Forfatter Emne: Knastkædeproblemer?  (Læst 7069 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Knastkædeproblemer?
« Dato: August 02, 2007, 08:10:37 pm »
Hejsa!

Jeg har lagt mærke til at min Old School SV’er (650 ccm fra 99) rasler omkring 3-4.000 omdrejninger, og derover. Jeg er ikke klar over om det har været tilfældet siden jeg købte den, men jeg er i hvert fald begyndt at ligge mærke til det nu.

Jeg har læst her på forummet, at der skulle være problemer med knastkæden på Old School-modellen, men jeg har ikke rigtigt kunne finde noget konkret, såsom tilbagekaldelse fra Suzuki, løsning eller lign. Derfor vil jeg høre om der er nogle herinde der ved hvad problemet egentlig er?

Min SV har nemlig fortsat garanti fra forhandleren jeg købte den ved, så hvis der er noget der skal laves ville det jo være rart at få det klaret på garantien :D

På forhånd tak!

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #1 Dato: August 02, 2007, 10:19:42 pm »
Det er knastkædestrammeren der er problemet, og forhandleren prøver først at bestikke dig med en opstramning, som i de fleste tilfælde kun holder få hundrede km, og derefter er der kun udskiftning.

Jeg fik skiftet på "garantien" selv om min ged på det tidspunkt var 3 år og havde kørt 20.000 km mener jeg det var.  :thumbsup: :respekt:

Jeg kørte efterfølgende ca 12.000 km uden problemer.

Jannik...
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #2 Dato: August 02, 2007, 11:01:25 pm »
Det er knastkædestrammeren der er problemet, og forhandleren prøver først at bestikke dig med en opstramning, som i de fleste tilfælde kun holder få hundrede km, og derefter er der kun udskiftning.

Jeg fik skiftet på "garantien" selv om min ged på det tidspunkt var 3 år og havde kørt 20.000 km mener jeg det var.  :thumbsup: :respekt:

Jeg kørte efterfølgende ca 12.000 km uden problemer.

Jannik...
Okay. Men skifter de bare strammeren til en magen til? For så er man vel lige vidt :)

Hygge

P.S. Tak for svaret :D
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #3 Dato: August 02, 2007, 11:11:02 pm »
Jeg ved ikke om det er udskiftning til en bedre model eller hvad, men jeg mindes ikke at huske nogen der har brokket sig over det kom igen...  :rolleyes:

B2 kom ind i kampen... Du må om nogen have oplevet det.  :mrgreen:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #4 Dato: August 02, 2007, 11:27:20 pm »
Jeg har købt manuelle stammere til begge mine geder.. ALDRIG mere suzukis automatiske strammere..

de kan fås hos APEraceparts.com ..

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #5 Dato: August 03, 2007, 11:19:09 pm »
Jeg har købt manuelle stammere til begge mine geder.. ALDRIG mere suzukis automatiske strammere..

de kan fås hos APEraceparts.com ..
Okay. Det lyder jo også ganske interessant, men når nu jeg har garanti på cyklen ville jeg gerne udnytte denne.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #6 Dato: August 05, 2007, 01:59:35 pm »

Okay. Det lyder jo også ganske interessant, men når nu jeg har garanti på cyklen ville jeg gerne udnytte denne.

Hygge

Så sørg for at de bliver skiftet, hvis det er dem der fejler noget.. en stramning af dem hjælper ikke (de er selvstrammende, så hvis de skal tvansstrammes for at det hjælper så er de allerede for slappe) .. tvangstrammer mekanikkeren dem, holder det ligepræcis til du vrider gashåndtaget i bund uden træk på motoren..

Så få dem skiftet hvis du kan .. (altså , hvis det er strammerne der er problemet)

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #7 Dato: August 05, 2007, 06:39:05 pm »

Okay. Det lyder jo også ganske interessant, men når nu jeg har garanti på cyklen ville jeg gerne udnytte denne.

Hygge

Så sørg for at de bliver skiftet, hvis det er dem der fejler noget.. en stramning af dem hjælper ikke (de er selvstrammende, så hvis de skal tvansstrammes for at det hjælper så er de allerede for slappe) .. tvangstrammer mekanikkeren dem, holder det ligepræcis til du vrider gashåndtaget i bund uden træk på motoren..

Så få dem skiftet hvis du kan .. (altså , hvis det er strammerne der er problemet)
Okay.. Jeg må vidst prøve at give dem et ring på et tidspunkt.

