Forfatter Emne: Virker rygskjoldet?  (Læst 12912 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

dr.smoller

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 15
Virker rygskjoldet?
« Dato: August 14, 2007, 12:48:57 pm »
Ja, det gad jeg godt vide.

Jeg skal straks nævne, at jeg selv altid kører med mit glimrende Spyke skjold. Når jeg overvejer at droppe dele af udstyret (det er for varmt/ser dumt ud på café/skal bare lige trille en lille tur i byen… find selv på flere) forestiller jeg mig alligevel mig selv flyvende over køleren på en bil, rammer forruden, fortsætter bagover og lander – på ryggen – på kantstenen. Og så får jeg alligevel lyst til den store påklædning.

Men er det overhovedet dokumenteret, at rygskjoldet beskytter mod skader på hvirvelsøjlen og dermed rygmarven? Det er jo det, vi alle sammen frygter mest.

Jeg har ledt efter dokumentation for det, men uden held. Derimod er det lykkedes mig at finde en videnskabelig artikel hvor man har sammenlignet rygsøjleskader for bilister og motorcyklister mht. hyppighed og lokalisering i rygsøjlen (der jo kan deles op i en hals-del, en bryst-del og en lænde-del). Se følgende uddrag fra artiklen Spinal Injury Patterns Resulting From Car and Motorcycle Accidents (af  Robertson A, Branfoot T. trykt i tidsskriftet Spine, Volume 27(24), 15 December 2002, pp 2825-2830) hvor man har set på skaderne ved 1121 motorcykelulykker:

”Our data support previous smaller studies in identifying the thoracic spine as the most commonly injured region in the motorcyclist and the cervical spine in the car occupant. Thoracic injury in the unrestrained motorcyclist is thought to occur as a result of hyperflexion of the spine on impact with objects. Axial loading is concentrated at the point of maximal flexion and results in injuries predominantly in the midthoracic spine (T4–T7) with T6 reported as the commonest level”.

Det er med andre ord bryst-delen af rygsøjlen der oftest kommer til skade (ikke hals-delen, hvorfor evt. lammelser ikke vil ramme armene). Der står også, at skadesmekanismen menes at være en overdreven fleksion, eller foroverbøjning, af ryggen, hvilket intet rygskjold jo kan beskytte mod.

Er der nogen af jer, der har fundet overbevisende dokumentation for, at rygskjoldet yder beskyttelse mod andet end mindre, direkte slag mod ryggen (dem der ikke truer rygmarven og dermed førligheden)? Så er jeg meget interesseret i at høre om det i denne tråd. Fabrikanternes udtalelser tæller ikke  :wink:

Trevize

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
  • bike: SV650SK6
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #1 Dato: August 14, 2007, 01:44:46 pm »
Glimrende spørgsmål. Jeg har selv eftersøgt dette af ren nysgerrighed men dog uden held. Ingen tvivl om at man sagtens kan se logikken i at bruge et rygskjold, men det er svært at finde et skriv om det rent faktsik hjælper i en virkelig situation.
"Brannigan's Law is like Brannigan's love, hard and fast."

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #2 Dato: August 14, 2007, 01:50:37 pm »
spørgsmålet ligger i om du regner med at din rygsøjle kan holde til et hårdt stød
det er ik lige frem bløde ting man ser langs og på vejene...
jeg tager altid mit på når jeg skal uden for byskiltet
tja har det også på nogen gang når jeg kun triller i byen - helsingørs turist/svensker sæson køre de som sindsyge
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #3 Dato: August 14, 2007, 02:27:40 pm »
De par gange jeg har bidt i det hårde ....

Styrthjelm ..... Smadret hver gang og ja ... MEGA hovedpine !
Støvler ......... En forstuvet fod er det blevet til ... og jeg kører ALTID med racestøvler.
Bukser .......... Alle er ødelagt og mine ben har max fået blå mærker eller en lettere hudafskrabning.
Hansker ........ Revet itu ... hænder altid ok.
Rygskjold ...... Kobberne presset sammen = rygskjoldet er færdigt men aldrig slået ryggen.
Jakke ........... Albuer altid flænset op ... albue og skuldre ...

