Forfatter Emne: Virker rygskjoldet?  (Læst 12904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #30 Dato: August 15, 2007, 02:03:13 pm »
hvad er så jeres mening omkring rygskjold indbygget i jakken vs. eksempelvis dainese wave.
Jeg har selv det sidstnævnte, men har kørt med det i nu 3 mdr. og har stadig ikke vænnet mig til hvor ubekvemt det sidder :(
I min arleness læderjakke er der plads til et indbygget.... men bør jeg skille mig af med det gamle og finde et der passer til jakken?  :|

Det der er indbygget i jakken er ikke 5 potter pis værd ! ... i bedste fald kan det bruges som underlag når du skal tage mavebøjninger for at forhindre en spirende ølvom ;-)
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Larsen

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 125
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #31 Dato: August 15, 2007, 02:56:00 pm »
Citér
Altså man bliver ikke sjask våd på ryggen..

Jo man gør.. :brok: :brok: Men jeg vil stadig ikke skifte det ud med et andet, for det sidder godt  :thumbsup:
Dialog er sidste udvej, når alle voldelige muligheder er udtømte, og det er de sjældent !!

LSJ

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 366
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #32 Dato: August 15, 2007, 03:20:32 pm »
Synes selv jeg har fundet en god rygbeskyttelse.
Det er er Dainese vest, det er lavet foran af noget elsastisk materiale, og lynes foran. Der er ligeledes hårdt skum ved kraveben og ribben, sådan noget der tager et stykke tid om at presses sammen og ekspandere igen. Selve rygskjoldet dækker fint, og der er også en smule skum ved nakken, men selve den håde del af beskyttelsen starter først mellem skuldrene.
Tror den hedder Gillet, eller noget i den dur. Synes det virker kanon, og mærker slet ikke jeg har det på. Måske en smule sved, men det er det!!!!! Og hvis det er pissevarmt, kan man køre med det uden at have t-shirt på!!! Dem der kommer til træffet kan jo bare se sprøge prøve!!!

Blå SV1000S med
Typhoon Ti potter, pipercross stage II filter, og powercomander III USB, Double bobble, fuldkåbe, hugger, ermax sædebund og miniblink.

Hvis røvhuller havde vinger, var min arbejdsplads en lufthavn

Ulvehaar

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 304
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #33 Dato: August 15, 2007, 05:48:52 pm »
Jeg kører men Dainese jakke med et af de udskældte zip-in rygskjold, og jeg er faktisk godt tilfreds. M.h.t. at det skulle glide rundt ved styrt, så skulle man måske vælge jakken et nummer mindre, ved det ikke for er ikke væltet, men som tråden startede med at konstatere, så er det svært at finde dokumentation for hvad der virker, hvis noget. Indtil det modsatte er bevist, så finder jeg det svært at tro, at et respekteret mærke som Dainese producerer og sælger rygskjolde som er decideret farlige eller ikke beskyttter det mindste.

Den primære årsag til mit valg var dog, at jeg kender mig selv godt nok til at vide at jeg ville lade et "rigtigt" rygskjold hænge derhjemme på mindre ture. Hellere være rimelig beskyttet hele tiden, end være ordentlig beskyttet nogen gange, og slet ikke andre gange. Det var min logik. Har dog planer om at købe et rigtigt rygskjold senere, til brug ved evt. banedage eller længere ture/ferier.
Jacob - Amager - Between bikes - Tidligere: Suzuki SV650S K5, Kawasaki Z1000 '03, Suzuki SV1000 K6

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #34 Dato: August 15, 2007, 10:57:22 pm »
Citér
Altså man bliver ikke sjask våd på ryggen..

