Forfatter Emne: Ser tændrøret ud som det skal?  (Læst 13612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Copy_Cat

  • Fotopedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 644
  • "Sluk den, inden naboen bliver tosset"
Ser tændrøret ud som det skal?
« Dato: Juni 26, 2007, 06:15:54 pm »
Efter jeg har monteret ny udstødning, ville jeg lige se et af tændrørerne efter (jeg har kørt ca 7-900 km med den nye udstødning).

Billederne er taget af tændrøret, uden jeg har tøret noget af eller pustet på tændrøret.

Hvad siger i?
« Senest Redigeret: Juni 26, 2007, 06:53:03 pm af Copy_Cat »
Theis

Ex. SV650S ejer.

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #1 Dato: Juni 26, 2007, 06:48:11 pm »
Det ser lidt mørkt ud.. Det skal være Cocio-farvet. Men du skal huske, at du ikke skal slukke motoren efter du har kørt i lave omdrejninger. Forstået på den måde, at du skal ud og give den nogle tæv, og så slukke motoren straks efter, uden at den kommer ned i de lave omdrejninger. Så en mulighed var at tage værktøjet med ud på turen, hvis du bor i et tæt beboet kvarter. De er så sjældent glade for at man komme bragende med mange omdrejninger :D

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Copy_Cat

  • Fotopedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 644
  • "Sluk den, inden naboen bliver tosset"
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #2 Dato: Juni 26, 2007, 06:51:33 pm »
Det ser lidt mørkt ud.. Det skal være Cocio-farvet. Men du skal huske, at du ikke skal slukke motoren efter du har kørt i lave omdrejninger. Forstået på den måde, at du skal ud og give den nogle tæv, og så slukke motoren straks efter, uden at den kommer ned i de lave omdrejninger. Så en mulighed var at tage værktøjet med ud på turen, hvis du bor i et tæt beboet kvarter. De er så sjældent glade for at man komme bragende med mange omdrejninger :D

Hygge

Den teknik du nævner, bruges til at kontrollere om tændrøret ser ud som det skal?

SV'en har stået stille siden søndag (dvs. i 2 dage har tændrøret ikke været brugt) - kan man da ikke bedømme om det ser ud som det skal?
Theis

Ex. SV650S ejer.

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #3 Dato: Juni 26, 2007, 06:53:33 pm »
Det ser lidt mørkt ud.. Det skal være Cocio-farvet. Men du skal huske, at du ikke skal slukke motoren efter du har kørt i lave omdrejninger. Forstået på den måde, at du skal ud og give den nogle tæv, og så slukke motoren straks efter, uden at den kommer ned i de lave omdrejninger. Så en mulighed var at tage værktøjet med ud på turen, hvis du bor i et tæt beboet kvarter. De er så sjældent glade for at man komme bragende med mange omdrejninger :D

Hygge

Den teknik du nævner, bruges til at kontrollere om tændrøret ser ud som det skal?

SV'en har stået stille siden søndag (dvs. i 2 dage har tændrøret ikke været brugt) - kan man da ikke bedømme om det ser ud som det skal?
Det gør ikke noget cyklen har stået stille - bare den ikke har stået stille med motoren tændt. Hvis motoren kører i tomgang eller med lave omdrejninger soder den røret til. Så for at du kan få den rette læsning af tændrøret kræver det at du giver den nogle tæv, og undergår lave omdrejninger/tomgang.

Jeg fandt desuden lidt sider med billeder af tændrør, samt fortolkninger:
http://www.nimbuster.dk/tandr%F8rside.htm#S%E5dan%20l%E6ser%20du%20t%E6ndr%F8r  (der kan du faktisk se at de nævner bykørsel som en mulig kilde til sorte og tøre rør)
http://www.mx-3.com/tech/sparkplugs.jpg

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Damage

  • Gæst
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #4 Dato: Juni 26, 2007, 07:41:59 pm »
Det ser lidt mørkt ud.. Det skal være Cocio-farvet. Men du skal huske, at du ikke skal slukke motoren efter du har kørt i lave omdrejninger. Forstået på den måde, at du skal ud og give den nogle tæv, og så slukke motoren straks efter, uden at den kommer ned i de lave omdrejninger. Så en mulighed var at tage værktøjet med ud på turen, hvis du bor i et tæt beboet kvarter. De er så sjældent glade for at man komme bragende med mange omdrejninger :D

Hygge

Den teknik du nævner, bruges til at kontrollere om tændrøret ser ud som det skal?