Det mest udsatte er (ser vi bort fra hovedet) benene .... men jeg kører aldrig uden rygskjold :-)
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #4 Dato: August 14, 2007, 02:39:36 pm »
rygskjoldet beskytter dig ikke mod bøjning af ryggraden eller lignende uheldig situation man kan komme i ved et frontalt sammenstød med et eller andet.. men jeg ved godt hvad jeg vil sætte pris på at have på, når men kommer glidene på ryggen hen ad asfalten, og så evt lige glider henover en kansten eller andet godt..  der vil rygskjoldet formodentlig til at du ikke får smadret rygsjøjlen.

og nej du ser ikke dum ud med rygskjold på en cafe... du ser fornuftig ud, og ligner en der ved hvad du laver..   Dem der ser dumme ud, er dem der kører uden sikkerheds udstyr.

ottedk

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 81
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #5 Dato: August 14, 2007, 02:43:51 pm »
Hej

Den primære funktion af rygskjold er at trykfordele, dvs  isted for at presse på 3 rykhvirvler lægger skjoldet ud på flere, og derved holder rykken til en kraktigere impakt.

Jeg har en forcefield rygskjold, som vandt test i sverige, da den var bedste til ernergi fordeling.

skjoldet har ingen hårde plastdele, men en blød plast opbygning i trekanter som skulle være det optimale

http://www.jml.dk/jml/forcefield.asp


Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #6 Dato: August 14, 2007, 02:51:24 pm »
og nej du ser ikke dum ud med rygskjold på en cafe... du ser fornuftig ud, og ligner en der ved hvad du laver..   Dem der ser dumme ud, er dem der kører uden sikkerheds udstyr.

:thumbsup: Nemlig :thumbsup:
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

GTI

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 767
  • Go big or go HOME!
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #7 Dato: August 14, 2007, 02:54:34 pm »
og nej du ser ikke dum ud med rygskjold på en cafe... du ser fornuftig ud, og ligner en der ved hvad du laver..   Dem der ser dumme ud, er dem der kører uden sikkerheds udstyr.

:thumbsup: Nemlig :thumbsup:


Kloke ord fra Luske  :thumbsup:
Nå med GSX-R 750 K7 ('07)


Tidligere MCer:
1098 S ('08)
YZF-R1 RN12 ('06)
VFR800A7 VTEC ('07)
SV650SK3 ('03)

"Only a motorcyclist understands why a dog sticks his head out of a car window

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #8 Dato: August 14, 2007, 03:06:26 pm »
og nej du ser ikke dum ud med rygskjold på en cafe... du ser fornuftig ud, og ligner en der ved hvad du laver..   Dem der ser dumme ud, er dem der kører uden sikkerheds udstyr.

:thumbsup: Nemlig :thumbsup:


Kloke ord fra Luske  :thumbsup:


RIGHT ON !!     kan ikke være mere enig !!
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

LSJ

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 366
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #9 Dato: August 14, 2007, 03:33:34 pm »
Kører også altid med det, dog har jeg glemt at have det på her forlede. Nu ingen kommentarer om hvor glemsom man er. Skulle trille en lille tur, bare lige nogen kilometer (skulle ud at slå græs for en kollega). Nå men triller ud fra baggården og kører. Fik en underlig fornemmelse, det var ligesom jeg ledte efter sikerhedsselen. Grinte lidt inde bag viseret, da jeg ville have sele på, mens jeg sidder på maskinen. Så det viser vel bare hvor meget den betyder for en, den er en del af ens beskyttelse, lige som handsker jakke støvler osv. er. Og som s
agt var det en forglemmelse :oops:.
Så forøvrigt i den engelske MC avis, noget der minder om HANS systemet( det som racerkørere på 4 hjul bruger til at holde knolden på plads ved kollisioner), der er et firma der er ved at udvikle noget lignende til motorcykler.