Jo man gør.. :brok: :brok: Men jeg vil stadig ikke skifte det ud med et andet, for det sidder godt  :thumbsup:
:innocent: nå, men godt at du er tilfreds med det...  :D

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #35 Dato: August 15, 2007, 11:07:43 pm »


Den primære årsag til mit valg var dog, at jeg kender mig selv godt nok til at vide at jeg ville lade et "rigtigt" rygskjold hænge derhjemme på mindre ture. Hellere være rimelig beskyttet hele tiden, end være ordentlig beskyttet nogen gange, og slet ikke andre gange. Det var min logik. Har dog planer om at købe et rigtigt rygskjold senere, til brug ved evt. banedage eller længere ture/ferier.

Undskyld, men jeg synes det er en latterlig mening at have... Jeg vil da hellere være ordentlig beskyttet hele tiden end kun engang imellem.... Tror du ikke der kan ske noget på de mindre ture.??? eller hvad.. Jeg fatter ikke at man har den indstilling.. Det er sgu da din ryg det går ud over.. ... Det kan være din førlighed det går ud over.. Ville du ikke fortryde din røv i laser hvis der skete noget fordi du har den mening at du kender dig selv godt nok til at vide at du ville lade et " rigtigt" skjold hænge hjemme på mindre ture... Det kan godt være at der ikke er dokumentation for om et skjold virker som der forskrives... Men nu har man hørt om så mange hvor de og lægerne siger efter en ulykke - godt at du havde rygskjold på..
Seriøst... køb det rygskjold og brug en uge på at kører med det hver dag... så glemmer du ikke at tage det på mere.. Det bliver en del af dig... og brug det ikke kun ved banedage eller længere ture.. MEN ALTID - hæng det sammen med din jakke...  eller din hjelm... så husker du det. :D :D

Sikkerhed frem for alt.

amagerdk

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 684
    • www.amagerdemons.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #36 Dato: August 15, 2007, 11:47:27 pm »


Den primære årsag til mit valg var dog, at jeg kender mig selv godt nok til at vide at jeg ville lade et "rigtigt" rygskjold hænge derhjemme på mindre ture. Hellere være rimelig beskyttet hele tiden, end være ordentlig beskyttet nogen gange, og slet ikke andre gange. Det var min logik. Har dog planer om at købe et rigtigt rygskjold senere, til brug ved evt. banedage eller længere ture/ferier.

Undskyld, men jeg synes det er en latterlig mening at have... Jeg vil da hellere være ordentlig beskyttet hele tiden end kun engang imellem.... Tror du ikke der kan ske noget på de mindre ture.??? eller hvad.. Jeg fatter ikke at man har den indstilling.. Det er sgu da din ryg det går ud over.. ...

Undskyld, men hvorfor er det en latterlig mening? Manden er ærlig omkring sin brug af udstyr, og så er det latterligt at han tilkendegiver det?
Det han beskriver giver sku da netop mening... har det selv på samme måde. Mit rygskjold "glemmer" jeg simpelthen at tage på ofte når jeg kun lige skal et smut ned af gaden, men jakken har jeg altid på. Ergo ville det gennemsnitlige brug af rygskjold i mit tilfælde øges kraftigt.

Så kan man så begynde at snakke om at man/vi/os som glemmer udstyr til tider er ubetænktsomme og burde være klogere. Men faktum er nu en gang som den er, og det kan være svært at ændre på, ligesom det heller ikke altid er ligetil at stoppe med at ryge selvom det er usundt og dræber en i den lange ende.

dr.smoller

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 15
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #37 Dato: August 15, 2007, 11:55:28 pm »
Tak for de mange replies! Jeg har ikke rigtig fået svar på mit spørgsmål, men det var en god diskussion. Og det er da værdifuldt at høre om de styrt hvor man har kunnet mærke, at skjoldet har taget fra. Der var tilmed én, der meget præcist formulerede at 'så længe det ikke er bevist, at rygskjoldet er skadeligt at køre med' bør man bruge det. Det er jeg helt enig i, da det intuitivt jo giver god mening at køre med et skjold på ryggen når man udsætter sig selv for fare.
Tilgengæld er jeg lidt skuffet over, hvor megen harme der er blevet luftet over for dem, der erkender at være lidt inkonsekvente i brugen af sikkerhedsudstyr. Jeg ved godt, jeg gør mig upopulær ved at sige det, men hvis man virkelig mente

Citér
Sikkerhed frem for alt

og var parat til at tage konsekvensen, så burde man jo slet ikke køre på motorcykel. Overdødeligheden for motorcyklister er yderst veldokumenteret.

