Forfatter Emne: ved godt vi ikke kan lide at snakke om uheld...  (Læst 2169 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sole

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 37
ved godt vi ikke kan lide at snakke om uheld...
« Dato: Juli 21, 2007, 05:25:12 am »
Jeg har egentlig skrevet en længere forklaring og beskrivelse af noget jeg oplevede den anden dag, men har valgt at slette det meste igen inden jeg poster, da jeg ikke vil gøre nogen ubehageligt til mode eller lignende.

-

-

Skulle man aligevel være sart må man meget gerne
gå væk fra denne post nu (for en sikkerheds skyld)

-

-

Jeg ankom kort efter et uheld til en situation med en motorcyklist der havde brug for førstehjælp.

Jeg har prøvet lignende før, og kan sagtens hjælpe og give førstehjælp, men efterfølgende flere timer eller dage senere går jeg i chok. når hjernen begynder at processere det som er sket. Jeg hader "hvad nu hvis..." tankerne, og de efterfølgende billeder.

Det undrer mig at når man står i sådan en situation og redningsarbejderene har fået kontrol over situationen, at man ikke får tilbudt en hjælp eller kontakt mulighed for hjælp af dem hvis man skulle få brug for det... nogen der ved hvorfor?

Diskutionen omkring hvorvidt hjelmen skal af eller ikke, har jeg ikke lyst til at tage igen i en lignende situation, som jeg forstår det skal hjelmen ikke af, med mindre vedkommende ikke trækker vejret eller ikke kan trække vejret med den på, hvis dette ikke er korrekt må nogen meget gerne uddanne mig. (dertil bør tilføjes hvis man ikke kan checke vejrtrækning med hjelmen på, hvilket vi havde problemer med) Jeg har faktisk et par spørgsmål i denne stil, så hvis nogen er kvalificerede til at svare på dem, spørger jeg dem meget gerne direkte.

motorcyklen var en suzuki, og ikke en langsom en af slagsen, bilen stod ikke hvor den burde havde været, og han havde ikke en chance, det sagt jeg har ingen mening om hvems skyld det var, det er langt udover min evne.

Jeg kørte derfra på min motorcykel og fortsatte min dag som normalt, havde egentlig glemt det helt indtil senere på aften hvor jeg kom i tanke om det igen.

Er ked af jeg ikke kunne gøre mere for ham.

Sole

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: ved godt vi ikke kan lide at snakke om uheld...
« Svar #1 Dato: Juli 21, 2007, 06:26:43 am »
Det er altid en grim oplevelse, som man ikke glemmer igen!!!  :cry:

Jeg var blandt de først ved en dødsulykke i 2005 og det sidder da stadigt i baghovedet, når man bliver mindet om det.

Det jeg oplevede kan læses her: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=1790.0

Man må bare "glæde" sig over at man reagerede og gjorde hvad man kunne for at hjælpe de implicerede. :undecided:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

norton

  • Gæst
Re: ved godt vi ikke kan lide at snakke om uheld...
« Svar #2 Dato: Juli 21, 2007, 09:30:27 pm »
Det er fuldstændig rigtigt at man lader hjælmen sidde på hoved,hvis man er sikker på at der er puls og vejrtrækning.Er der det lægges personen i aflåst sideleje,hvor efter man sørger for at at holde luftvejrne frie.Kan man derimod ikke mærke pulsen på evt siden af halsen,eller hånden,lysken,indersiden af anklen og at man samtidig ikke kan høre en let susen i form af vejrtrækning fra mund eller næse samtidig med at man observere om brystkassen bevæger sig op eller ned kan man blive nødt til at fjerne hjælmen og starte på den livreddende førstehjælp.Det er også rigtigt at de redningsfolk der ankommer til stedet skal være obs på om der er personer tilstede som er påvirket efter ulykken og tilbyde dem psykisk førstehjælp hvis det er nødvendigt.Jeg synes at du har handlet utroligt flot det kan du være stolt af.Mange mennesker bliver handlingslammet ved sådan situationer og er derfor ikke ret meget til hjælp desværre.Så en stor ros til dig.Hilsen Norton

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: ved godt vi ikke kan lide at snakke om uheld...
« Svar #3 Dato: Juli 22, 2007, 03:42:43 am »
Fredag aften var der en ulykke ude på Hveen Boulevard i Taastrup som var temmelig ubehagelig at opleve. Vi var lige kørt fra Ikea, og på vej igennem svinget før taastrup hovedgade, var der en ung mand på en grå SV1000S som fortsatte ligeud ind i autoværnet.

De nærmere detaljer kan læses her : http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=48886

Jeg havde strafvægt på SV'eren i form af en ung mand på 19 år, så jeg kørte i MEGET adstadigt tempo, så vi kom først frem ca 30 sek efter det var sket. På det tidspunkt var der allerede flere henne ved ham, så halvvejs instinktivt brugte jeg mest tid på at holde folk lidt på afstand, samt sørge for at der stod nogle cykler med alarmblink på for at gøre forbipasserende opmærksomme på hændelsen.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: ved godt vi ikke kan lide at snakke om uheld...
« Svar #4 Dato: Juli 22, 2007, 03:59:59 pm »
AVS!!!

God bedring til ham  :shock:
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: ved godt vi ikke kan lide at snakke om uheld...
« Svar #5 Dato: Juli 22, 2007, 04:22:23 pm »
Han er færdigopereret nu, og lægerne siger allesammen at han får 95% førlighed tilbage i benet.

Der er et par stykker som jeg kører med jævnligt, som kender ham.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!