Ja, det gad jeg godt vide.
Jeg skal straks nævne, at jeg selv altid kører med mit glimrende Spyke skjold. Når jeg overvejer at droppe dele af udstyret (det er for varmt/ser dumt ud på café/skal bare lige trille en lille tur i byen… find selv på flere) forestiller jeg mig alligevel mig selv flyvende over køleren på en bil, rammer forruden, fortsætter bagover og lander – på ryggen – på kantstenen. Og så får jeg alligevel lyst til den store påklædning.
Men er det overhovedet dokumenteret, at rygskjoldet beskytter mod skader på hvirvelsøjlen og dermed rygmarven? Det er jo det, vi alle sammen frygter mest.
Jeg har ledt efter dokumentation for det, men uden held. Derimod er det lykkedes mig at finde en videnskabelig artikel hvor man har sammenlignet rygsøjleskader for bilister og motorcyklister mht. hyppighed og lokalisering i rygsøjlen (der jo kan deles op i en hals-del, en bryst-del og en lænde-del). Se følgende uddrag fra artiklen Spinal Injury Patterns Resulting From Car and Motorcycle Accidents (af Robertson A, Branfoot T. trykt i tidsskriftet Spine, Volume 27(24), 15 December 2002, pp 2825-2830) hvor man har set på skaderne ved 1121 motorcykelulykker:
”Our data support previous smaller studies in identifying the thoracic spine as the most commonly injured region in the motorcyclist and the cervical spine in the car occupant. Thoracic injury in the unrestrained motorcyclist is thought to occur as a result of hyperflexion of the spine on impact with objects. Axial loading is concentrated at the point of maximal flexion and results in injuries predominantly in the midthoracic spine (T4–T7) with T6 reported as the commonest level”.
Det er med andre ord bryst-delen af rygsøjlen der oftest kommer til skade (ikke hals-delen, hvorfor evt. lammelser ikke vil ramme armene). Der står også, at skadesmekanismen menes at være en overdreven fleksion, eller foroverbøjning, af ryggen, hvilket intet rygskjold jo kan beskytte mod.
Er der nogen af jer, der har fundet overbevisende dokumentation for, at rygskjoldet yder beskyttelse mod andet end mindre, direkte slag mod ryggen (dem der ikke truer rygmarven og dermed førligheden)? Så er jeg meget interesseret i at høre om det i denne tråd. Fabrikanternes udtalelser tæller ikke