Lidt ligesom den ene ryger, der skælder den anden ud, fordi han ryger cigaretter uden filter!

Lad bare de vrede svar regne ned over mig...


Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #38 Dato: August 16, 2007, 12:06:44 am »

Lad bare de vrede svar regne ned over mig...



Det ser jeg ingen grund til.

Folks mening er 100% deres egen - det er jo det en debat går ud på - udveksling af meninger.  :)
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

SilVer

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 193
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #39 Dato: August 16, 2007, 01:50:25 am »
Smoller det er en ret interessant artkikel du citerer.
Er du sikker på at hyperflexion i dette tilfælde betyder foroverbøjning? kan det ikke ligevel være bagover?
"There are three sports in the world - bullfighting, mountain climbing and motor racing. The rest are merely games" - Ernest Hemingway

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #40 Dato: August 16, 2007, 01:59:12 pm »


Den primære årsag til mit valg var dog, at jeg kender mig selv godt nok til at vide at jeg ville lade et "rigtigt" rygskjold hænge derhjemme på mindre ture. Hellere være rimelig beskyttet hele tiden, end være ordentlig beskyttet nogen gange, og slet ikke andre gange. Det var min logik. Har dog planer om at købe et rigtigt rygskjold senere, til brug ved evt. banedage eller længere ture/ferier.

Undskyld, men jeg synes det er en latterlig mening at have... Jeg vil da hellere være ordentlig beskyttet hele tiden end kun engang imellem.... Tror du ikke der kan ske noget på de mindre ture.??? eller hvad.. Jeg fatter ikke at man har den indstilling.. Det er sgu da din ryg det går ud over.. ...

Undskyld, men hvorfor er det en latterlig mening? Manden er ærlig omkring sin brug af udstyr, og så er det latterligt at han tilkendegiver det?
Det han beskriver giver sku da netop mening... har det selv på samme måde. Mit rygskjold "glemmer" jeg simpelthen at tage på ofte når jeg kun lige skal et smut ned af gaden, men jakken har jeg altid på. Ergo ville det gennemsnitlige brug af rygskjold i mit tilfælde øges kraftigt.

Så kan man så begynde at snakke om at man/vi/os som glemmer udstyr til tider er ubetænktsomme og burde være klogere. Men faktum er nu en gang som den er, og det kan være svært at ændre på, ligesom det heller ikke altid er ligetil at stoppe med at ryge selvom det er usundt og dræber en i den lange ende.


Han har da selvfølgelig lov til at have sin mening.. og det har du også.. og jeg... Og jeg kan altså ikke forstå at man "glemmer" at tage det seperarte skjold på hvis det alligevel hænger sammen med jakken. Så må det jo være fordi man ikke gider at tage det på.. Dovenskab.

Det skjold der sidder i ryggen er altså ikke meget værd.. Det har en lille flade at modtage et stød på... hvor det seperarte skjold har en længere flade at fordele hele slaget/stødet på.. Min mening : kør med seperart.. det er altså ikke så svært at huske.. Det kan gøres nemmere at huske at tage på hvis du tager dit jakkeskjold ud.. og gemmer væk :D

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #41 Dato: August 16, 2007, 02:28:43 pm »
Ingen tvivl om at skjoldet er en god ting, bare man ikke tror at man nærmest er usårlig - hvis man har det på.
Det er et rygskjold og ikke en supermands-dragt.

Jeg kan, som dr smoller, heller ikke rigtig finde info om det. Man skal bare huske at i et uheld hvor man med kroppen rammer diverse ting (vejskilte,biler,træer osv), er det enorme kræfter vi taler om - selv ved relativt lave hastigheder. Og kroppen er en ret skrøbelig ting.

