Forfatter Emne: Oliefilter (edit: og olieskift)  (Læst 8862 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Rask

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 698
Oliefilter (edit: og olieskift)
« Dato: Juni 05, 2007, 06:00:39 pm »
Mojn!

Jeg skal netop til at skifte olie på SVinet (har købt noget Castrol i Tyskland til en kanon pris  :wink:).

Men hvad med selve oliefilteret? Skal jeg købe et org. Suzuki, det fra thansen eller fx. et fra K&N? Er der overhovedet nogen forskel i kvalitet/evne :huh:

Morten - som snart skal til MotoGP
« Senest Redigeret: Juni 06, 2007, 07:44:47 pm af Rask »
Honda CBX 1000 "Super sport" 1981.

Mine ex´er:
Yamaha FZ6 2006
Suzuki SV 650 S K1
Suzuki GS 500 2003

LunD^

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 118
Re: Oliefilter
« Svar #1 Dato: Juni 05, 2007, 06:14:15 pm »
Et ganske alm. filter skal du ha'. Jeg har skiftet mit med et fra Louis.de da jeg alligevel købte olie til den, og det spiller bare.
Suzuki SV650s ´99 powered by Mivv. Check møgSVinet ud på http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8009

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Oliefilter
« Svar #2 Dato: Juni 05, 2007, 07:07:33 pm »
Fra en som lige har skiftet (til et fra Louis, et Champion), så gå efter K&N, de er lavet med en 17 mm sekskant i toppen, så du ikke skal kæmpe med mærkelige olietænger, men kan bruge en fastnøgle eller skraldenøgle.
(ja, jeg fandt først ud af den information efter jeg havde skiftet  :brok: )

P.S.
T.Hansens olietænger er elendige  :dead:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Rask

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 698
Re: Oliefilter
« Svar #3 Dato: Juni 05, 2007, 07:25:44 pm »
Fra en som lige har skiftet (til et fra Louis, et Champion), så gå efter K&N, de er lavet med en 17 mm sekskant i toppen, så du ikke skal kæmpe med mærkelige olietænger, men kan bruge en fastnøgle eller skraldenøgle.
(ja, jeg fandt først ud af den information efter jeg havde skiftet  :brok: )

P.S.
T.Hansens olietænger er elendige  :dead:

Men bortset fra bøvlet - er der så en forskel?
Honda CBX 1000 "Super sport" 1981.

Mine ex´er:
Yamaha FZ6 2006
Suzuki SV 650 S K1
Suzuki GS 500 2003

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Oliefilter
« Svar #4 Dato: Juni 05, 2007, 08:20:12 pm »
Jeg har hørt historier (dog om Hondaer), hvor ikke-originale oliefiltre havde en anden type filter-papir end de originale, og derfor gav et forkert olie-flow i motoren. Onde tunger påstår, at det kan resultere i en "lettere sveden" motor, og det gider jeg i hvert fald ikke risikere, blot for at spare en halvtredser (eller hvad forskellen nu er). Mit SVin har altid fået originalt Suzuki oliefilter.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Oliefilter
« Svar #5 Dato: Juni 05, 2007, 09:20:02 pm »
køb et originalt det koster alligevel ikke alverden
   

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Oliefilter
« Svar #6 Dato: Juni 05, 2007, 10:03:04 pm »
Forskellen kan være papirmængden i filteret, lidt som hvis du kigger på et luftfilter. Der er en masse folder, sådan ser et oliefilter ud indvendig. På det originale og kvalitets filtre er der måske en meter papir når det bliver foldet /rettet ud, og på billige Polske produkter er der måske kun ½ meter.
Men hvis man er en flinker ved sin mc/bil og skifter olie/oliefilter rimelig tit betyder det ikke en dyt. Det er så bare sådan at i det virkelige liv er det de færeste der skifter olie og filter for hver 6000 km. Såååå........ tjaa, jeg kører selv med et fra Louis, det ku være man skulle splitte det ad når det skal skiftes næste gang  :?: på den anden side, der skal være et at sammenligne med  :?
Hvis du er i tvivl, køb et Suki-filter. Som Moolex siger, det er ikke mange kroner det drejer sig om. Jeg kører med Louis fordi jeg lige så godt kan købe det hele samlet.
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Oliefilter
« Svar #7 Dato: Juni 05, 2007, 10:31:46 pm »
Det er så bare sådan at i det virkelige liv er det de færeste der skifter olie og filter for hver 6000 km. Såååå........

Hmmm... Skifter du ikke for hver 6K KM??? tror jeg nu at de fleste gør.. jeg kender ingen der ikke gør det...
Mojn!

Jeg skal netop til at skifte olie på SVinet (har købt noget Castrol i Tyskland til en kanon pris  :wink:).

Men hvad med selve oliefilteret? Skal jeg købe et org. Suzuki, det fra thansen eller fx. et fra K&N? Er der overhovedet nogen forskel i kvalitet/evne :huh:

Morten - som snart skal til MotoGP

Jeg ville, som altid, købe et orginalt filter - så ved du hvad du har med at gøre. Og besparelsen er jo ikke værd at tale om.

Mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Oliefilter
« Svar #8 Dato: Juni 05, 2007, 10:50:53 pm »
Hmmm... Skifter du ikke for hver 6K KM??? tror jeg nu at de fleste gør.. jeg kender ingen der ikke gør det...
Citat fra: Rask
[/quote
Jeg skifter når jeg syns det er tid, og det er et par gange om året, så de 6000 km er ikke helt ved siden af  :D
Men jeg kender da en del der ikke går særlig højt op i oliefilterskift. Nu er jeg jo inden for auto, og er folk ikke særlig søde ved deres madkasse-motorer.
« Senest Redigeret: Juni 05, 2007, 10:53:23 pm af Olfert »
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Ritzau

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 682
  • Its not the age.................. Its the mileage!
Re: Oliefilter
« Svar #9 Dato: Juni 06, 2007, 08:14:47 am »
Kører også med et fra Louis, et Champion, det viste sig overraskende at have mindre ydre mål, men det spiller så vidt jeg kan bedømme, max. Det kostede forresten 8 Euro.
 8)
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

Rask

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 698
Re: Oliefilter
« Svar #10 Dato: Juni 06, 2007, 07:37:56 pm »
Så fik jeg købt et filter hos Suzuki (der står bare ikke Suzuki på filtret  :huh:). Nå, men så kigger jeg lige engang i instruktionsbogen for, at se hvor meget olie jeg skal hælde i V2eren. 2400 ml med filter - tjek!

Så er det jeg ser en fin vejledning: Sæt motorcyklen på "støttefoden" og dræn olien.... På støttefoden? Nu tænker jeg bare - er jeg så sikker på, at alt det gamle olie løber ud, når maskinen står lidt skævt. Skal maskinen ikke stå lige :huh: Jeg skulle jo dælme nødigt fylde for meget olie på...... Kom engang til at fylde hele motoren op på min 78er Yamaha 4 gears - dengang kom det dog selv ud - sådan lidt hen af vejen gennem diverse pakninger  :rolleyes:

Morten

Honda CBX 1000 "Super sport" 1981.

Mine ex´er:
Yamaha FZ6 2006
Suzuki SV 650 S K1
Suzuki GS 500 2003

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Oliefilter
« Svar #11 Dato: Juni 06, 2007, 08:42:26 pm »
Så fik jeg købt et filter hos Suzuki (der står bare ikke Suzuki på filtret  :huh:). Nå, men så kigger jeg lige engang i instruktionsbogen for, at se hvor meget olie jeg skal hælde i V2eren. 2400 ml med filter - tjek!

Så er det jeg ser en fin vejledning: Sæt motorcyklen på "støttefoden" og dræn olien.... På støttefoden? Nu tænker jeg bare - er jeg så sikker på, at alt det gamle olie løber ud, når maskinen står lidt skævt. Skal maskinen ikke stå lige :huh: Jeg skulle jo dælme nødigt fylde for meget olie på...... Kom engang til at fylde hele motoren op på min 78er Yamaha 4 gears - dengang kom det dog selv ud - sådan lidt hen af vejen gennem diverse pakninger  :rolleyes:

Morten
Der sidder en drænprop på venstre side af motorblokken, helt nede i bunde, sådan cirka lige foran støttebenet. Den skal du have ud. Og pudsigt nok er det nogenlunde motorens laveste punkt, når den står på støttebenet. :wink:
Du har naturligvis haft motoren startet, lige inden du tømmer olien af, så den er varm og tyndtflydende. Skulle du så komme til at tabe drænproppen ned i oliefadet, så vær lidt varsom med at stikke klør-fem derned. Olien kan godt være lidt lun for snitterne. :)
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Oliefilter (edit: og olieskift)
« Svar #12 Dato: Juni 06, 2007, 08:46:39 pm »
 start med at hælde 2000ml på, start motoren så olien lige kommer helt rundt i oliefiltret og fyld derefter op så det passer med stregerne i skueglasset(husk at den skal stå lige og ikke på støtteben).
   

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Oliefilter (edit: og olieskift)
« Svar #13 Dato: Juni 06, 2007, 08:57:33 pm »
start med at hælde 2000ml på, start motoren så olien lige kommer helt rundt i oliefiltret og fyld derefter op så det passer med stregerne i skueglasset(husk at den skal stå lige og ikke på støtteben).

Huh??!? :shock:
Er der så ikke for meget olie på? Jeg mener, hvis der bliver fyldt op til stregerne i skueglasset, mens der er olie rundt i systemet, så vil det da stå langt over F-stregen, når olien falder til bunds?
Jeg mener da, jeg har lært at man skal checke oliestand på en "kold" motor. Er det forkert?
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Rask

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 698
Re: Oliefilter (edit: og olieskift)
« Svar #14 Dato: Juni 06, 2007, 09:00:31 pm »
Takker Moolex og Freddy.... Det gav sig selv, da jeg først kom rigtig igang  :loser:. Og hvem har behov for en "tag-oliefilter-af-tang" når man har en hammer, skruetrækker og en rørtang  :wink:
 
Morten
Honda CBX 1000 "Super sport" 1981.

Mine ex´er:
Yamaha FZ6 2006
Suzuki SV 650 S K1
Suzuki GS 500 2003