Jeg sad og kiggede i går inde på SV650.org, og så et enkelt sted, at der var nogle der påstod Suzuki havde lavet en ny strammer, der havde fået et andet reservedelsnummer end den originale. Er der nogle der kan bekræfte dette, eller evt. henvise mig til et sted jeg kan slå det op?

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #8 Dato: August 06, 2007, 09:55:41 am »

Okay. Det lyder jo også ganske interessant, men når nu jeg har garanti på cyklen ville jeg gerne udnytte denne.

Hygge

Så sørg for at de bliver skiftet, hvis det er dem der fejler noget.. en stramning af dem hjælper ikke (de er selvstrammende, så hvis de skal tvansstrammes for at det hjælper så er de allerede for slappe) .. tvangstrammer mekanikkeren dem, holder det ligepræcis til du vrider gashåndtaget i bund uden træk på motoren..

Så få dem skiftet hvis du kan .. (altså , hvis det er strammerne der er problemet)
Okay.. Jeg må vidst prøve at give dem et ring på et tidspunkt.

Jeg sad og kiggede i går inde på SV650.org, og så et enkelt sted, at der var nogle der påstod Suzuki havde lavet en ny strammer, der havde fået et andet reservedelsnummer end den originale. Er der nogle der kan bekræfte dette, eller evt. henvise mig til et sted jeg kan slå det op?

Hygge
Det har ihvertfald været tilfældet med de strammere, der blev brugt på GSXR SRAD cyklerne.. der har været problemer med strammerne, og der blev lavet en anden strammer, som skulle afløse den "dårlige" model...

Så det lyder ganske plausibelt.

Generelt syntes jeg at mange suzuki ejere døjer med dårlige knastkædestrammere...

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #9 Dato: August 06, 2007, 12:00:00 pm »

Okay. Det lyder jo også ganske interessant, men når nu jeg har garanti på cyklen ville jeg gerne udnytte denne.

Hygge

Så sørg for at de bliver skiftet, hvis det er dem der fejler noget.. en stramning af dem hjælper ikke (de er selvstrammende, så hvis de skal tvansstrammes for at det hjælper så er de allerede for slappe) .. tvangstrammer mekanikkeren dem, holder det ligepræcis til du vrider gashåndtaget i bund uden træk på motoren..

Så få dem skiftet hvis du kan .. (altså , hvis det er strammerne der er problemet)
Okay.. Jeg må vidst prøve at give dem et ring på et tidspunkt.

Jeg sad og kiggede i går inde på SV650.org, og så et enkelt sted, at der var nogle der påstod Suzuki havde lavet en ny strammer, der havde fået et andet reservedelsnummer end den originale. Er der nogle der kan bekræfte dette, eller evt. henvise mig til et sted jeg kan slå det op?

Hygge
Det har ihvertfald været tilfældet med de strammere, der blev brugt på GSXR SRAD cyklerne.. der har været problemer med strammerne, og der blev lavet en anden strammer, som skulle afløse den "dårlige" model...
Okay. Jeg sad og kiggede en del sider igennem i går, der forhandler OEM dele, men jeg syntes ikke rigtigt det fremgik nogen steder at der var kommet en ny strammer :(

Men kan det virkelig passe der ikke er nogle herinde der kender lidt mere til problemerne med knastkædestrammerne på SV'eren?

Hygge

P.S. Luske: Kan du huske hvilke SRAD modeller der har haft problemer med strammerne, hvor Suzuki så har udviklet nogle nye? For så kunne jeg jo prøve at se om jeg kunne finde en forhandler hvor den forskel fremgik, og se om ikke det samme gjorde sig gældende for SV'eren.
« Senest Redigeret: August 06, 2007, 12:05:05 pm af Mads »
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #10 Dato: August 06, 2007, 12:23:10 pm »

Okay. Det lyder jo også ganske interessant, men når nu jeg har garanti på cyklen ville jeg gerne udnytte denne.

Hygge

Så sørg for at de bliver skiftet, hvis det er dem der fejler noget.. en stramning af dem hjælper ikke (de er selvstrammende, så hvis de skal tvansstrammes for at det hjælper så er de allerede for slappe) .. tvangstrammer mekanikkeren dem, holder det ligepræcis til du vrider gashåndtaget i bund uden træk på motoren..

Så få dem skiftet hvis du kan .. (altså , hvis det er strammerne der er problemet)
Okay.. Jeg må vidst prøve at give dem et ring på et tidspunkt.