Men hvor går grænsen på hvor meget sikkerhedsudstyr vi skal køre med, er godt klar over det er op til den enkelte. Men hvor mange kører med en jakke med airbag??? alle siger jo at man ikke kan sætte pris på ens liv og førlighed, men hvor mange betaler den sum det koster?????
Og hvad med den omtalte HANS ligenende ting, hvor mange ville køre med sådan en, når den bliver til rådighed??? (så noget klumpet ud, ikke som i usmart eller grimt, det er jeg egentlig ligeglad med, men ubehagelig, besværlig)????

Flere og flere kører jo også med refleksveste osv ????

Hvor går jeres grænse????

Og hvis den her opfattes som spam af tråden, så må editor meget gerne flytte den :D
« Senest Redigeret: August 14, 2007, 03:58:16 pm af LSJ »
Blå SV1000S med
Typhoon Ti potter, pipercross stage II filter, og powercomander III USB, Double bobble, fuldkåbe, hugger, ermax sædebund og miniblink.

Hvis røvhuller havde vinger, var min arbejdsplads en lufthavn

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #10 Dato: August 14, 2007, 04:09:56 pm »
rygskjoldet beskytter dig ikke mod bøjning af ryggraden eller lignende uheldig situation man kan komme i ved et frontalt sammenstød med et eller andet.. men jeg ved godt hvad jeg vil sætte pris på at have på, når men kommer glidene på ryggen hen ad asfalten, og så evt lige glider henover en kansten eller andet godt..  der vil rygskjoldet formodentlig til at du ikke får smadret rygsjøjlen.

og nej du ser ikke dum ud med rygskjold på en cafe... du ser fornuftig ud, og ligner en der ved hvad du laver..   Dem der ser dumme ud, er dem der kører uden sikkerheds udstyr.

Enig ... ;-) .... vil dog gerne se noget statestik der viser at det rent faktisk virker og i hvilke situationer det har virket bedst.
« Senest Redigeret: August 14, 2007, 04:12:23 pm af Banditten »
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Capone

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1590
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #11 Dato: August 14, 2007, 07:36:53 pm »
Min klare holdning er at DET VIRKER! Jeg kan bare kaste blikket en gang på min dragt efter min rutchetur sidste år. Der er stadig aftryk på ryggen fra min Dainese Wave rygbeskytter. Bevares, den redder dig nok ikke hvis du knalder i et vejtræ, lygtepæl eller autoværn. Men et godt slask i asfalten med efterfølgenede glid på ryggen ud over marken hvor sten, tørv og mulvarpeskud ellers er klar til at massere ryghvirvlerne, vil jeg nødigt forsøge uden.


Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

Rubin

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 573
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #12 Dato: August 14, 2007, 08:07:19 pm »
Da Jason Watt forulykkede på MC med lav fart, endte han i en grøft hvor der lå et jernrør.
Dengang blev der skrevet en del om, at HVIS han havde brugt rygskjold havde det formentlig reddet hans førlighed.
Ikke just dokumentation, men da stof til eftertanke - på med skjoldet :wink:
Rubin
Havde en gang en SV1000SK3 sølvgrå m. Hamicad nr.pladeholder, hugger, sort  double bubble, akropovic titanium og scottoiler.

amagerdk

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 684
    • www.amagerdemons.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #13 Dato: August 14, 2007, 11:21:56 pm »
hvad er så jeres mening omkring rygskjold indbygget i jakken vs. eksempelvis dainese wave.
Jeg har selv det sidstnævnte, men har kørt med det i nu 3 mdr. og har stadig ikke vænnet mig til hvor ubekvemt det sidder :(
I min arleness læderjakke er der plads til et indbygget.... men bør jeg skille mig af med det gamle og finde et der passer til jakken?  :|

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Virker rygskjoldet?
« Svar #14 Dato: August 14, 2007, 11:48:28 pm »
Jeg har selv det sidstnævnte, men har kørt med det i nu 3 mdr. og har stadig ikke vænnet mig til hvor ubekvemt det sidder :(
Et nærliggende spørgsmål: sidder det som det er tiltænkt...? Hvad gør at det sidder ubekvemt?

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her