SV'en har stået stille siden søndag (dvs. i 2 dage har tændrøret ikke været brugt) - kan man da ikke bedømme om det ser ud som det skal?
Det gør ikke noget cyklen har stået stille - bare den ikke har stået stille med motoren tændt. Hvis motoren kører i tomgang eller med lave omdrejninger soder den røret til. Så for at du kan få den rette læsning af tændrøret kræver det at du giver den nogle tæv, og undergår lave omdrejninger/tomgang.

Jeg fandt desuden lidt sider med billeder af tændrør, samt fortolkninger:
http://www.nimbuster.dk/tandr%F8rside.htm#S%E5dan%20l%E6ser%20du%20t%E6ndr%F8r  (der kan du faktisk se at de nævner bykørsel som en mulig kilde til sorte og tøre rør)
http://www.mx-3.com/tech/sparkplugs.jpg

Hygge

Nu er det ikke for at spille "klog" her , men du referere til hvordan man kontrolere tændrør på Nimbus motorer...der kan være stor forskel på en gammel støbejerns motor med kaburator til en fin aluminiums motor med sprøjt.  :blink:

Damage

  • Gæst
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #5 Dato: Juni 26, 2007, 07:47:06 pm »
Man aflæser tændrøret på isolatoren i midten, og jeg synes den ser lidt hvid ud hvilket betyder at den kører lidt magert.

Jeg har et sæt tændrør liggende som jeg lige kan tage et billede af og lægge op, det er godt nok fra en kilo sv´er men aflæsningen
er den samme.  :D

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #6 Dato: Juni 26, 2007, 07:51:55 pm »
Nu er det ikke for at spille "klog" her , men du referere til hvordan man kontrolere tændrør på Nimbus motorer...der kan være stor forskel på en gammel støbejerns motor med kaburator til en fin aluminiums motor med sprøjt.  :blink:
Hehe. Det er metoden jeg har lært, men nu har jeg selvfølgelig også tidligere kørt på en maskine af ældre dato - dog ikke Nimbus-perioden ;) Men er indsprøjtningen godt nok så stor en forbedring at den ikke soder tændrørene det mindste ved tomgang/lave omdrejninger?

Hygge

P.S. Som en lille sidenotits skal det lige siges at jeg ikke en gang lagde mærke til at mit første link var fra en Nimbus side - men nu forstår jeg da pludselig hvor du har Nimbussen fra  :mrgreen:
« Senest Redigeret: Juni 26, 2007, 07:54:09 pm af Mads »
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Damage

  • Gæst
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #7 Dato: Juni 26, 2007, 08:02:29 pm »
Nu er det ikke for at spille "klog" her , men du referere til hvordan man kontrolere tændrør på Nimbus motorer...der kan være stor forskel på en gammel støbejerns motor med kaburator til en fin aluminiums motor med sprøjt.  :blink:
Hehe. Det er metoden jeg har lært, men nu har jeg selvfølgelig også tidligere kørt på en maskine af ældre dato - dog ikke Nimbus-perioden ;) Men er indsprøjtningen godt nok så stor en forbedring at den ikke soder tændrørene det mindste ved tomgang/lave omdrejninger?

Hygge

P.S. Som en lille sidenotits skal det lige siges at jeg ikke en gang lagde mærke til at mit første link var fra en Nimbus side - men nu forstår jeg da pludselig hvor du har Nimbussen fra  :mrgreen:

Motorer med kaburator kan kører præcis lige så godt som motorer med sprøjt. Med der er stor forskel på motorer fra 1945 og til 2003

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #8 Dato: Juni 26, 2007, 08:10:31 pm »
Nu er det ikke for at spille "klog" her , men du referere til hvordan man kontrolere tændrør på Nimbus motorer...der kan være stor forskel på en gammel støbejerns motor med kaburator til en fin aluminiums motor med sprøjt.  :blink:
Hehe. Det er metoden jeg har lært, men nu har jeg selvfølgelig også tidligere kørt på en maskine af ældre dato - dog ikke Nimbus-perioden ;) Men er indsprøjtningen godt nok så stor en forbedring at den ikke soder tændrørene det mindste ved tomgang/lave omdrejninger?