Men ved en kuretur hen af vejen i "motoGP style" vil et godt rygskjold virkelig gøre en forskel...er jeg overbevist om.

Mvh
GD

CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

amagerdk

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 684
    • www.amagerdemons.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #42 Dato: August 16, 2007, 04:11:45 pm »


Den primære årsag til mit valg var dog, at jeg kender mig selv godt nok til at vide at jeg ville lade et "rigtigt" rygskjold hænge derhjemme på mindre ture. Hellere være rimelig beskyttet hele tiden, end være ordentlig beskyttet nogen gange, og slet ikke andre gange. Det var min logik. Har dog planer om at købe et rigtigt rygskjold senere, til brug ved evt. banedage eller længere ture/ferier.

Undskyld, men jeg synes det er en latterlig mening at have... Jeg vil da hellere være ordentlig beskyttet hele tiden end kun engang imellem.... Tror du ikke der kan ske noget på de mindre ture.??? eller hvad.. Jeg fatter ikke at man har den indstilling.. Det er sgu da din ryg det går ud over.. ...

Undskyld, men hvorfor er det en latterlig mening? Manden er ærlig omkring sin brug af udstyr, og så er det latterligt at han tilkendegiver det?
Det han beskriver giver sku da netop mening... har det selv på samme måde. Mit rygskjold "glemmer" jeg simpelthen at tage på ofte når jeg kun lige skal et smut ned af gaden, men jakken har jeg altid på. Ergo ville det gennemsnitlige brug af rygskjold i mit tilfælde øges kraftigt.

Så kan man så begynde at snakke om at man/vi/os som glemmer udstyr til tider er ubetænktsomme og burde være klogere. Men faktum er nu en gang som den er, og det kan være svært at ændre på, ligesom det heller ikke altid er ligetil at stoppe med at ryge selvom det er usundt og dræber en i den lange ende.


Han har da selvfølgelig lov til at have sin mening.. og det har du også.. og jeg... Og jeg kan altså ikke forstå at man "glemmer" at tage det seperarte skjold på hvis det alligevel hænger sammen med jakken. Så må det jo være fordi man ikke gider at tage det på.. Dovenskab.

Det skjold der sidder i ryggen er altså ikke meget værd.. Det har en lille flade at modtage et stød på... hvor det seperarte skjold har en længere flade at fordele hele slaget/stødet på.. Min mening : kør med seperart.. det er altså ikke så svært at huske.. Det kan gøres nemmere at huske at tage på hvis du tager dit jakkeskjold ud.. og gemmer væk :D

altså jeg ved ikke hvor folk har fra at jeg har et indbygget rygskjold... jeg overvejer at anskaffe mig et :)

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #43 Dato: August 16, 2007, 05:25:52 pm »
Ingen tvivl om at skjoldet er en god ting, bare man ikke tror at man nærmest er usårlig - hvis man har det på.
Det er et rygskjold og ikke en supermands-dragt.

Jeg kan, som dr smoller, heller ikke rigtig finde info om det. Man skal bare huske at i et uheld hvor man med kroppen rammer diverse ting (vejskilte,biler,træer osv), er det enorme kræfter vi taler om - selv ved relativt lave hastigheder. Og kroppen er en ret skrøbelig ting.

Men ved en kuretur hen af vejen i "motoGP style" vil et godt rygskjold virkelig gøre en forskel...er jeg overbevist om.

Mvh
GD



Nej man er ikke usårlig... Og man kan altså også godt brække ryggen selv om man har det på...men det hjælper i mange "småulykker" som desværre også kan være slemme nok....

Trevize

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
  • bike: SV650SK6
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #44 Dato: August 16, 2007, 06:08:11 pm »
Uanset hvad pokker vi så end gør, så er vi ikke udødelige. Så det bedste vi kan gøre for at sikre os selv at at bruge det udstyr der er os tilgængeligt. Ikke at bruge det er imo at spille hazard med sit eget helbred.
"Brannigan's Law is like Brannigan's love, hard and fast."