike skal du som du nok ved regne med at blive flået i forsikring!

En anden fordel ved SV1000'eren er at den er billig i vedligehold. Man kan sende den til 12.000km eftersyn for under 2000kr med timer og reservedele. Det er de færreste supersport maskiner som kan hamle op med det.

I forlængelse af springet fra GS500'eren til SV1000'eren kan jeg blot kommentere at jeg er fuldt ud tilfreds med mit skift. Jeg havde samme opfattelse af GS'eren som dig. SV'eren var en lille smule skræmmende i starten og man skal passe rimeligt meget på at man ikke betjener den med samme skødesløshed på gassen som en GS'er. I modsætning til GS'eren sker der nemlig en del på SV'eren! En anden grundlæggende ting er også at SV'eren (på trods af kommentarer om affjedring og bremser) er MEGET mere tillidsvækkende end GS'eren. Så ligemeget hvad - så vil du opleve en enorm forskel i køreoplevelsen hvis du skifter. Eventuelle opgraderinger ville udelukkende forbedre dette faktum yderligere.

Jeg har en S'er og havde også en GS'er med kåbe... Den eneste årsag til at jeg ville vælge en N'er skulle være for at spare penge. Jeg er enormt glad for kåben på længere ture!

Du skal dog være forberedt på at benzinøkonomien får sig et gevaldigt drag over nakken. Min km/l er mere eller mindre halveret. Men det kommer jo heller ikke som en overraskelse når man fordobler motorstørrelsen og tredobler ydelsen.

Hvis du har andre spørgsmål skal du være velkommen til at skrive en PM!

Mvh. Jakob
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Blinklys

  • Gæst
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #9 Dato: August 20, 2007, 10:53:44 am »
Jeg har også haft en GS500 før og jeg har en SV650 i dag. Jeg synes der er en verden til forskel, selvom det kun var et "lille" spring på 150 kubik og 25 hk. Så mon ikke en SV1000 vil føles som en ganske pæn opgradering for dig :wink:

Har du kigget på Suzuki MC Forsikring? Så vidt jeg lige kan se, så kan du få forsikret en SV1000'er for imellem 6600.- og 8800.- afhængig af hvor du bor :)

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #10 Dato: August 20, 2007, 11:52:03 am »
Sv1000S er til prisen, en rigtig fin maskine. Efter lidt ændringer så som affjedring og gearing, spiller den  :orkester:

GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #11 Dato: August 20, 2007, 12:00:15 pm »
GEL sæde er måske vejer frem hvis man kører lange ture

Hvorfor kun på lange ture?

Man sidder mere fast på det end på standard sædet, da det har noget rilleværk på overfladen.
Det er ikke så blødt som folk tror - er ca den reaktion jeg får fra alle der prøver min.
Jeg har flere gange kørt 100km små veje på en eftermiddag på en lånt SV1000S, og tro mig når jeg siger at jeg aldrig ville drømme om at køre med et std sæde igen eller køre på andet end min nøgen-model. (sidstnævnte er jo smag/behag)  :)

Sv1000S er til prisen, en rigtig fin maskine. Efter lidt ændringer så som affjedring og gearing, spiller den  :orkester:

GD

Enig!!

Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

pingo

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 503
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #12 Dato: August 20, 2007, 01:16:42 pm »
tak for jeres svar..

så vidt jeg ka læse, er SV'en højst sandsynligt den mc jeg leder efter. Jeg synes den fylder et hul mellem racer-cyklerne, og så de tocylindrede "standard-maskiner".. Jeg kan godt lide at den er lidt speciel, i det henseende.

Jeg vil, med Suzuki's forsikring skulle betale 8800.. I øjeblikket betaler jeg 5k for min GS500, men har tidligere betalt 10k hos IDA.

Nu skal jeg foreløbig skovle nogle penge sammen, så jeg har råd til at vælge og vrage mellem de forskellige typer der nu engang kommer på markedet til den tid. Jeg har bestemt mig for, at den næste mc jeg køber, skal være ny, og ikke brugt. Jeg synes ikke man får så stort afslag i prisen, som man kunne tænke sig, og det er federe at have en ny..

Så må vi se, om jeg til den tid, vil have en sv, eller om der er kommet en eller anden skummel, ny model, der får mig til at komme i bukserne :wink:
sv1000s 2003, hyperpro, tankpad

Brian Lund

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 435
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #13 Dato: August 20, 2007, 02:04:13 pm »
Angående sædet så har jeg 113km hver vej på arbejde og de bliver kørt på SV'en hver dag og jeg har kun det originale sæde. Det har endnu ikke været et problem.
SV1000S K6 - blå.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Er en SV den rigtige MC for mig?
« Svar #14 Dato: August 20, 2007, 02:28:11 pm »
tak for jeres svar..

så vidt jeg ka læse, er SV'en højst sandsynligt den mc jeg leder efter. Jeg synes den fylder et hul mellem racer-cyklerne, og så de tocylindrede "standard-maskiner".. Jeg kan godt lide at den er lidt speciel, i det henseende.

Jeg vil, med Suzuki's forsikring skulle betale 8800.. I øjeblikket betaler jeg 5k for min GS500, men har tidligere betalt 10k hos IDA.

Nu skal jeg foreløbig skovle nogle penge sammen, så jeg har råd til at vælge og vrage mellem de forskellige typer der nu engang kommer på markedet til den tid. Jeg har bestemt mig for, at den næste mc jeg køber, skal være ny, og ikke brugt. Jeg synes ikke man får så stort afslag i prisen, som man kunne tænke sig, og det er federe at have en ny..

Så må vi se, om jeg til den tid, vil have en sv, eller om der er kommet en eller anden skummel, ny model, der får mig til at komme i bukserne :wink:

Nu hvor du står i den situation at du skal "skrabe penge sammen" for at få råd til cyklen vil jeg på det kraftigste anbefale at du genovervejer din holdning til ny/brugt.

Jeg købte min SV1000S brugt. Den var 2 år gammel og havde 8000 km på klokken og havde fuld servicebog. Den står som ny og det eneste jeg har monteret er PowerCommander (se min profil på MotorcykelGalleriet - følg link i min footer). Resten af udstyret var monteret da jeg købte den!

Jeg købte den af en forhandler hvor den stod til 110.000kr. Jeg ringede derned og sagde at jeg havde 100.000 kr som jeg kunne lægge med det samme og så ville jeg selv sætte plader på den (så de sparer papirarbejdet). Det gik de med til og jeg fik en LÆKKER SV'er med udstyr for omkring 10.000kr på (ex. arbejdsløn) til 100.000 lige ud.

Med andre ord skal du også overveje at du kommer til at bruge en del penge på lir til en ny cykel. Det er som regel DER du sparer de store penge ved at købe en som er lettere brugt men allerede gejlet og kørt til. Forhandlerne er desuden mere interesserede i at sælge nye maskiner og er derfor tilbøjelige til at give gode rabatter på de maskiner de får ind som en genpart i et ny-køb.

Hvis du financierer maskinen med et lån skal du også være opmærksom på at cyklen taber en del i værdi når den triller over kantstenen. Det kan komme til at betyde noget når du en dag sælger cyklen og håber på at kunne indfri lånet med pengene fra salget. Så hellere væbne sig med tålmodighed og gøre en god brugt-handel.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4