Jeg sad og kiggede i går inde på SV650.org, og så et enkelt sted, at der var nogle der påstod Suzuki havde lavet en ny strammer, der havde fået et andet reservedelsnummer end den originale. Er der nogle der kan bekræfte dette, eller evt. henvise mig til et sted jeg kan slå det op?

Hygge
Det har ihvertfald været tilfældet med de strammere, der blev brugt på GSXR SRAD cyklerne.. der har været problemer med strammerne, og der blev lavet en anden strammer, som skulle afløse den "dårlige" model...
Okay. Jeg sad og kiggede en del sider igennem i går, der forhandler OEM dele, men jeg syntes ikke rigtigt det fremgik nogen steder at der var kommet en ny strammer :(

Men kan det virkelig passe der ikke er nogle herinde der kender lidt mere til problemerne med knastkædestrammerne på SV'eren?

Hygge

P.S. Luske: Kan du huske hvilke SRAD modeller der har haft problemer med strammerne, hvor Suzuki så har udviklet nogle nye? For så kunne jeg jo prøve at se om jeg kunne finde en forhandler hvor den forskel fremgik, og se om ikke det samme gjorde sig gældende for SV'eren.

årgang 96-98 ...  Det hævdes at problemet gik op for suzuki omkring 98 og at de rettede det med nye strammere.. men det lader umiddelbart ikke til det er lykkedes for dem.   

(prøv www.ronayers.com der er part numre på alt. - der bør du kunne se om der er kommet nyere strammere til din model , for så bør den ene hedde "discontinued" eller noget i den stil og så bør der være en ande strammer emd andet partnummer)

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #11 Dato: August 06, 2007, 12:46:50 pm »
årgang 96-98 ...  Det hævdes at problemet gik op for suzuki omkring 98 og at de rettede det med nye strammere.. men det lader umiddelbart ikke til det er lykkedes for dem.   

(prøv www.ronayers.com der er part numre på alt. - der bør du kunne se om der er kommet nyere strammere til din model , for så bør den ene hedde "discontinued" eller noget i den stil og så bør der være en ande strammer emd andet partnummer)
Jeg kan godt finde en knastkædestrammer til en SRAD der er blevet 'Superseded', men det er ikke tilfældet ved SV'eren. Jeg kan dog se at der på andre sider, er en bolt på SV'eren der er blevet erstattet siden hen, men denne fremgår ikke på ronayers :? Den kan ses her (nr. 4)

Hygge
« Senest Redigeret: August 06, 2007, 12:55:52 pm af Mads »
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #12 Dato: August 06, 2007, 12:57:31 pm »
Næh hov!!! Jeg fandt noget nu!  :orkester:

Som man kan se på det vedhæftede billede, er der to numre for knastkædestrammeren, men hvor 12830-19F11  har erstattet 12830-19F10! Men når jeg på andre sider søger på 12830-19F10 kommer der intet frem  :? Speedsupplies.com er altså den eneste side hvorpå jeg har fundet delen 12830-19F10... Hmm....

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #13 Dato: August 06, 2007, 01:33:27 pm »
Næh hov!!! Jeg fandt noget nu!  :orkester:

Som man kan se på det vedhæftede billede, er der to numre for knastkædestrammeren, men hvor 12830-19F11  har erstattet 12830-19F10! Men når jeg på andre sider søger på 12830-19F10 kommer der intet frem  :? Speedsupplies.com er altså den eneste side hvorpå jeg har fundet delen 12830-19F10... Hmm....

Hygge
Hvis du selv er ferm til at skrue på din cykel (tage topdæksler af, og måle "slup" på knastkæden), så ville jeg købe en manuel strammer.. det holder !  iøvrigt koster en suzuki org knastkædestrammer i DK en bondegård.. tror det var op imode 800,- eller noget lign. sidst jeg lige forhørte mig hvad sådan kostede..

men hvis du kan få den i USA, til 48$ så er det jo ganske fint..

en manuel strammer koster 50$ ved APEraceparts

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Knastkædeproblemer?
« Svar #14 Dato: August 08, 2007, 12:33:34 pm »
Jeg havde lige fat i forhandleren i dag, og han påstod at det skulle kunne høres ved tomgang hvis der var noget galt med knastkædestrammeren...? Kan det virkelig passe? Jeg synes altid at man hører om knastkædestrammer-problemer når cyklen er et stykke oppe i omdrejningerne.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her