Hygge

P.S. Som en lille sidenotits skal det lige siges at jeg ikke en gang lagde mærke til at mit første link var fra en Nimbus side - men nu forstår jeg da pludselig hvor du har Nimbussen fra  :mrgreen:

Motorer med kaburator kan kører præcis lige så godt som motorer med sprøjt. Med der er stor forskel på motorer fra 1945 og til 2003

Ok. Jeg syntes ellers jeg kunne se forskel på den forrige cykel jeg havde, men den var selvfølgelig også fra 1990, så lidt år er der da gået :D

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Damage

  • Gæst
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #9 Dato: Juni 26, 2007, 08:13:19 pm »
Det første tændrør er fra min tidligere MC som var en Yamaha FZS600S Fazer fra ´00 og som kørte med Race slip on potte. Den er er blevet målt på rullefelt og den kørte "lige i øjet".  :thumbsup:

Ok...nr. 2 billede er tændrør fra min SV1000SK6 (kørt 1600 km) med original potter, og den er ligeledes blevet målt på rullefelt og den kørte for magert!  :thumbsdown:


Lofgreen

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 213
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #10 Dato: Juni 26, 2007, 09:41:52 pm »
Det første tændrør er fra min tidligere MC som var en Yamaha FZS600S Fazer fra ´00 og som kørte med Race slip on potte. Den er er blevet målt på rullefelt og den kørte "lige i øjet".  :thumbsup:

Ok...nr. 2 billede er tændrør fra min SV1000SK6 (kørt 1600 km) med original potter, og den er ligeledes blevet målt på rullefelt og den kørte for magert!  :thumbsdown:



Jeg har ikke ret meget forstand på indstillingen af blandingen. Men jeg mener jeg har læst at Suzuki fra fabrikken normalt lader blandingen være lidt for fed  :huh:
Kan ikke huske hvor jeg har læst det ..
SV1000S K6 - Koksgråmetallic - Fuldkåbe - LeoVince alu-potter - Hugger - TRW Nummerpladeholder - Rizoma sideblink - F.Fabbri Double Bubble Kåbe

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9063

Damage

  • Gæst
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #11 Dato: Juni 26, 2007, 10:29:02 pm »
Det første tændrør er fra min tidligere MC som var en Yamaha FZS600S Fazer fra ´00 og som kørte med Race slip on potte. Den er er blevet målt på rullefelt og den kørte "lige i øjet".  :thumbsup:

Ok...nr. 2 billede er tændrør fra min SV1000SK6 (kørt 1600 km) med original potter, og den er ligeledes blevet målt på rullefelt og den kørte for magert!  :thumbsdown:



Jeg har ikke ret meget forstand på indstillingen af blandingen. Men jeg mener jeg har læst at Suzuki fra fabrikken normalt lader blandingen være lidt for fed  :huh:
Kan ikke huske hvor jeg har læst det ..

Det er min anden SV1000SK6 jeg har nu (den første blev stjålet  :( ) og de begge kørte for magert da jeg skiftede potter. Men jeg har da erfaret at
samle/justerings kvaliteten på Suzuki ikke er helt den samme på alle maskiner, det gælder TPS justering, indsprøjtnings spjæld, manglende fedt på
hjulbolt, defekte pakninger...osv.  :dead:
Så jeg er ikke overasket hvis nogle maskiner køre for magert og andre for fed, men alene af den grund er det jo vigtigt at kontrollere om ens
maskine kører med en rigtige blanding efter skift af potter.

