Forfatter Emne: Virker rygskjoldet?  (Læst 12915 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

amagerdk

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 684
    • www.amagerdemons.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #15 Dato: August 15, 2007, 12:28:18 am »
Jeg har selv det sidstnævnte, men har kørt med det i nu 3 mdr. og har stadig ikke vænnet mig til hvor ubekvemt det sidder :(
Et nærliggende spørgsmål: sidder det som det er tiltænkt...? Hvad gør at det sidder ubekvemt?

Hygge

sku svært at beskrive,, men det kryber op er vidst mest nærliggende svar jeg kan komme på

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #16 Dato: August 15, 2007, 12:32:53 am »
Jeg har selv det sidstnævnte, men har kørt med det i nu 3 mdr. og har stadig ikke vænnet mig til hvor ubekvemt det sidder :(
Et nærliggende spørgsmål: sidder det som det er tiltænkt...? Hvad gør at det sidder ubekvemt?

Hygge

sku svært at beskrive,, men det kryber op er vidst mest nærliggende svar jeg kan komme på
Altså op i nakken? For det må det ikke - du må ikke kunne ramme det med hjelmen når du lægger hovedet tilbage. Du kan brække nakken på det (har jeg hørt), hvis du skulle være så uheldig at styrte, og så er vi jo lige vidt...
For at undgå det kryber op i nakken skal du sørge for at bruge nyrebeltet rigtigt. Det skal sidde ved nyren, og ikke på maven :D I starten satte jeg det henover maven/navlen, men det sidder meget bedre når det placeres under vommen.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Jacob

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 325
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #17 Dato: August 15, 2007, 08:38:47 am »
hvad er så jeres mening omkring rygskjold indbygget i jakken vs. eksempelvis dainese wave.
Jeg har selv det sidstnævnte, men har kørt med det i nu 3 mdr. og har stadig ikke vænnet mig til hvor ubekvemt det sidder :(
I min arleness læderjakke er der plads til et indbygget.... men bør jeg skille mig af med det gamle og finde et der passer til jakken?  :|

Jeg er af den holdning at hvis man skal køre med rygbeskytter, så skal det også sidde stramt til ryggen for at virke.
Jeg har hørt historier om rygskjold der er placeret i jakken der har gjort mere skade end gavn, fordi jakken ved et styrt vil vride sig rundt om overkroppen pga friktionen mod asfalten. Dermed vil rygskjoldet naturligvis ikke sidde i den position den er tiltænkt, men tvært om vil skjoldets kanter kunne medføre trykskader på vitale dele af ryggen.
Kører selv med separat rygskjold, og ..enig, jeg syntes også den kunne være designet mere ergonomisk. Håber jeg vænner mig til den en dag.  ....Tror egentlig det er varmen der generer mest....  :tongue:
SV650SAK7  -  Candy Sonoma Red  -  Mivv-titanium  -  F.Fabbri DB  -  Fuelfriend  -  SpyBall
Nu med hjemmelavede ridser...

Trevize

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
  • bike: SV650SK6
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #18 Dato: August 15, 2007, 09:00:22 am »
Varmen generer mig ikke må jeg erkende. Personligt så jeg gerne at mere sikkerhedsudstyr blev lovpligtigt at køre med men det virker måske så helligt igen. Jeg er dog af den overbevisning at hvis alle kørerer altid brugte fuldt udstyr så ville antallet af dræbte og tilskadekomne falde.
"Brannigan's Law is like Brannigan's love, hard and fast."

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #19 Dato: August 15, 2007, 09:14:59 am »
Jeg kører med Dainese Wave - og indtil nogen kan bevise at det er direkte dumt, så fortsætter jeg. Den er ikke ret varm og sidder ret godt på min lange rygsøjle - men den skal altså ned i bukserne og bæltet skal sidde rimeligt stramt for at den ikke flytter sig.

Da jeg var på mestersvinger, var der en anden deltager som havde sådan en her på: http://www.leatt-brace.com/

Det virker umiddelbart ikke som nogen specielt besværlig løsning.

Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Lasse1982

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 561
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #20 Dato: August 15, 2007, 09:32:56 am »
Jeg har et men køre aldrig med det. Netop pga det "smutter" helt op i nakken.

Måske fordi jeg ikke bære det rigtigt... Så hvis der er nogle med gode råd så er de meget velkommen.
« Senest Redigeret: August 15, 2007, 10:10:06 am af lsp_dk »
Lasse
Yamaha SZR660 (Solgt 2007)
Suzuki SV650S K6 (Solgt 2008)
Yamaha SZR660 (Solgt 2012)

Capone

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1590
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #21 Dato: August 15, 2007, 09:39:36 am »
Jeg har et men køre aldrig med det. Netop pga det "smutter" helt op i nakken.

Kan det også bruges som kyskhedsbælte??? Sorry, kunne ikke lade være.  :D



Dette er en saglig diskussion om beskyttelsesudstyr. Mit indlæg kan slættes af Admin!

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #22 Dato: August 15, 2007, 12:07:20 pm »
rygskjoldet beskytter dig ikke mod bøjning af ryggraden eller lignende uheldig situation man kan komme i ved et frontalt sammenstød med et eller andet.. men jeg ved godt hvad jeg vil sætte pris på at have på, når men kommer glidene på ryggen hen ad asfalten, og så evt lige glider henover en kansten eller andet godt..  der vil rygskjoldet formodentlig til at du ikke får smadret rygsjøjlen.

og nej du ser ikke dum ud med rygskjold på en cafe... du ser fornuftig ud, og ligner en der ved hvad du laver..   Dem der ser dumme ud, er dem der kører uden sikkerheds udstyr.

Kan ikke siges bedre.... Godt Luske... :respekt: - Jeg kører altid med rygskjold... Har jeg glemt at tage det på så opdager jeg det meget hurtigt og vender om for at tage det på.. Kør altid med rygskjold...

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #23 Dato: August 15, 2007, 12:11:22 pm »
hvad er så jeres mening omkring rygskjold indbygget i jakken vs. eksempelvis dainese wave.
Jeg har selv det sidstnævnte, men har kørt med det i nu 3 mdr. og har stadig ikke vænnet mig til hvor ubekvemt det sidder :(
I min arleness læderjakke er der plads til et indbygget.... men bør jeg skille mig af med det gamle og finde et der passer til jakken?  :|

Min mening:

Du bør skille dig af med det der sidder i jakken og købe et seperart rygskjold. Det der sidder i jakken er kort og dækker ikke din ryg i samme omfang som et seperart gør.. Og faktisk skal det sidde så tæt på kroppen som overhovedet muligt.. En tynd t-shirts indenunder, og skal man have trøje på , så skal den være udenpå skjoldet.. for i tilfælde af uheld så bliver den siddende jo tættere på kroppen den sidder.. Hvis det altså skal være helt korrekt..
« Senest Redigeret: August 15, 2007, 12:17:49 pm af Majse »

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #24 Dato: August 15, 2007, 12:15:57 pm »
Jeg har et men køre aldrig med det. Netop pga det "smutter" helt op i nakken.

Måske fordi jeg ikke bære det rigtigt... Så hvis der er nogle med gode råd så er de meget velkommen.

Det er for stort... En knytnæve fra øverste ryghvirvel og ned skal toppen af skjoldet ramme.. Og det må ikke gå ned over din revne mellem ballerne ( groft sagt ) for når du sætter dig på cyklen rammer skjoldet sæddet og bliver skubbet op mod din nakke... Så umiddelbart vil jeg sige det er for langt... ca. en knytnæve fra dit haleben må det max være i længden.
« Senest Redigeret: August 15, 2007, 12:18:47 pm af Majse »

Flemming L

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1301
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #25 Dato: August 15, 2007, 12:17:20 pm »
Købte Wave samme dag som jeg købte min MC.
Havde fået det anbefalet af en god ven som ikke kører uden. Specielt ikke efter en ordentlig røvtur.

I starten skulle jeg vende mig til det, og "glemte" det fra tid til anden.
I dag føler jeg mig nøgen uden.

Kører stort set altid med hele pakken.

(dog er min jakke møgvarm, så Dainese "netundertrøje" med protektorer står højt på min ønskeseddel til næste år)
SV650S AK47 til gaden
Yamaha R6, 2008 til banen

Lasse1982

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 561
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #26 Dato: August 15, 2007, 01:04:18 pm »
Jeg har et men køre aldrig med det. Netop pga det "smutter" helt op i nakken.

Måske fordi jeg ikke bære det rigtigt... Så hvis der er nogle med gode råd så er de meget velkommen.

Det er for stort... En knytnæve fra øverste ryghvirvel og ned skal toppen af skjoldet ramme.. Og det må ikke gå ned over din revne mellem ballerne ( groft sagt ) for når du sætter dig på cyklen rammer skjoldet sæddet og bliver skubbet op mod din nakke... Så umiddelbart vil jeg sige det er for langt... ca. en knytnæve fra dit haleben må det max være i længden.

Tror at jeg skal ud og prøve et nyt så. Nogle som i kan anbefale?
Lasse
Yamaha SZR660 (Solgt 2007)
Suzuki SV650S K6 (Solgt 2008)
Yamaha SZR660 (Solgt 2012)

Damage

  • Gæst
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #27 Dato: August 15, 2007, 01:37:11 pm »
Jeg har et men køre aldrig med det. Netop pga det "smutter" helt op i nakken.

Måske fordi jeg ikke bære det rigtigt... Så hvis der er nogle med gode råd så er de meget velkommen.

Mange MC læder bukser har to remme indvendig i siden, de bruges til at føre rygskjoldets mave remme
igennem inden det lukkes. Det har jeg i min læder dragt (Berik) og rygskjoldet bliver hvor det skal.
Jeg kører med Spidi rygskjold og er meget glad for det.  :thumbsup:

amagerdk

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 684
    • www.amagerdemons.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #28 Dato: August 15, 2007, 01:49:16 pm »
Jeg har selv det sidstnævnte, men har kørt med det i nu 3 mdr. og har stadig ikke vænnet mig til hvor ubekvemt det sidder :(
Et nærliggende spørgsmål: sidder det som det er tiltænkt...? Hvad gør at det sidder ubekvemt?

Hygge

sku svært at beskrive,, men det kryber op er vidst mest nærliggende svar jeg kan komme på
Altså op i nakken? For det må det ikke - du må ikke kunne ramme det med hjelmen når du lægger hovedet tilbage. Du kan brække nakken på det (har jeg hørt), hvis du skulle være så uheldig at styrte, og så er vi jo lige vidt...
For at undgå det kryber op i nakken skal du sørge for at bruge nyrebeltet rigtigt. Det skal sidde ved nyren, og ikke på maven :D I starten satte jeg det henover maven/navlen, men det sidder meget bedre når det placeres under vommen.

Hygge

det er vommen ikke enig med dig i   :lol:

Majse

  • Medlemshverver
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #29 Dato: August 15, 2007, 01:52:40 pm »
Jeg har et men køre aldrig med det. Netop pga det "smutter" helt op i nakken.

Måske fordi jeg ikke bære det rigtigt... Så hvis der er nogle med gode råd så er de meget velkommen.

Det er for stort... En knytnæve fra øverste ryghvirvel og ned skal toppen af skjoldet ramme.. Og det må ikke gå ned over din revne mellem ballerne ( groft sagt ) for når du sætter dig på cyklen rammer skjoldet sæddet og bliver skubbet op mod din nakke... Så umiddelbart vil jeg sige det er for langt... ca. en knytnæve fra dit haleben må det max være i længden.

Tror at jeg skal ud og prøve et nyt så. Nogle som i kan anbefale?

der er jo mange gode.. Der jeg kender bedst og som jeg selv solgte RIGTIG mange af inde hos Aagesen er Dainese Wave.. Det er ventileret.. Altså man bliver ikke sjask våd på ryggen.. Men den er nu stadig varm at have på.. Men det synes jeg er ok ... Men prøv dig frem... Er du bredskuldret så hold øje med at kanterne ikke presser sig ind i dine skulderblade.. Kan godt genere en hel del.. men prøv dig frem... Held og lykke.