Lofgreen

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 213
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #12 Dato: Juni 27, 2007, 06:29:07 am »
Det første tændrør er fra min tidligere MC som var en Yamaha FZS600S Fazer fra ´00 og som kørte med Race slip on potte. Den er er blevet målt på rullefelt og den kørte "lige i øjet".  :thumbsup:

Ok...nr. 2 billede er tændrør fra min SV1000SK6 (kørt 1600 km) med original potter, og den er ligeledes blevet målt på rullefelt og den kørte for magert!  :thumbsdown:



Jeg har ikke ret meget forstand på indstillingen af blandingen. Men jeg mener jeg har læst at Suzuki fra fabrikken normalt lader blandingen være lidt for fed  :huh:
Kan ikke huske hvor jeg har læst det ..

Det er min anden SV1000SK6 jeg har nu (den første blev stjålet  :( ) og de begge kørte for magert da jeg skiftede potter. Men jeg har da erfaret at
samle/justerings kvaliteten på Suzuki ikke er helt den samme på alle maskiner, det gælder TPS justering, indsprøjtnings spjæld, manglende fedt på
hjulbolt, defekte pakninger...osv.  :dead:
Så jeg er ikke overasket hvis nogle maskiner køre for magert og andre for fed, men alene af den grund er det jo vigtigt at kontrollere om ens
maskine kører med en rigtige blanding efter skift af potter.

Helt enig. Jeg forsøgte også at bestille tid til en justering igår.. Prøvede både hos FA Moto (tog ikke telefonen  :club:) - og hos Lydmuren MC (de holder status, tirsdag og onsdag)
SV1000S K6 - Koksgråmetallic - Fuldkåbe - LeoVince alu-potter - Hugger - TRW Nummerpladeholder - Rizoma sideblink - F.Fabbri Double Bubble Kåbe

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9063

Damage

  • Gæst
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #13 Dato: Juni 27, 2007, 07:46:24 am »
Det første tændrør er fra min tidligere MC som var en Yamaha FZS600S Fazer fra ´00 og som kørte med Race slip on potte. Den er er blevet målt på rullefelt og den kørte "lige i øjet".  :thumbsup:

Ok...nr. 2 billede er tændrør fra min SV1000SK6 (kørt 1600 km) med original potter, og den er ligeledes blevet målt på rullefelt og den kørte for magert!  :thumbsdown:



Jeg har ikke ret meget forstand på indstillingen af blandingen. Men jeg mener jeg har læst at Suzuki fra fabrikken normalt lader blandingen være lidt for fed  :huh:
Kan ikke huske hvor jeg har læst det ..

Det er min anden SV1000SK6 jeg har nu (den første blev stjålet  :( ) og de begge kørte for magert da jeg skiftede potter. Men jeg har da erfaret at
samle/justerings kvaliteten på Suzuki ikke er helt den samme på alle maskiner, det gælder TPS justering, indsprøjtnings spjæld, manglende fedt på
hjulbolt, defekte pakninger...osv.  :dead:
Så jeg er ikke overasket hvis nogle maskiner køre for magert og andre for fed, men alene af den grund er det jo vigtigt at kontrollere om ens
maskine kører med en rigtige blanding efter skift af potter.

Helt enig. Jeg forsøgte også at bestille tid til en justering igår.. Prøvede både hos FA Moto (tog ikke telefonen  :club:) - og hos Lydmuren MC (de holder status, tirsdag og onsdag)

Lydmuren er dyre...de skal ha´400,- for at rulle maskinen og 750,- for at justere den! F.A Motosport skal ha´ 500,- for det hele.

Lofgreen

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 213
Re: Ser tændrøret ud som det skal?
« Svar #14 Dato: Juni 27, 2007, 11:13:10 am »

Helt enig. Jeg forsøgte også at bestille tid til en justering igår.. Prøvede både hos FA Moto (tog ikke telefonen  :club:) - og hos Lydmuren MC (de holder status, tirsdag og onsdag)

Lydmuren er dyre...de skal ha´400,- for at rulle maskinen og 750,- for at justere den! F.A Motosport skal ha´ 500,- for det hele.


Tak for tippet.   :respekt:  Jeg kan godt klare at køre de 8 km. længere til FA MOTO istedet for Lydmuren 
SV1000S K6 - Koksgråmetallic - Fuldkåbe - LeoVince alu-potter - Hugger - TRW Nummerpladeholder - Rizoma sideblink - F.Fabbri Double Bubble Kåbe

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9063